Nu har jag fått årets provsvar för min 15-åring. ACTH-nivån är så låg att veterinären tyckte att jag skulle sänka dosen. Detta förbryllar mig, och jag har suttit och gått igenom hans gamla jouraler för att kunna hitta ett mönster. Tyvärr har vi bytt klinik och flyttat under åren sedan han fick diagnosen, så det är något av ett pussel. Även om jag har journalerna har alla inte skrivit ut ACTH-värdet i journalen, utan bara konstaterat "i gråzon", "bra värde efter doshöjning" osv.
Det enda konstanta och tydliga symtom han har är lång vinterpäls som kommer tidigt och fäller sent. Så var det redan när han fick diagnosen som 9-åring (i den journalen har veterinären skrivit "väldigt hårig tinker"

) och det har varit likadant hela tiden.
Jag är förstås superglad att han har bra värden, och att jag inte behöver höja dosen - men jag fattar samtidigt 0 av sjukdomen och hans fluktuerande värden (jag vet att de varierar under året, men nu på hösten ska de ju vara som högst).
Det hade varit så mycket lättare om jag haft samma klinik och eller behandlande veterinär hela tiden, men det har jag ju inte. Alla har inte heller varit hästveterinärer och kanske inte haft stenkoll på PPID. Jaja, vet inte vad jag vill med detta förutom att uttrycka lite förvirring över sakernas tillstånd.