Mögel på plåtskåp

mahlmt

Trådstartare
Tyvärr står jag i ett stall med ingen värme i sadelkammaren. Allt läder möglar och nu har det börjat växa även på mitt plåtskåp. Vad gör jag? Vad för medel kan man använda för att ta bort och förhindra ny mögeltillväxt på skåpet.
Jag har lite ämnen på jobbet som kanske skulle kunna funka. Väteperoxid har jag funderat på. Det använder vi för att få bort bakterier och mögel för att sedan konservera om.
Ättiksyra känns lite farligt och aningen luktirriterande.
Har ni några förslag?
// Linda

Sv: Mögel på plåtskåp

klorin på skåpet.. och så tycker jag att du bör ta med dig dina lädergrejor hem.. alternativt att ni bygger en liten sadelkammare och isolerar denna och sätter in element.. det betalar sig ganska snabbt när man inte får ALLT läder söndermöglat hela tiden..

Tack för tipset om klorin (det kan jag också låna från jobbet).
Det är inte alltid så lätt att påverka stallägare om saker som kostar pengar. Sadelkammaren är isolerad men vad hjälper det när det inte finns någon värmekälla. De använder själva inte sin sadelkammare eftersom deras hästar inte rids eller körs.

// Linda

Det är inte lädret som möglar utan läderfettet! Det finns speciella balsam man kan köpa som man använder vid långtidsförvaring av läder och som motverkar detta problemet.

Skåpet är ju bara att skura ur.

Ättika är oxå bra mot mögel.

Prova att ställa in en Torr-boll i stallskåpet. Dom drar åt sig fukt.

Lädret är ju bara att putsa men skåpet hjälper det inte att skura av. Då sprider man i stort sätt bara mögelsporerna. Därför vill jag sätta på någon rejält som tar bort den mögel som finns och förhindrar att ny växer.
Jag kanske ska göra en egen liten undersökning om vad som blir bäst. Ta olika ämnen på alla sidorna och se vilket som passar.
// Linda

som ngn. sa: torrbollen kanske funkar. Men sätt in en värmekälla själv! Litet värmeelement eller så kanske en lite kupévärmare!

Vi har heller ingen uppvärmd sadelkammare utan grejerna hänger i stallet.. Är nyfiken på vad det är för balsam du nämnde! Kan man använda det även på läderutrustning som används dagligen?

Liknande trådar

Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·
Anläggning Hej alla kära bukefalister!! Jag och sambon är i plan att flytta till ny gård som kommer delas med min pappa och hans sambo. Mao ett... 2
Svar
28
· Visningar
5 713
Senast: Buck
·
E
Utrustning Ta bort mögel från läder går ju bra, med ättika och sadeltvål. Men hur hindrar man skiten från att komma tillbaks? :confused: Kan av... 2
Svar
24
· Visningar
2 809
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka