Mördarsniglar!

lethal_smile

Trådstartare
Ja! Vilka är de bästa sätten att bli av med dessa odågor på?

De kom till lilla skåne för några veckor sedan och de förökar sig värre än kaniner:crazy::grin:


Tacksam för tips!
 
Sv: Mördarsniglar!

Jag har för mig jag läst att man ska stälal ut skålar med öl och att man kan bygga elstaket!
 
Sv: Mördarsniglar!

Läste i dag i tidningen att man skulle kunna använda nån sorts mask...sök på Arbetarbladet så kanske du hittar på det.
 
Sv: Mördarsniglar!

Det finns nog lika många sätt som det finns sniglar :D

Ölfällor funkar, men ganska begränsat. De verkar dessutom tycka att nya öl är smaskigast=det går åt mycket öl

elstaket funkar väldigt bra. Men kan ju va en del jobb

Snigelfritt (även snigeleffetk) funkar bra sägs det. Det är dessutom snällt mot både miljö samt andra djur, stort plus!

Saxen är nog det bästa igentligen. Det sägs att 500 sniglar nu minskar sommaren odåga med en halv miljon :cool:
 
Sv: Mördarsniglar!

Läste i någon villa tidning att man kunde plocka dom, lägga ner dom i plastpåsar och sedan stoppa ner dom i frysen!!!!!!!!!! Enligt tidningen skulle de gå i dvala och sedan frysa ihjäl, men vem f-n vill ha levande sniglar i frysen?????? Får massa läbbiga bilder i huvudet hur sniglarna krälar omkring bland mitt älgkött.:(
Måste väl vara bättre att klippa ihjäl dom eller skaffa några trevliga myskankor. (Fast de skiter väldigt mycket)
 
Sv: Mördarsniglar!

Jag tkr att saxen är det bästa för då skadar man ingen annan än snigeln om man nu vill det.
Ölen kan skada andra djur.
Och om man fryser, värmer eller saltar ihjäl dom så hinner de lida.
 
Sv: Mördarsniglar!

Knapplånar lite och svarar för alla föreslagna altenativ hittills:

Sax - Orka ha snigelklet över hela gräsmattan dessutom drar liken till sig fler sniglar eftersom det i grund och botten är ett nyttodjur som rensar våra smutsiga trädgårdar :devil: :crazy:
Salt - Då tar du på samma gång bort all växtlighet.
Kokande vatten - Då får du springa runt en jävla massa.
Påsar i frysen - Det bästa vi har provat hittills, sniglarna dör på 5 minuter liksom :smirk:
Ölfällor - Skulle nog kunna fungera om man spär ut ölen samt om man gräver ner ölfällan djupt.
Snigelgift - ingen aning om hur det fungerar men det är nog bättre än att kapa huvudet med en sax.

Kornets förslag:
Koppartråd - Påstås fungera eftersom de tycker att det är obehagligt att krypa över den för att det leder / skapar ström.
Kalk - Strött runt om hela trädgården, de kan inte krypa över kalken :idea:
Myskankor - Fungerar ju men de bajsar ner en massa (man skulle kunna sy en sele+blöja till fåglarna :idea: )
Renhållning i trädgården - Lockar inte till dem från första början :p
Lut - Det har min lärare i sin odling, en stor tunna med lut som han dumpar ner samtliga sniglar i. De smälter i luten och det blir en fin faluröd aktig färg på luten :D
 
Sv: Mördarsniglar!

Det var ju ganska många förslag.

Justnu fösöker vi att hålla rent i trädgården samt strö ut kaffesump för det gillar de inte heller att krypa på. Annars är det stora saxen över en hink så att resterna inte ligger kvar på gräsmattan:)
 
Sv: Mördarsniglar!

För några sekunder sedan kom jag på världens bästa idé :D
Man göder först upp sniglarna med järn och sen kör man med en stor magnet över hela trädgården :rofl:


---
På tal, igen, om att hugga huvudet av dem. Läste om någon som hade en farfar som itne kunde böja sig ner och klippa dem. Så han tog en sopkvast skaft och ett rakblad och satte ihop dem till ett riktigt snittsigt skvaft, rent bokstavligt ;)
 
Sv: Mördarsniglar!

KL
Vad jag har fattat så är det viktigt att man bränner dom så inte ggen klarar sig. MEN jag kan ha fattat det hela fel. Vi har inga än.
 
Sv: Mördarsniglar!

Läste i dag i tidningen att man skulle kunna använda nån sorts mask...sök på Arbetarbladet så kanske du hittar på det.

Jag har uppfattat det som att masken ska testas på vissa områden först. Jag tror det var jordbruksvall.

Jag är lite orolig för den där masken, vill inte att alla mina vinbergssnäckor blir angripna.:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
941
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Har en liten valp som nu börja få upp sina permanenta tänder, men mitt otränade öga tycker de sitter lite fel. Är det så illa som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 010
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 735
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp