xandoor

Trådstartare
Har läst lite i trådarna här om mögel på läder, men blev inte så mycket klokare.:crazy: .
Jag har fått mögel på lädret i sadelkammaren. Om man tar ättikan som någon skrev ska den då spädas? Hur mycket i sådana fall ?
Om man tar vinäger vilken sort? Ska den spädas? Hur mycket?
Lägger man grejerna i blöt eller tar man lösningen på en svamp och tvättar med?
Vad har ni testat och fått bäst resultat med?
Efter man rengjort med något ovanstående ska man då tvätta med läder tvål och sedan smörja in det igen?
Oops det blev visst lite frågor:angel: . Hoppas nån har svar till mig

Sv: mögel

Vad har ni testat och fått bäst resultat med?

Så här gjorde jag och fick perfekt resultat:
Om man tar ättikan som någon skrev ska den då spädas? Hur mycket i sådana fall?
Jag använde 12%-ig ättika. Ättikan jag hade hemma var på 24% så jag spädde den med vatten till hälften.
Men det funkar säkert med 6%-ig också, eftersom det tydligen funkar med vinäger också och den är väl inte så stark?

Lägger man grejerna i blöt eller tar man lösningen på en svamp och tvättar med?
Jag hällde lite (några dl) i botten av en vitaminhink och tryckte ner sakerna i den och skvalpade runt lite så att allt blev doppat. Tog upp det direkt och hängde på tork en stund.

OBS!!!!! skölj av spännena noga, ättikan fräter dem!!!

Efter man rengjort med något ovanstående ska man då tvätta med läder tvål och sedan smörja in det igen?
Efter en stund tvättade jag som vanligt med lädertvål.

Sv: mögel

Tack så mycket!
Då får jag lite jobb i morgon.
Försvann möglet för "alltid" eller har det kommit tillbaka nu efteråt?

Liknande trådar

Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·
Utrustning precis som rubriken lyder så söker jag nått medel/smörja/lädertvätt som skyddar mot mögel. vet ni har på buke om det finns nått som...
Svar
2
· Visningar
967
Utrustning Undrar hur ofta ni smörjer/putsar hästens utrustning? Vad smörjer ni med när ni smörjer? Vilka "smörj/putsprodukter" gillar ni bäst... 2
Svar
26
· Visningar
2 536
Senast: HannaZ
·
Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 669
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Syringomyeli eller något annat?
  • Akvarietråden V