Monitorering av ACTH hos medicinerad PPID

Bukefalos 30 år!

the_connemara

Trådstartare
Hör fortfarande olika av olika veterinärer så nu är jag nyfiken på hur ni gör. Hästar med PPID som står på pergolid, hur ofta och när provtar ni för att kolla ACTH-nivåer? Ger ni samma mängd pergolid över året eller är det någon som ger högre dos under hösten? Och om ni ger högre tillfälligt under hösten hur kom ni fram till den högre dosen och under vilken period den behöver ges?

Jag provtar vartannat år, i år är ett sådant år när det är dags. (Jag skulle också provta ifall hästen blev hängig eller fick något annat symptom, såklart.) Jag ger högre dos från midsommar till ungefär första december, efter att ha pratat med en veterinär som sa att det var okej att göra så. Jag har också märkt att min häst blir lojare på hösten, så jag tror att den högre dosen behövs då.

Min häst fick diagnosen som rätt ung (nio år) och var i gråzon när medicinen sattes in, så jag är medveten om att dosen troligen snart kommer behöva höjas till höstdosen året runt, och kanske bli ännu högre på hösten. Vi får se vad blodprovet säger nu i år.

Provtog varje år. Samma dos året om dock höjde vi dosen (utan provtagning) när symptom ökade. Min var ju dock i gråzon innan och låg väldigt lågt efter behandling - men mådde så mycket bättre.

Vår fångponny togs bort för 5 år sedan, 24 år gammal. Han insjuknade i 9-10-årsåldern, minns inte exakt. Provtagning under några år visade hela tiden värden i normalspannet. Till slut sa veterinären att nu provar vi medicin ändå, för han har alla kliniska symptom. Han blev bättre, eller kanske snarare mindre känslig. Han var ju liksom inte sjuk mesta tiden, men behövde alltid passas på.
Vi ökade dosen vid något tillfälle men gick sedan tillbaka av någon anledning jag inte längre minns.
Han kan ha haft något annat metaboliskt fenomen, men då visste man inte bättre.
Vi levde med hans sjukdom i 15 år, pust!

Får jag slänga in en bonusfråga? Hur snabbt har ni behövt öka dosen, och hur hög dos har hästen till slut stått på?

Nu har jag fått årets provsvar för min 15-åring. ACTH-nivån är så låg att veterinären tyckte att jag skulle sänka dosen. Detta förbryllar mig, och jag har suttit och gått igenom hans gamla jouraler för att kunna hitta ett mönster. Tyvärr har vi bytt klinik och flyttat under åren sedan han fick diagnosen, så det är något av ett pussel. Även om jag har journalerna har alla inte skrivit ut ACTH-värdet i journalen, utan bara konstaterat "i gråzon", "bra värde efter doshöjning" osv.

Det enda konstanta och tydliga symtom han har är lång vinterpäls som kommer tidigt och fäller sent. Så var det redan när han fick diagnosen som 9-åring (i den journalen har veterinären skrivit "väldigt hårig tinker" 😆) och det har varit likadant hela tiden.

Jag är förstås superglad att han har bra värden, och att jag inte behöver höja dosen - men jag fattar samtidigt 0 av sjukdomen och hans fluktuerande värden (jag vet att de varierar under året, men nu på hösten ska de ju vara som högst).

Det hade varit så mycket lättare om jag haft samma klinik och eller behandlande veterinär hela tiden, men det har jag ju inte. Alla har inte heller varit hästveterinärer och kanske inte haft stenkoll på PPID. Jaja, vet inte vad jag vill med detta förutom att uttrycka lite förvirring över sakernas tillstånd.

Nu har jag fått årets provsvar för min 15-åring. ACTH-nivån är så låg att veterinären tyckte att jag skulle sänka dosen. Detta förbryllar mig, och jag har suttit och gått igenom hans gamla jouraler för att kunna hitta ett mönster. Tyvärr har vi bytt klinik och flyttat under åren sedan han fick diagnosen, så det är något av ett pussel. Även om jag har journalerna har alla inte skrivit ut ACTH-värdet i journalen, utan bara konstaterat "i gråzon", "bra värde efter doshöjning" osv.

Det enda konstanta och tydliga symtom han har är lång vinterpäls som kommer tidigt och fäller sent. Så var det redan när han fick diagnosen som 9-åring (i den journalen har veterinären skrivit "väldigt hårig tinker" 😆) och det har varit likadant hela tiden.

Jag är förstås superglad att han har bra värden, och att jag inte behöver höja dosen - men jag fattar samtidigt 0 av sjukdomen och hans fluktuerande värden (jag vet att de varierar under året, men nu på hösten ska de ju vara som högst).

Det hade varit så mycket lättare om jag haft samma klinik och eller behandlande veterinär hela tiden, men det har jag ju inte. Alla har inte heller varit hästveterinärer och kanske inte haft stenkoll på PPID. Jaja, vet inte vad jag vill med detta förutom att uttrycka lite förvirring över sakernas tillstånd.

Jag har uppskriven att svara i denna tråden men vill leta upp min sådan lista först 😅 Men bara ett klur att fundera på är ju om hans värden kan påverkats av stress/smärta några av de andra åren. Min är tex väldigt känslig när en ny kommer till stallet så när det är provtagningar så är jag extra noga med tiden innan vet kommer och att vi tar hans prov först osv. Nu i efterhand så vet jag också att han var smärtpåverkad och allmännpåverkad vid provet i våras (då vi höjde, han låg dock bara lite högre än innan och i logisk följd genom åren) så kändes extra viktigt börja provta nu på hösten I år därav denna tråd tex.

Jag har uppskriven att svara i denna tråden men vill leta upp min sådan lista först 😅 Men bara ett klur att fundera på är ju om hans värden kan påverkats av stress/smärta några av de andra åren. Min är tex väldigt känslig när en ny kommer till stallet så när det är provtagningar så är jag extra noga med tiden innan vet kommer och att vi tar hans prov först osv. Nu i efterhand så vet jag också att han var smärtpåverkad och allmännpåverkad vid provet i våras (då vi höjde, han låg dock bara lite högre än innan och i logisk följd genom åren) så kändes extra viktigt börja provta nu på hösten I år därav denna tråd tex.
Ja! De allra första proven togs på klinik, och han blir stressad i den situationen. Jag tror att det absolut kan ha påverkat. Samtidigt hade han symptom, och det var ju därför medicin sattes in: lång päls, motionsresistens. Dock att han också hade astmasymtom under de där åren, så det är supersvårt att veta vad som är vad. Motionsresistensen kan ju garanterat ha haft med astman att göra (eller så påverkades astman av PPID??!!)

Men de senaste åren har vi provtagit hemma, och för två år sen låg han alltså högt på samma dos som nu. (Dock tror jag eventuellt att jag inte doshöjde till 1,5 tablett lika tidigt som jag gjort i år). Det var dock inte en hästveterinär som provtog då, utan en allmänveterinär - och hon gjorde inte likadant med blodprovet som veterinären som var ute nu, som centrifugerade det på plats. Jag vet inte om det också påverkar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka