Mondioring

linafina

Trådstartare
Jag är väldigt nyfiken på denna tävlingsgren. Nu har ju inte sverige börjat hålla tävlingar än men det kommer väl snart.

Jag tycker det verkar vara himla intressant och skulle gärna träna/tävla i denna gren.

Men eftersom det inte är så stort här än så blir det väl svårt att få chansen.

Där ska visst vara en prova på helg men givetvis är det längre upp och ska man åka upp bör man vara ett gäng som sen startar en träninsgrupp här hemma. Var hittar man folk som är intresserade?

Någon här som tränar det eller är intresserad utav det?

Här är några länkar:
http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Grenar/mond.asp?menuindex=7
http://www.nordic-mondioring.com/

Sv: Mondioring

Är det verkligen ingen som känner till det eller som tränar det? Ingen som är intresserad utav det iheller?

Jag la upp filmer får ett tag sen på ett ekipage som körde monidoring
o franskaring.

Så extrem sport är svårt o bedriva i Sverige.
Några få i Sverige som kör det bara

De som jag vet kör det har extremt lång erfarenhet av dressyr o skyddsdressyr. Ingen sport man testar på bara så där.Utan ska man köra ringsport då vet man vad man ger sig in på.

Många av momenten är svåra o få till så många ekipage på kontineten kör med el för o få till all lydnad. Det går säkert utan också det betvivlar jag inte men el används flitigt det vet ja.

PIRU skrev:
De som jag vet kör det har extremt lång erfarenhet av dressyr o skyddsdressyr. Ingen sport man testar på bara så där.Utan ska man köra ringsport då vet man vad man ger sig in på.

Så trött på det där resonemanget! Hur fasiken ska man veta vad man ger sig in på om man aldrig får chansen att vara nybörjare?

Aliide skrev:
Så trött på det där resonemanget! Hur fasiken ska man veta vad man ger sig in på om man aldrig får chansen att vara nybörjare?

Man sätter sig inte i F1 bil det första man gör man börjar med gokart o sen går uppåt.

Mondioring är nog det svåraste man kan göra inom skyddet med sin hund. Varför tror du det är så få som kör det i Sverige.

De som jag vet är nog bland dom extremaste hundmäniskor jag träffat, de lever för o hålla på med hund de jobbar med hund som yrke o.s.v.

Man kan ju vara nybörjare på flera sätt nybörjare att man knappt hållt i ett koppel. sen vara duktig i en massa andra grenar o precis börjat med ringsport. Men jag tror att ska man börja med ex ringsport så lär man hållt på en bra stund med andra grenar inom skyddet också.

Senast ändrad:

Sen finns det ju andra saker som vem ska gå figurant åt en det finns få som är utbildade figuranter i ringssport i Sverige o de som finns är nog rätt upptagna med sitt eget.

sen hundmatrialet tror ingen på Buke inte ens har i närheten av en ringsporthund. Jag vet defentivt att jag inte har det. Kan ni vara lika ärliga o säga att ni har eller inte har det?

Vet ni ens vad som krävs av en ringsporthund igentligen?

Sån kamplust tror jag få här har sett i en hund.

tror du det är så få som kör det i Sverige.
För att man inte kan tävla! Det finns väl sällan folk som lägger ner såå mycket träning på något de inte kan få visa upp, eller?

Tror intresset kommer öka enormt, om det blir en godkänd tävlingsgren.

GaurdianAngel skrev:
För att man inte kan tävla! Det finns väl sällan folk som lägger ner såå mycket träning på något de inte kan få visa upp, eller?

Tror intresset kommer öka enormt, om det blir en godkänd tävlingsgren.

Har man så stort intresse då kör man ändå. o blir hunden bra ja då åker man på tävlingar ändå även om de ligger utan för sveriges gränser.

PIRU skrev:
sen hundmatrialet tror ingen på Buke inte ens har i närheten av en ringsporthund. Jag vet defentivt att jag inte har det. Kan ni vara lika ärliga o säga att ni har eller inte har det?

Jag tror att min dvärgpinscher hade klarat det galant. :angel: :rofl: Eller varför inte greyhounden. Jag menar, han har ju kommit så långt att han faktiskt kan hålla fast i trasan när man kampar, även om han inte kampar själv så håller han i alla fall fast den. :angel:
Störst kvalitet har nog papillonen. Han har faktiskt kampat så mycket att han tappat tänderna. :angel:

Nej, jag tror nog att de flesta här ganska villigt kan erkänna att de inte har de hundar som krävs. :D Och påstår dom att dom har det skulle jag gärna se den hunden. :d

Jag har varit i kontakt med Affe och han låter då inte lika pessimistisk som vissa andra. Konstigt med tanke på att han håller på med det.

Hur kan du veta vad min kommande hund har för egenskaper? Jag ska ju knappast träna med min nuvarande hund.

Det bästa skulle ju vara om man kunde gå en fig. utbildning först. Dom ska ha en prova på helg och förhoppningsvis är vi ett gäng som åker upp här nere ifrån.

Affe har hjälpt mig komma i kontakt med folk här nere som också är väldigt intresserade utav sporten.

PIRU skrev:
Man sätter sig inte i F1 bil det första man gör man börjar med gokart o sen går uppåt.

Mondioring är nog det svåraste man kan göra inom skyddet med sin hund. Varför tror du det är så få som kör det i Sverige.

De som jag vet är nog bland dom extremaste hundmäniskor jag träffat, de lever för o hålla på med hund de jobbar med hund som yrke o.s.v.

Man kan ju vara nybörjare på flera sätt nybörjare att man knappt hållt i ett koppel. sen vara duktig i en massa andra grenar o precis börjat med ringsport. Men jag tror att ska man börja med ex ringsport så lär man hållt på en bra stund med andra grenar inom skyddet också.

Fortfarande så är vi ALLA nybörjare. Jag har aldrig testat skydds med min hund, men vill likväl tävla. Bara man hittar ett bra träningsgäng så löser fasiken det mesta sig.

Verkar kul, intressant, svårt och mycket...! Allt på samma gång! Hade varit intressant att försöka sig på men jag antar att alla de olika delarna måste sitta till 110% innan man ens vågar visa sig på en tävlingsplats...! Sen ska dessutom alltihopa köras på samma gång! Jag tror jag hade haft större problem än hunden att lösa det. Men det är ju helt klart en utmaning utan dess like! Den hunden jag har nu är absolut inget ämne för detta. Visserligen är han ganska ung fortfarande och det finns en del utveckling men att gå så långt tvivlar jag på att han kan.
Om jag förstog rätt när jag läste så måste ju hunden verkligen vara skottfast dessutom. Trist om man har en hund som klarar allt utom just skottet.. Som jag förstog det så skulle det vara fullt bett samtidigt som skott och att figuranten försöker ta sig loss, hunden skulle ha fullt bett i minst 10 sek. Rätta mig om jag läste fel!
Skulle vara väldigt intressant att se en sådan tävling och jag är imponerad av dom som klarar allt detta!

Med det rätta intresset och bra folk runt omkring dig så kan du klart göra det också. Jag tycker det är fel att säga att det är omöjligt. Hur gjorde dom som är proffs idag för att komma dit? Dom har också börjat som nybörjare. Kanske inte med mondioring men endå.

Fy fasen vilken rolig publikgren - skulle jag kunna tänka mig att betala en slant för att se på.

Min gamla schäfer hade nog funkat i det mesta (OBS ej tränad av mig - fick honom som 6 åring då han ej fick tävla längre).

Det är det ballaste som finns inom hundsport - jag blir stum av beundran de gånger jag sett filmer.

Fast att köra det själv kan man ju inte ens drömma om.

Fast det vore lattjo om det annordnades lydnadstävlingar i samma anda!

linafina skrev:
Med det rätta intresset och bra folk runt omkring dig så kan du klart göra det också. Jag tycker det är fel att säga att det är omöjligt. Hur gjorde dom som är proffs idag för att komma dit? Dom har också börjat som nybörjare. Kanske inte med mondioring men endå.
Alla börjar som nybörjare. Har man ett intresse, engagemang, tid och bra folk runt sig så går det.

Jag håller tummarna för dig att du löser det! :bow:

Tackar :D! Önskar att jag hade möjlighet att åka upp nu i juni men det ser svart ut just nu :(.

Aliide skrev:
Alla börjar som nybörjare. Har man ett intresse, engagemang, tid och bra folk runt sig så går det.

Jag håller tummarna för dig att du löser det! :bow:

Tyvärr så räcker inte allt det alla gånger så enkelt är det.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 460
Senast: krambanan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 879
Senast: Görel
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt... 2 3
Svar
55
· Visningar
15 866
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår