Kcal stallsysslor

5 timmar för en stalljour är helt orimligt, dags att se över rutinerna...

Här kommer mina tips. Jag har en liten lösdrift hemma, men har jobbat i boxstall och även haft mina egna installade i perioder.

Mockning:
Titta på youtubefilmer om hur proffsen mockar. Själv gillar jag "rulla bajs på berget"-metoden. I korthet, man går in i boxen, tar ytlig bajs först. Väljer det renaste hörnet, skottar upp spån där. Sen tar jag grep för grep det spån som ser torrt ut (undviker kissfläckarna) och silar det på toppen av berget med en vickande rörelse (ej kast, ineffektivt + dammar). Bajsbitarna rullar ner och går lätt att ta upp! Det kissiga spåret lyfter jag ut, vill jag vara riktigt noga så sopar jag även ut det kissiga smulet, jag avskyr ammoniaklukt och tycker inte heller att hästarna ska behöva bo i det. Det bör ta 10-20 minuter beroende på din muskelstyrka att mocka 1 box med den här metoden.

Är skottkärran kass så köp en ny egen. Jag gillar min från Jula, den har 6 år på nacken och har funkat prima. Bra pris med. Har ni dålig lösning på gödselstacken så diskutera i stallet vad ni kan göra för att göra det lättare. Se till att du har en grep som passar dig.

Mocka hage vintertid: köp en stor tubtrug istället för att bråka med skottkärran. Blir några steg extra men du bränner inte ut musklerna på att putta något för tungt.

Höpackning på loftet: Bygg eller köp en ställning för höpåsarna. Använd högrep. Packa alla påsarna först med uppskattad vikt, sen väger och korrigerar du dom. Det är bättre att ta ett längre pass och packa hela veckan, än att göra det varje dag.

Vatten: rent vansinne att gå med vattenkannor. Fyll dunkar (Biltemas är bra med stora öppningar), lassa i skottkärran. Ska dom till hagen vintertid, dra på pulka. Hage sommartid, slangvinda. Jag använder vattenfyllningen som styrketräning och bär mina dunkar, är noga med att lyfta korrekt med core osv.

Hästskötseln: Ta fram alla sakerna innan du tar in hästen, spring inte fram och tillbaks. Ang hovkratsningen så kan du träna den styrkan utanför stalltid, lår och rumpa. Kolla på filmer om hur hovslagare står. När man får till tekniken går det inte så mycket muskelkraft. Köp ett hovstöd om det är länge kvar tills du byggt upp styrkan. Kan vara skönt för hästen också, dom ska inte vara tunga att lyfta om dom inte har kroppsliga problem - och har dom kroppsliga problem är det jätteskönt för dom att kunna vila stadigt på ett stöd. En bra hovkrats gör skillnad, tjockt handtag är lättare att hålla.
Tack snälla för väldigt bra tips!
Ska köpa dunkar på Biltema idag innan stallet 👍
Gällande mockningen så är det precis så jag gör när jag mockar boxen:) Dock är hästen otroligt svårmockad och det är kiss och bajs om vartannat, i flera lager 😬 Och då mockas det dagligen! Lägger ut nytt spån kanske 3 gånger i veckan (25 kg), och inför att jag lägger ut nytt brukar jag gräva lite djupare och skyffla bort sånt som hon stampat ner.
Jag har köpt en egen grep, men funderar faktiskt på en ny. Tycker antingen dom är för korta och är dom längre har dom stan blivit klumpiga.

Hovkratsningen kan jag nog definitivt förbättra för mig själv, ska kolla Youtube 👍
Gällande gym vet jag inte riktigt när jag ska hinna, det får bli något på hemmaplan isåfall. Tre barn, jobb och vardag plus stall tar ju i princip all min tid.
Om du inte har tips på stärkande övningar att göra i stallet? 😊👍
 
I ditt läge (beroende på hur mycket rätt du vill ha :angel:) så är det inte fel att få tag på (låna?) en pulsmätare av något slag. Den ger nog ett mer rättvist återkoppling än bara en stegmätare.
Vissa hästar och vissa stall är sjukt tungjobbade, så det är nog väldigt beroende på.

Enklast är kanske att bjuda med din man? :idea:

Ja han har varit med flertalet gånger, men han tycker ju ingenting är tungt (oklar sanningshalt i detta, han klagar ofta på ont i axlar osv, så jag tror att han tycker att vardagssysslor är tyngre än han säger).
Dom andra tjejerna i stallet är av min åsikt, så dom ger väl en rättvisare bild kanske :)
 
Tack snälla för väldigt bra tips!
Ska köpa dunkar på Biltema idag innan stallet 👍
Gällande mockningen så är det precis så jag gör när jag mockar boxen:) Dock är hästen otroligt svårmockad och det är kiss och bajs om vartannat, i flera lager 😬 Och då mockas det dagligen! Lägger ut nytt spån kanske 3 gånger i veckan (25 kg), och inför att jag lägger ut nytt brukar jag gräva lite djupare och skyffla bort sånt som hon stampat ner.
Jag har köpt en egen grep, men funderar faktiskt på en ny. Tycker antingen dom är för korta och är dom längre har dom stan blivit klumpiga.

Hovkratsningen kan jag nog definitivt förbättra för mig själv, ska kolla Youtube 👍
Gällande gym vet jag inte riktigt när jag ska hinna, det får bli något på hemmaplan isåfall. Tre barn, jobb och vardag plus stall tar ju i princip all min tid.
Om du inte har tips på stärkande övningar att göra i stallet? 😊👍

En del jobb har friskvårdstimme. Men visst kan du göra övningar hemma :). Kolla in pilatesprogram och yogaprogram på youtube, finns massa gratis. Jag har bara 1 barn så jag tar med henne på gymmet och yoga, lite svårare med 3.

Annars är nog mitt tips att byta stall till lösdrift med helservice hehe 😁. Du har tallriken full, verkar onödigt att bränna energi på tungrott boxstall.
 
Ang steg så ta benlängd i beaktning. Jag är lång, skulle inte komma upp i 42000 steg om jag så vandrade en heldag.
 
Annars är nog mitt tips att byta stall till lösdrift med helservice hehe 😁. Du har tallriken full, verkar onödigt att bränna energi på tungrott boxstall.
Håller med om fullservice om man har råd! :D Men tycker verkligen inte att lösdrift är mindre arbetsintensivt än box, ofta tvärtom. Hade hästar inackorderade i många år, på ett ställe som först hade boxstall, sedan lösdrift. Vi inackorderade delade alltid på mockningen så man mockade för 5-6 hästar var 5:e - var 6:e dag istället för att mocka åt en varje dag. Och det var betydligt tyngre att mocka lösdriften (grushage + halmad ligghall) än boxarna (bädd av torv o spånpellets). Fodra var också tyngre - lasta massor av kilo hösilage på skottkärra och fördela i foderhäckar istället för att väga upp i tunnor till varje häst och "välta över boxkanten".

Mocka lösdriften regniga dagar kan nog vara det tyngsta stalljobb jag någonsin gjort, faktiskt!

Nu har jag egen gård som är relativt lättarbetad, skulle aldrig orka med att ta hand om allt själv annars (stall med fyra hästar på box och är ensam på gården minst halva veckorna). Skulle dock önska mig en smidigare lösning för att fylla på vatten i hagarna - i dagsläget går jag fram och tillbaka med vattenkannor...
 
Det verkar ju extremt lite. Jag får ju ihop 5000 steg bara på att gå morgonpromenaden med hundarna. Och 5000 till på kvällspromenaden. Har en Garmin Forerunner 45S.
Det verkar mycket, nu står det visserligen att en timmas rask promenad är 10 000 steg, så det är väl en halvtimmas rask promenad antar jag.

Men jag går en kilometer på minst ca 10 minuter och får då typ mer 3 800 steg på 30 minuter (egentligen antagligen 40 minuter) (btw kollade mot olika siffror på nätet och det verkar ganska normalt).

Om jag rider lätt däremot klättrar det iväg snabbt. (min verkar inte reagera så mycket på skritt)
 
Senast ändrad:
Och jag tycker 18 000 låter galet mycket! Jag ligger också på nivån 3500 om jag inte rider, då tickar ju stegen iväg men det är ju inte mina steg :D
Jag ligger också däromkring 3500 per dag i stallet om man exkluderar ridningen. (In-och/eller utsläpp av 3 hästar och mockning och matfix till 1-2 hästar, och någon vända med vatten till hagen).
 
Och jag tycker 18 000 låter galet mycket! Jag ligger också på nivån 3500 om jag inte rider, då tickar ju stegen iväg men det är ju inte mina steg :D
Men ni som bara ligger på 3500 har bara en häst eller? Det tickar ju på fort när man tex går ut och in med hästar osv. Har inte stegräknare på när jag rider för att kunna räkna mer rättvist.
 
Men ni som bara ligger på 3500 har bara en häst eller? Det tickar ju på fort när man tex går ut och in med hästar osv. Har inte stegräknare på när jag rider för att kunna räkna mer rättvist.
Tre till fyra hästar här, inte jättestora avstånd till hagarna, men stora hagar så visst, ska man hämta en häst som är längst bort blir det en del. Men vid vanlig insläppstid står de vid grinden. På vintern släpper vi dessutom över dem i en liten hage precis utanför stallet och tar dem sen en och en därifrån.
 
Jag har 2 st just nu. Hemma. Och jag går inte in i hagarna för att hämta hästar, de får gott komma till mig. Kommer de inte skramlar jag med hink. Jag har dock det väldigt lättarbetat.
Jag går inte heller och hämtar några hästar men det är lite skillnad på att ha 2 och ha 22 😉
 
Håller med om fullservice om man har råd! :D Men tycker verkligen inte att lösdrift är mindre arbetsintensivt än box, ofta tvärtom. Hade hästar inackorderade i många år, på ett ställe som först hade boxstall, sedan lösdrift. Vi inackorderade delade alltid på mockningen så man mockade för 5-6 hästar var 5:e - var 6:e dag istället för att mocka åt en varje dag. Och det var betydligt tyngre att mocka lösdriften (grushage + halmad ligghall) än boxarna (bädd av torv o spånpellets). Fodra var också tyngre - lasta massor av kilo hösilage på skottkärra och fördela i foderhäckar istället för att väga upp i tunnor till varje häst och "välta över boxkanten".

Mocka lösdriften regniga dagar kan nog vara det tyngsta stalljobb jag någonsin gjort, faktiskt!

Nu har jag egen gård som är relativt lättarbetad, skulle aldrig orka med att ta hand om allt själv annars (stall med fyra hästar på box och är ensam på gården minst halva veckorna). Skulle dock önska mig en smidigare lösning för att fylla på vatten i hagarna - i dagsläget går jag fram och tillbaka med vattenkannor...

Ja, olika lösdrifter är olika tungrodda, precis som stallen. Men man kan oftast hitta fullservice lösdrift billigare än fullservice box.

I mitt hemmastall har jag just nu 1 häst, 1 d-ponny, 1 shettis, 2 miniatyrer.

Jag går ca 5000 steg om jag har hela servicen med höpack och fodringar, hagmockning, skrubba och fylla vatten, två skålfodringar med proteintillskott.

Sen två veckor tillbaks har dom fri tillgång på gräsfröhalm så nu är det vintersemester 😁.
 
Och angående vattenkannor.

20-liters dunkar, fyll bara så mycket att du orkar lyfta korrekt med knäböj och aktiv core. Tänk på ergonomin i varje lyft och du får träning som bygger dig starkare varje dag.

Kan flyttas med skottkärra, dras med grimskaft på snö, åka i en pulka, etc. Jag knatar med mina för vardagsmotionen, men jag har viss grundstyrka som byggts upp av några år med "dunkdrift".
 
Senaste boxstallet jag stod i (extremt tungrott, gammalt) så gick det ca 10 000 steg för en full morgonjour med morgonfodring och utsläpp av 7 hästar, mocka alla boxar inkl skrubba vattenhinkar och fylla vatten, packa egna höpåsar. Tidsåtgången brukade vara ca 3 timmar och jag var väldigt missnöjd med det, mycket av tiden gick åt till dåliga rutiner med ineffektiva lösningar samt att det suger att mocka andras dåligt mockade boxar upp till ens egen standard och sen ens egen som andra förstört i några dagars tid 😅. Och leda andras ohyfsade hästar är ju alltid lika skoj, speciellt i lera och regnrusk...

En hel del av muskelkraften gick åt på brist på ergonomiska och effektiva lösningar. Ungefär som att någon designat det för att vara så tungt och tidsödande som möjligt 🙈.

I professionella stall jag varit i så kunde man hinna med betydligt mer på färre steg och mindre muskelkraft, för att de var välplanerade och hade rätt utrustning och det var möjligt att jobba med bra ergonomi.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 964
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 255
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dasspapper
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp