Monté license

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Lejonel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 067
L

Lejonel

Hur skaffar man sig license för att få rida/ tävla i monté?

Sv: Monté license

Du tillhör Mantorpsregionen (vaggeryd har ingen egen kurs) och deras licenskurser genomförs varje vår.

Jag vet inte om det finns något annat ställe att vända sig till?

/// ghost

Vad krävs det för att bli en monté jockey? Förrutom att kunna rida naturligtvis. Måste man ha kusk license innan eller? :confused:

För att ta montélicens så måste man ha en häst (och gärna en i reserv för blir den man rider halt får man ju sluta om man inte hittar nån ny :( ) som någon gång i livet varit inkvalad för trav (behöver inte vara montékvalad), men man ska vara noga vid val av häst för om man inte är så van vid travet är det lämpligt att hästen är snäll, stabil och travsäker under ryttare. (kallas inte jockey officiellt inom travet) Hästen ska ävan vara i träning hos någon med tränarlicens så att försäkringarna gäller.

Du behöver inte ha körlicens för att gå en montékurs. Kursen består av ca. 15 st. provlopp av vilka du ska vara godkänd ett visst antal och så ett skriftligt prov på tävlingsreglementet.

Jag vet att Mantorp nästa år kommer att ha några fler kurstillfällen för dem som inte har någon tidigare erfarenhet av Travsporten vilket är bra. Det är mycket svårare att lära sig volta om man inte har travbakgrund... ;)

/// ghost

Kan man inte låna någons travhäst som man känner. En lokal travtränare eller dylikt?
Måste jag verkligen ha en egen ägd travare??? :confused:

Lejonel skrev:
Kan man inte låna någons travhäst som man känner. En lokal travtränare eller dylikt?
Måste jag verkligen ha en egen ägd travare??? :confused:

Klart du inte måste ha en egenägd häst, det har jag väl inte skrivit? :D

Men jag vet att de som lånade häst på årets kurs INTE hade lätt att låna ihop lämpligt exemplar alla ggr. Men har man bra kontakter så är det ju lugnt...

/// ghost

Nämen... hade ingen aning om att jag fått en "släkting" här på Buke :)
Fler som gillar Dunderklumpen tydligen! Kul!
mvh
Lejonelle

Det är väl klart att man gillar Dunderklumpen. Den filmen växte ju en annan upp med. Finns det något härligare gäng :bump: :bump:
Beppe Wolgers är bäst :bow: :bow:

Och det lilla lejonet med de alldeles för stora byxorna gillar vi tydligen båda två.. fast jag är ju tjej så det fick bli med - elle på slutet! På alla år här inne har jag aldrig stött på någon annan med "mitt" nick så välkommen!
Lejonelle

Liknande trådar

Trav Är en som är ganska ny inom trav och monté världen och funderar på att köpa min första monté sadel. Men vet inte riktigt vilken? Väger...
Svar
1
· Visningar
324
Senast: MayGrace
·
Samhälle Jag tycker ändå att diskussionen om vapnen, jägarexamen, licenserna och vapentyp är intressant. Få, nästan inga, mord i Sverige utförs... 16 17 18
Svar
347
· Visningar
8 751
Senast: Dentaku
·
Kultur Alltså, en fiktiv fråga från en bok jag läser. Kvinna A: lämnat en våldsam man som hotar med det ena och det andra. Förlorar hon...
Svar
18
· Visningar
1 134
Senast: Raderad medlem 149793
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet