J

J_Hallberg

Hej alla, vet inte om den här tråden har hamnat rätt (är ganska ny) men iaf, jag kanske är lite efter men vad betyder moms i samband med t.ex köpa häst? T.ex priset + moms osv, vad menar dom? Tacksam för alla svar.
 
Sv: Moms?

Att säljaren har hästen i ett momspliktigt företag/verksamhet. Priset + moms betyder att det tillkommer 25% i moms. Ex: En häst annonseras ut för 100 000,- + moms. Det blir totalt 125 000,- (men det låter ju billigare att skriva 100 000 + moms, eller hur?)
 
Sv: Moms?

Om du köper häst av en privatperson brukar det vanligtvis inte tillkomma någon moms medan företag lägger på moms vilken, precis som J_Hallberg sa, är 25 %. Ett råd är att alltid höra om moms tillkommer är inbakad i det begärda priset så undviker du obehagliga överraskningar.:cry:
 
Sv: Moms?

förlåt, som charmex sa ska det ju vara förstås.:o
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 169
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 132
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Hej! Jag och min mamma funderar på att ta med våra hästar ner till Stockholms skärgård i ungefär 4 veckor sommaren 2024. Och då...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp