Kcal stallsysslor

Det är ett ridskolestall med typ 20 ridskolehästar och 8 privathästar som skall ledas ut och in till hagarna. Vatten ska fyllas på i hagarna. Höpåsar x 4 per dag och häst ( nåja, några av hagpåsarna ”sampackas”) ska packas och tre av dessa fodringar ska ut till hagarna, kvällsfodringen i boxarna. Ridskolehästarnas boxar ska mockas och stallgångarna ska sopas. Ibland är det också hästar i karantänstallet som också ska skötas och där finns det inte vatten så det måste bäras dit och fyllas på. Man har en helgdag per månad.
Är det här sant idag fortfarande eller är inläggen bara nys?

Har ni inte lätt er hur mycket 2-3 kg hö väger i grepen? Varför packar ni individuella påsar när det är så mycket hästar? 20 st Ridskolehästar? Köp småbal. 20 ridskolehästar ger bal på 40-60 kg Per bal om ni ger 2 -3 kg per häst. Köp plastat hösilage och skaffa en traktor så ni slipper bära. Småbal väger ofta 14 kg, om torrt hö. Två ger 28 kg. 4 småbalshö torrt hö 56 kg. Ta torrhöbal på pirra om ni inte får traktor eller sådan minieltraktor.

Har någon berättat för ridskolan att det finns en relativt billig investering som kallas vattenslang för att få vatten från ett ställe till ett annat? Finns även elektriska vattenslangar för vinterbruk. Kanske något du skulle informera om.

Sätt upp staket så att hästarna går själv ut i hagen. Det är väl vedertaget för ridskolehästar nuförtiden att de går i gemensam flock i hagen för att främja samvaron i ridhuset under lektion? Eller?

skaffa en elektrisk skottkärra, även den avdragsgill för ridskolan. Skaffa en elektrisk sopmaskiner då också.

Mockningen är väl erfarenhetsberoende men travet räknar på 7 minuter per box.
 
Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som beskrev att en timmes mockning brände ca 170 kcal.

Stämmer detta verkligen?
Som exempel mockade jag igår, det tog ungefär en timme. TUNGT arbete. Var helt svettig efteråt. Stegen man går kanske inte blir så många just då, men ändå.

Sen ska man tömma vattenhinkar, diska ur dom, springa fram och tillbaka mellan vattenskjul och box flera gånger med två vattenkannan á 15 L.

Sen springa upp på logen, packa hö, bära hö fram och tillbaka.

Ner till hagen, fånga in hästen. Ta av täcke och borsta.
Hovkratsning är supertungt tycker jag, har en stor häst som gärna slår ner hoven, så där får man stödja upp med sitt lår samtidigt som man kratsar.

Springa till sadelkammaren och hämta sadel, kånka den till stallgången, slänga upp den på hästen, justera, dra åt gjord osv.

Efter ridningen blir det ju samma procedur fast bakvänt, av med sadel, bära tillbaka den, kolla hovar, på med täcke, ner till hagen med hästen.
Sen städning av stall, sopa och greja.
Sist ner till hagen med vattenkannorna för att fylla upp baljan där innan man åker.

Har bara en stegräknare och känner att den inte gör en rättvis redovisning av hur mycket energi som går åt i stallet.
Någon som har bättre koll? En dag i stallet med alla sysslor är typ 5 h (bara 45 min ridning) och jag litar inte på min stegräknare som säger att det enbart gått åt 200 kcal dom timmarna 😅
Jobbade i stall för många år sen, ca kl 7-15/16 och dä hamnade jag alltid runt 30 000 steg. Då var det fodringar, mockning, in-utsläpp, sopa, städa utrymmen. Typ stalltjänst.
 
Är det här sant idag fortfarande eller är inläggen bara nys?

Har ni inte lätt er hur mycket 2-3 kg hö väger i grepen? Varför packar ni individuella påsar när det är så mycket hästar? 20 st Ridskolehästar? Köp småbal. 20 ridskolehästar ger bal på 40-60 kg Per bal om ni ger 2 -3 kg per häst. Köp plastat hösilage och skaffa en traktor så ni slipper bära. Småbal väger ofta 14 kg, om torrt hö. Två ger 28 kg. 4 småbalshö torrt hö 56 kg. Ta torrhöbal på pirra om ni inte får traktor eller sådan minieltraktor.

Har någon berättat för ridskolan att det finns en relativt billig investering som kallas vattenslang för att få vatten från ett ställe till ett annat? Finns även elektriska vattenslangar för vinterbruk. Kanske något du skulle informera om.

Sätt upp staket så att hästarna går själv ut i hagen. Det är väl vedertaget för ridskolehästar nuförtiden att de går i gemensam flock i hagen för att främja samvaron i ridhuset under lektion? Eller?

skaffa en elektrisk skottkärra, även den avdragsgill för ridskolan. Skaffa en elektrisk sopmaskiner då också.

Mockningen är väl erfarenhetsberoende men travet räknar på 7 minuter per box.
Jag står enbart uppstallad och har inget att säga till om vad det gäller inköp av foder eller utrustning eller foderrutiner osv. Vi hade som förslag att förenkla utsläppen men fick nej på det. Det är fyra olika ridskolehästhagar och en ligger på andra sidan vägen.
 

Är det här sant idag fortfarande eller är inläggen bara nys?

Har ni inte lätt er hur mycket 2-3 kg hö väger i grepen? Varför packar ni individuella påsar när det är så mycket hästar? 20 st Ridskolehästar? Köp småbal. 20 ridskolehästar ger bal på 40-60 kg Per bal om ni ger 2 -3 kg per häst. Köp plastat hösilage och skaffa en traktor så ni slipper bära. Småbal väger ofta 14 kg, om torrt hö. Två ger 28 kg. 4 småbalshö torrt hö 56 kg. Ta torrhöbal på pirra om ni inte får traktor eller sådan minieltraktor.

Har någon berättat för ridskolan att det finns en relativt billig investering som kallas vattenslang för att få vatten från ett ställe till ett annat? Finns även elektriska vattenslangar för vinterbruk. Kanske något du skulle informera om.

Sätt upp staket så att hästarna går själv ut i hagen. Det är väl vedertaget för ridskolehästar nuförtiden att de går i gemensam flock i hagen för att främja samvaron i ridhuset under lektion? Eller?

skaffa en elektrisk skottkärra, även den avdragsgill för ridskolan. Skaffa en elektrisk sopmaskiner då också.

Mockningen är väl erfarenhetsberoende men travet räknar på 7 minuter per box.
Att de flesta ridskolehästar går tillsammans i flock stämmer nog - det gör de hos oss också. Men vi låter dem inte gå ut själva för den sakens skull. Alldeles för rörigt och stor skaderisk. Men vi har personal som tar ut och in dem alla dagar i veckan. Har personal till all annan skötsel också. Det enda privathästägarna och en del frivilliga medlemmar hjälper till med på ridskolan är att turas om med att kvällsfodra på helger. Brukar handla om max två gånger per termin per person.
 
Jätteknasig idé :D men varför finns det inte väskor till hästar så de kan bära tiolitersdunkar vatten ned till sin hage? :) då kanske man måste leda i träns men det kanske det kunde vara värt. Menar de var ju ändå en gång arbetsdjur så lite arbete borde de kunna göra.

(när jag tänker efter, finns det hästdragna harvar till ridhuset? :rofl: alltså egentligen borde hästarna kunna göra en del arbete som fyrhjulingar och traktorer används till. Ok erkänner att det självklart antagligen är omöjligt.)

Klövjeväskor? Vet inte om de finns för vatten, dock. Och kan inte tänka mig att det skulle behövas träns på hästen för att den skulle klara att bära lite vatten?

Jag har egen gård och har seriöst funderat över om inte en av hästarna borde kunna köras in och sedan få jobba med att hämta ved i skogen? Dra en ridbaneharv var ytterligare ett användningsområde - tror verkligen jag SKA köra in min häst! :love:
 
Klövjeväskor? Vet inte om de finns för vatten, dock. Och kan inte tänka mig att det skulle behövas träns på hästen för att den skulle klara att bära lite vatten?

Jag har egen gård och har seriöst funderat över om inte en av hästarna borde kunna köras in och sedan få jobba med att hämta ved i skogen? Dra en ridbaneharv var ytterligare ett användningsområde - tror verkligen jag SKA köra in min häst! :love:
Låter ju nice, de kanske finns som militärväskor att man kan snöra fast saker utanpå, även om saken inte får plats i.
Skrev kanske :) antar att jag tänkte att det är mer som rör sig på hästen och kan skrämmas, i alla fall i början. Menar iom att vanliga ridhästen tm inte är så van som klövjehäst.

Låter ju himla kul det senare :)
 
Och det står till och med i Jordbruksverkets folder att man ska planera så att stallarbetet är lätt :).

https://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/bra-att-veta-om-mindre-haststallar.html

"En utgångspunkt bör vara att stallet ska vara lättskött. Den tid man vistas i stallet ska i huvudsak ägnas åt hästarna och inte åt dåligt planerat och orationellt arbete med foder, strö, gödsel och rengöring."

Ok, jag tror jag hade gissat på att mocka och bära vatten slår dammsuga och skura golvet. Men någon annan gissar nog bättre. Tror att siffrorna på hemarbete är bättre eftersom sannolikt är det mer undersökt?

Damma gör jag inte egentligen, skulle trott att ansträngningen var under promenad där.

VideoCapture_20221214-095131.jpg


Detta kändes ju ändå som en smart lösning sommartid, eller vad tror ni?
 
Har provat, jag saknar bålstabiliteten för att det ska vara ergonomiskt för mig i en enhjulig skottkärra.

Men jag gillar hur lätt den är att tömma och fylla! Med en tvåhjulig kärra är det nog en grymt bra lösning, sommartid. Plasten tål inte minus.
Dunk med tappkran i skrinda är kanske bäst för mig då (som sagt finns inte så mycket muskler eller stabilitet här heller), min skottkärra har ju bara ett hjul.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 140
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp