Moppa riktiga trägolv

Ava22

Trådstartare
Flyttade in i somras och har moppat dem två gånger, bara dammsugit annars, Men det slog mig idag när jag moppade dem, tänk om det är fel? Jag har alltså riktiga trägolv, plankor som knarrar urhärligt=) När jag moppat dem nu har jag använt vanligt garnmopp modell billig samt grönsåpa. Är det fel? Känns ganska fel iaf. Vad brukar ni göra med era trägolv?
 
Sv: Moppa riktiga trägolv

Inte vad jag vet, inte vad som syns... Borde kanske tagit reda på det, men det är en BR.
 
Sv: Moppa riktiga trägolv

Har obehandlade trägolv och såpskurar dem. Dvs jag tar en hink med vatten och en hink med såpblandning. Väter först golvet med bara vatten, skurar sedan med såpvatten och skurborste (på långt skaft). Torkar sedan golvet rent med vatten igen. Det är lkite omständigt, men behöver bara göras ca två ggr/år. Däremellan våttorkar jag golven med svag såplösning. Såpan är linoljesåpa eller tallsåpa - inte Grummes! Grummes såpa återfettar inte golven - bara rengör och torkar ut.
Är golven lackade kan du nästan behandla dem som du vill, är de oljade är såpskurning också bra.
Lycka till!/Anna
 
Sv: Moppa riktiga trägolv

hejzan och Philosophia:

Verkar nog som de är obehandlade, eftersom det är en ganska liten lgh så funkar det om man bara gör det nån gång ibland, dammsugaren funkar ju bra=)

Vart får man tag på sån såpa? Vanliga affärer? Hade grummesåpa innan, så nu har man lärt sig nått nytt, den ska inte användas till golven igen!
 
Sv: Moppa riktiga trägolv

Är inte ditt golv lackat eller nåt? Eller jag kanske minns fel.. :) Vet ändå inte vad det skulle göra från eller till i städfrågan :).
 
Sv: Moppa riktiga trägolv

Använd kallt vatten när du moppar, mkt viktigt för att bevara den ljusa färgen på obehandlade golv!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
Hemmet Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips...
2
Svar
30
· Visningar
1 727
Senast: Jerseyite
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 726
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp