Monty roberts

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 10 609
Sv: Monty roberts

Träns och sadel? Nej?
Varför skulle jag tycka det är fel?
Det är iten alla som klarar av att rida utan det.

Jag förstår inte riktigt varför du vänder dig till mig ang detta eftersom jag redan sagt att denna tråd Inte ska förstöras med diskution om MR träningsmetoder utan det som skall diskuteras här är frågan huruvida han ljugit eller inte.
Det var därför tråden skapades.

Jag hoppar inte på MR, jag dömer inte MR personligen, det enda jag än så länge i denna tråd dömt, är felaktigt utförd Join up.
Enda orsaken till att jag skrev om det var för att svara Milly på frågan "vad tycker du då om MR och hans hästkommunikation? "

Som jag svarade innan, nej jag är inte emot att rida med sadel och träns... däremot rider jag i sidepull och barbacka själv, av en mycket enkel förklaring.
Min hingst (och ridhäst) har nedskavda tänder från travet.
Tänderna som kommer efter lanerna (uppåt sett) är helt nednötta till tandköttet.
Han kan inte ha bett i munnen utan att det ligger och glider över tandkantenoch skapar obehag.
Jag kan rida honom i sidepull så därför gör jag det.

Han är även en mkt kompakt häst, han har ett sadelläge på ca 40 cm. Dvs den del av sadeln som får ligga an mot hans rygg får inte överskrida 40 cm.
Jag väljer att rida barbacka då.

Mitt sto har samma problem som min hingst med tänderna, hon har tandskada som inte går att rep. Hon är å andra sidan i första hand en avelshäst.
Hon rids på samma sidepull som min hingst.
Jag har inte bemödat mig med att köpa sadel åt henne eftersom hon så sälland rids, och för att jag har balansen att rida barbacka.

Den dagen jag vill köpa sadel till henne kommer det bli en AR sadel eftersom jag rider AR, eller en camargisk sadel eftersom dessa påminner om AR sadeln och är underbar att rida i.

Jag tänkte bara att eftersom du är emot MR för att hans metoder kan utföras felaktigt, så borde du vara emot sadel och träns då dessa har förstört många hästar då de använts felaktigt.

Om diskussionen inte ska handla om MR träningsmetoder så tycker jag att den ska flyttas till Gnägg eller ÄU, för då hör den inte hemma här.

Jag förstår inte varför du är på mig om det... med tanke på att dessa är dina egna ord:

"Jag tror att man kan förstöra mycket om man inte har förstått metoden. Om man tror att det går ut på att jaga runt hästen och sedan gulla med den så blir relationen inte mycket bättre. Jag misstänker att det är felaktigt utförda join ups som gett metoden dåligt rykte.".....

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=658189 Inlägg 14

Dvs... precis det jag säger...

Jag har Ingenstans i denna tråd sagt att jag är Emot MR. Bara att jag är emot FELAKTIG join up...

Senast ändrad:

Jag har läst hans bok: Shy Boy
och i den finns det ju bilder, menar ni att bilderna är omgjorda i datorn Lr tagna bakom staket?? Tycker de se ganska "riktiga ut"...:confused:

Då har jag misstolkat dina svar. Jag tolkade nedanstående citat som om du är emot all join up för att den kan utföras felaktigt (och det vore ju ganska korkat eftersom allt kan utföras felaktigt)

"Därför är jag även starkt emot Join up, inte för att den i sig kanske är dålig, utan för att jag enbart sett den utföras inkorrekt (Irl)."

När det gäller frågan som tråden handlar om så tycker jag inte att det är offrets skyldighet att bevisa sanningen i detta fallet. Om det nu är så att MR har förlåtit sin pappa och gått vidare så ger det ju inte honom något att bevisa detta för andra människor som inte har med saken att göra.

Då missförstog du mig.

Jag kan säga att jag är emot Join up om den visas upp av fel person (nu menar jag inte MR) eftersom den personen kan ge fel information till deltagarna. Det i sig slutar med att de går hem och "testar på sin egen häst" och där går det fel, om de missat hälften.

Sedan om Join up används rätt så får den inte samma effekt som den kan få felaktigt utförd.

Men tyvärr så har jag sett join up utföras av folk som "läst om det" och sedan testar på sin häst. Det går fel...

Jag kan inte förstå behovet av join up. :confused:
Annat än i undantagsfall...
Inte kan väl MR eller andra ha bara undantagsfall omkring sig?

LIA

Jag menar att köra med join ups är onödigt i de flesta fall. Det behövs inte.

En gång har jag använt mig av det för att bryta ett oönskat beteende hos en häst. I övrigt har jag och hästarna rett ut våra förhållanden ändå.

LIA

Fråga inte mig varför andra använder Join Up, jag behöver inte det. Jag arbetar hästar i rundcorall när jag vill lära mig förfina mitt kroppsspråk men jag använder mig inte av Join up

Vi fungerar lika.

Utanför tråden, jag vet...
Till er som gillar MR och hans join up (kanske just därför?). Kan ni förklara vad ni gör, hur ni gör det och varför ni gör det? På tal om join up alltså.
Varför klarar ni inte biffen ändå?
Varför använder MR det regelmässigt?

LIA

BonRaiz skrev:
Jag kan bara inte låta bli...även om detta inte hör till tråden, ursäkta kaparen....
Men jösses....sov du heroine under föreställningen?
När f...trivdes hästarna?
Vilka av dom gjorde det?
Möjligen den lilla skättisen, som kom in o vände lika snabbt...:rofl:
:mad:

Hur fasen hanterar du din häst? Åh nej nu vill den visst gå åt höger fast vi ska till vänster, äsch det gör inget det gör nog ont om jag drar i den! MR hästar är 50 gånger tryggare och gladare aän vad de hästar du är omkring är! Han jobbar med hästen på dett sätt som är naturligt för hästen. Det dom förstår och egentligen är vana vid! Det är klart hästarna inte tycker det är super att vara ensam på spåret, men det är ju det som är meningen! Det är exakt så hästarna gör i det vilda! Om en häst i lägre rang i flocken inte tänker underkasta sig för ledarstoet (vilket han måste göra för att hon har blivit utvald av flocken för att förse dom med mat och vatten. Gör han inte det så är det livsfaligt för flocken) så skickar hon ut honom från flocken och med sitt kroppspråk inte låter honom komma tillbaka förrens han är beredd att följa henne, lita på henne alltså underkasta sig. När han visar dessa tecken (sänkt huvud,slickar och tuggar m.m.) och verkligen menar att han säger fölåt och är villig att sammarbeta då får han komma in igen. Och han vill gärna in igen för att det är ju livsfaligt för honom att vara utan flocken. Så nu undrar jag hur du hanterar din häst? Du kan inte longera, för det är ju så synd om hästen... Kan du rida? Nää tror jag knappast din häst skiter nog totalt i dig! Jag har kört mycket NH med mitt hårda varmblod och nu efter det kan jag (lovar) leda henne berdvid en 90-väg när hon har förbundna ögon. Hon gnäggar till mig när jag kommer nu och hon är 100 procent trafiksäker för att hon litar på att jag skyddar henne från det farliga! Innan vi tränade NH så var hon rädd för traktorer, lastbilar och motorcyklar! Jag trodde att jag var tvungen att vänja henne vid det så småningom men efter att hon fått förtroende för mig så funkar det jättebra! Och hon älskar att träna NH inte alls "springa tills man stupar" eller inte hade något annat val än att komma in! Du har verkligen inte hästar naturligt i kroppen, för dom som har det förstår att hästarna visst har ett val! De springer inte tills de stupar! De travar lugnt och sansat ensamma på spåret och dom vill inte gärna vara ensamma eller underkasta sig men då får dom själva välja! Och Bessy, min häst mår 10 gånger bättre nu! Hon har utvecklats så mycket mentalt efter NH träningarna! Förstår inte hur du kan ha häst om du nu har det... :eek: :mad: Stackars den isåfall, den kan ju inte göra sig förstådd!

ElinTure skrev:
Jag har läst hans bok: Shy Boy
och i den finns det ju bilder, menar ni att bilderna är omgjorda i datorn Lr tagna bakom staket?? Tycker de se ganska "riktiga ut"...:confused:

Jag med och jag tycker att den är jättebra! Har också sett den på discovery channel och den är inte fake! :) :bow: Han ger verkligen honom ett val och där får man se hur mycket man kan ge hästen ett val och bygga upp ett nära förhållande med sin häst. Det är ju många som säger att dom har ett nära förhållande till sin häst. Men jag tycker att man ska ha ett ömsesidigt nära förhållande med sin häst!:bump:

Var snäll och håll dig ifrån personliga påhopp.

Du har ingen som helst aning om hur BonRaiz häst/ar mår, är och hur de hanteras eller hurdan hästmänniska BonRaiz är.

:mad:

ShyBoy är ingen sensation.

Att "tämja" en vildhäst är Enklare än att "tämja" en tamhäst, just eftersom en vildhäst vet om hur pass viktigt det är med de sociala reglerna i en flock, såsom rang.

Jag skulle med lätthet kunna gå ut och tämja en vildhäst. Och det skulle Många (men inte alla) av er andra här med, men jag rekommenderar det inte om ni inte vet vad ni gör.
Jag har arbetat med två ungston som aldrig varit i kontakt med människor föränn de togs in från lösdriften.
De hade sett människor på avstånd när de kom med maten.
Ägaren hade runt 100 hästar på sin gård av vad de sa till mig. (Mycket seriös uppfödare dock).

Dessa två ston var så rädda att de kastade sig in i motsatta vägg och skakade när man stog två meter från boxen och tittade in.

Det tog mig tre dagar, sedan slogs de om vem som skulle vara närmast mig i hagen, de följde mig och var totalt förändrade, till det positiva.

Vildhästar har sälland stora negativa erfarenheter av människor, medans tamhästen har varit med om det ena och det andra med oss.
På gott och ont.

Jag använder mig inte av Join up, jag använder mig inte av någon av MR speciella redskap och väldigt lite av hans tankar.
Men jag använder mig av NH´s tankesätt.

Fö. är det inte diksutionen om ShyBoy vi diskuterar, utan det som hänt i MR barndom...
Ljuger han om rodeo och vildhästar i sin barndom?

Senast ändrad:

Förlåt men jag blir bara så arg :mad: På folk som är så blinda! Kan man iaf vara öppen mot nya metoder och kanske säga: Jaa jag tycker inte att det är rätt metod men alla tycker ju olika. Det tycker ju jag (glömde säga det). Hon får ju tycka som hon vill (och alla andra också) Till alla därute: Var inte så blinda! Ta istället till er varje ny metod och prova själva! Se det som en förbättring av ert hästkunnande! Jag ger alla metoder en chans '(utom dom där man utövar fysiskt våld) och gör un grundlig undersökning. Läser böcker, ser filmer m.m. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt men jag är ju bara 14 så jag har sååå mycket kvar att lära men jag är iallafall öppen ;) Förlåt till dig som jag svarade. Var inte meningen att överreagera och jag tror att din häst har det bra :) Alla jobbar ju olika :D

Sammet skrev:
Fö. är det inte diksutionen om ShyBoy vi diskuterar, utan det som hänt i MR barndom...
Ljuger han om rodeo och vildhästar i sin barndom?
Tack Sammet, för att du tog oss tillbaka till tråden o försvarede mig, då jag inte var här själv...:bow:
Men döm av min förvåning, när jag kom in på den o får läsa dessa personangrepp...:confused:

Säg mig Chapaniboy, vad va det i det inlägget du blev så arg över?
Jag o Heroin har redan klarat av den för länge sen...
Var du o såg MR i Flyinge?
Jag för min del uppfattade inte att de hästar där trivdes, men du kanske har en annan syn på saken, och det får du ha...
Alla ser ju olika på saker o ting...
Hur jag sköter/hanterar min häst tänker jag inte försvara här...det behöver jag inte...
Men säg mig, hur kunde du veta att jag inte kan longera?:smirk:
Rätt bra gissat....Av den enkla andledning att jag tycker inte om o longera m lina, jag löslongerar o tömkör, när det behövs...
Kör hellst m vagn....:D
Det är mkt möjligt att jag inte kan rida, men jag hoppas att de tränare jag haft varit ärliga mot mig....
Och nåt måste jag väll ha gjort bra m min 4åring, då jag både ridit in (barbacka) o kört in henne själv...:d
Men jösses, nu sitter jag o försvarar mig iaf....:o

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 781
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka