Moms och sånt på hästuppfödning....

Sv: Moms och sånt på hästuppfödning....

Ok. få se om jag fattat något rätt här:
Min sambo har egen firma baserad på verksamhet på vår gård, om vi äger hästarna tillsammans kan han då deklarera hästuppfödningen på sin firma.
Jag vågar inte ansöka om en F-skattsedel eftersom jag inte har ett fast arbete just nu, och blir jag arbetslös så får jag inte stämpla.

Om firman äger hästarna och det är en del av verksamheten med vinstsyfte så är det inget problem. Är det väldigt likartad verksamhet med resten av firmans (turism? semesterboende? ridskola?) så är det nästan aldrig några problem att påvisa vinstsyftet om hela firman har en bra affärsplan. Varje gren behöver inte visa vinst eller ens ha målet att visa vinst, om man kan visa att alla grenar behövs för att uppnå vinstsyftet totalt för firman.

Om den andra firman håller på med något helt annat än hästar och man vill redovisa in en hästverksamhet som medvetet kommer att gå med förlust är man ute på hal is eller rättare sagt skattebedrägeri. Vinstsyfte och vinst är dock inte samma sak, kan man visa på till exempel en trovärdig affärsplan att hästverksamheten har goda chanser att uppnå vinst om några år är det OK.

Tänker man tanken att man ska "tjäna" pengar netto skattemässigt (moms och vinstavdrag för andra firman) på ett par års sikt - så är man fel ute.

Du får inte låta vinsten i din sambos företag dras av mot förluster för en hobbyhästhållning utan eget vinstsyfte.
 
Sv: Moms och sånt på hästuppfödning....

Om firman äger hästarna och det är en del av verksamheten med vinstsyfte så är det inget problem. Är det väldigt likartad verksamhet med resten av firmans (turism? semesterboende? ridskola?) så är det nästan aldrig några problem att påvisa vinstsyftet om hela firman har en bra affärsplan.

Nej, min sambos firma har ingen direkt koppling till hästverksamhet. jord/skogsbruk.
Om den andra firman håller på med något helt annat än hästar och man vill redovisa in en hästverksamhet som medvetet kommer att gå med förlust är man ute på hal is eller rättare sagt skattebedrägeri. Vinstsyfte och vinst är dock inte samma sak, kan man visa på till exempel en trovärdig affärsplan att hästverksamheten har goda chanser att uppnå vinst om några år är det OK.

Jag har goda förhoppningar om att hästverksamheten ska gå bra, men naturligtvis tar det några år och pga min egen arbetsituation är jag orolig för att inte få någon a-kassa om jag blir arbetslös.

Tänker man tanken att man ska "tjäna" pengar netto skattemässigt (moms och vinstavdrag för andra firman) på ett par års sikt - så är man fel ute.

Det är INTE min tanke....
 

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 677
S
Hästmänniskan Flytta gärna tråden om den ligger fel! Jag har börjat fundera på att starta eget, men måste först fundera hur det ska gå ihop. Tanken...
Svar
1
· Visningar
2 430
Senast: JustInCase
·
S
Hästmänniskan Vad menas med det? Är det som jag tror att du betalar in skatt på vinst FÖRST när vinsten är gjord (ex. vid försäljning av häst)...
Svar
4
· Visningar
1 208
Senast: sydney
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 795
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp