Monoflap, hur gör ni med schabrak och ridtäcken?

Marvin

Trådstartare
Som rubriken säger, hur fäster ni t.ex. era skritt-täcken när ni har enkelkåpig sadel?

Bättre med skritt-täcke eller ländtäcke?

Sv: Monoflap, hur gör ni med schabrak och ridtäcken?

Skrittäcket satte jag under stigläderna. Schabrak satt endast fast vid gjorden längst ner. Saknar inte monoflap, är glad att ha en sadel med överkåpa igen

Ja, jag har också skritt-täcket under stigläderna. Men då duger det verkligen bara till att skritta med, börjar man trava så knörvlar det sig och kasar.

ländtäcke är att föredra (vid tex regn) men vill man ha skrittäcke så funkar ylletäcke bäst. Ligger bäst kvar och blir inte så halkigt för benen eftersom man har täcket under benen.

Jag fäster schabrak o ländtäcke i stiglädren. Fungerar alldeles utmärkt :)

Jag använder ländtäcke och fäster det i gjordstropparna. Om jag fäster schabraken så gör jag det i stiglädren.

Ridtäcke funkar inte till annat än att skritta med tycker jag, och då lägger jag det oftast över benen för värmens skuld.

Jag har ett riktigt ridtäcke som jag sadlar med. På bilden har det kasat bak lite, kom på att jag var tvungen att ja ett schabrak underst och då ligger det perfekt. Mycket smidigt! Har även ett ländtäcke som jag fäster i stigläderna.
547445_4579149608683_1367634209_n.jpg

Skrittäcken och ridtäcken i stiglädren.
Schabrak är det mer trixigt med, lindar runt och knyter fast de övre fästena ( så länge de har kardborre) i ringarna framtill på sadeln.ser kanske inte så snyggt ut alla gånger men det funkar för mig. Fick dock ett schabrak i julklapp som var anpassat för monoflap, korta fästen på den, som ska testas asap

Jag sätter schabraken i stiglädret. Funkar med alla schabrak som har kardborrefästen, vilket i princip alla har nu.
535676_3329328843945_577119792_n.jpg

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Shixle
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -... 2
Svar
29
· Visningar
3 007
Senast: Askur2017
·
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 916
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 339
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka