mörker seende?

noble art

Trådstartare
vet inte vart jag skulle lägga denna tråden, men då frågar gäller just då jag rider så valde jag här.
Rider ibland då det är mörkt och jag upplever att han ser jätte bra. Jag har pannlampa så jag ska se åtminstonde närmast mig, men en gång galopperade jag och såg absolut inget framför mig (lite dumt att chansa, jag vet) men han var helt trygg o själv säker. Och detta beror inte på att han kan vägen utantill för denna hade vi bara gått en gång innan.
Hur bra ser de? hur mkt vågar jag lita på att han vet när vägen svänger o vart dikena är??
 
Sv: mörker seende?

Jag har fått för mej att hästar ser lika bra/dåligt som oss människor i mörker.:angel:
Någon annan som vet?
 
Sv: mörker seende?

Ja, men det är ju som oss människor. När vi väl ställt om ser vi väl bra oxå??:o
Men visst, det kan ju variera från person till person.
 
Sv: mörker seende?

Människor ser jättedåligt i mörker. vad jag hört så ser hästar bättre än människor, men inte som kattdjur direkt.
 
Sv: mörker seende?

Jag har galopperat fram på smala slingrande stigare i kolmörker där jag inte sett nåt överhuvudtaget, utan att hästen snubblat en enda gång.

Jag är övertygad om att de ser bättre i mörker än vad vi gör! Det måste ju dessutom ett flyktdjur göra, annars skulle ju rovdjuren plocka av dem en efter en på nätterna :p
 
Sv: mörker seende?

Hästen har ett bra mörkerseende. Som på andra djur med mörkerseende ex katter så lyser ögonen i mörkret när man lyser på dem, det är tecken på bra mörkerseende. Det tar dock lång tid för dem att ställa om sig, har hört upp tiil en timme.
Men de har inte bättre syn än på dagen, de har dåligt djupseende och svårt att ställa in skärpan.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: mörker seende?

javisst måste det vara så, för hur skulle annars de som går ute på mörka nätter kunna se. sen kom jag på en sak, om jag har pann-lampan på, har han lättare eller svårare att se?
 
Sv: mörker seende?

Jag skulle säga svårare iomed att skuggorna blir annorlunda, samt att han ju då bara ser precis där lampan lysen!
 
Sv: mörker seende?

Min dotter glömde pannlampan när hon red till träningen ( det var ljust när hon red iväg ). Men hem var kolsvart och det är en skogsväg med stenar,bäckar mm.
Hon lät han gå på långa tyglar och han tog sig hem utan missöden,så dom måste se bra mycket bättre än oss.
 
Sv: mörker seende?

har hört att pannlampa försvårar för hästarna:confused: Att så länge skenet är rakt fram så är det OK men om man själv vänder på huvudet så skenet försvinner för hästen så ser dom väldigt dålig och att det tar väldigt lång tid för deras ögon att ställa om sig till mörker:confused:
 
Sv: mörker seende?

Jag har hört att hästar ska se bra i mörkret men det gäller nog inte min häst.
Dels blir han väldigt orolig om jag rider när det är mörkt. Sen har jag liksom känslan av att han inte vet vad han gör. Om jag släpper tyglarna och låter honom gå så kan vi hamna var som helst, typ i ett träd :crazy:
 
Sv: mörker seende?

Min dotter glömde pannlampan när hon red till träningen ( det var ljust när hon red iväg ). Men hem var kolsvart och det är en skogsväg med stenar,bäckar mm.
Hon lät han gå på långa tyglar och han tog sig hem utan missöden,så dom måste se bra mycket bättre än oss.

HÄFTIGT!!:banana::banana:
 
Sv: mörker seende?

har hört att pannlampa försvårar för hästarna:confused: Att så länge skenet är rakt fram så är det OK men om man själv vänder på huvudet så skenet försvinner för hästen så ser dom väldigt dålig och att det tar väldigt lång tid för deras ögon att ställa om sig till mörker:confused:

Ja, så tänkte jag oxå- och inte lyser jag bara rakt fram precis, jag både bablar, sjunger o ser mig omkring, så det blir nog lite si och så med lyset för hans del. Ska testa helt utan imorgon.
 
Sv: mörker seende?

Hästar har ett utmärkt mörkerseende ;)

De har t.ex fler stavar än tappar i näthinnan och precis som tidigare sagts har de ett lager bakom näthinnan som reflekterar det ljus som finns för att "samla mer ljus".

Dock verkar de föredra en upplyst miljö framför en nedsläckt ;)
 
Sv: mörker seende?

ja, jag märkte det för idag då jag skulle skritta av i mörkret så var han rätt ovillig, och jag red alltså UTAN lampan.
 
Sv: mörker seende?

letade fram min gamla tråd då jag vill tacka för hjälpen! Då det var såpass många som skrev att de faktiskt ser ganska bra i mörkret, och utan pannlampa så testade jag i måndags. Red ut vanliga rundan på kvällen utan pann lampa, travade utan problem på grusvägen, han visste precis var vi var och var hur cool som helst. Själv såg jag inte jätte bra, men litade på honom och fick ytterst lite hjälp av månen. Detta var en häfftig upplevelse faktiskt1
 
Sv: mörker seende?

Min dotter glömde pannlampan när hon red till träningen ( det var ljust när hon red iväg ). Men hem var kolsvart och det är en skogsväg med stenar,bäckar mm.
Hon lät han gå på långa tyglar och han tog sig hem utan missöden,så dom måste se bra mycket bättre än oss.

Tänk vad roligt att få lära sig nått nytt.... Jag har alltid haft vanföreställningen att pållar såg dåligt i mörkret, men när jag nu läser alla som svarat i tråden blir det ju ganska självklart.... hästar är ju flyktdjur...självfallet ser dom i mörker:grin::o... men TACK iaf... för att jag fick chans att lära nått jag helt uppenbart inte kunde:o:bow::bow:
 
Sv: mörker seende?

Ja, men det är ju som oss människor. När vi väl ställt om ser vi väl bra oxå??:o
Men visst, det kan ju variera från person till person.

Hahah - ja inte jag iaf! Jag ser inte ett jota när det blir mörkt! :D
Tack och lov ser (åtminstone mina) hästar bättre än jag!
 
Sv: mörker seende?

Min dotter glömde pannlampan när hon red till träningen ( det var ljust när hon red iväg ). Men hem var kolsvart och det är en skogsväg med stenar,bäckar mm.
Hon lät han gå på långa tyglar och han tog sig hem utan missöden,så dom måste se bra mycket bättre än oss.

Så fick jag göra med min kuse också. Jag ser INGENTING i mörkret - men hästen gick helt obesvärat i beckmörkret och hittade hem på långa tyglar. Jag satt bara och åkte med! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 642
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 895
Senast: SkorpSmulan
·
L
  • Artikel
Dagbok Det är så jävla mycket som är sjukt och konstigt och äckligt i denhär världen. Och det är så jävla svårt att veta vad man ska tro på och...
2
Svar
35
· Visningar
1 879
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp