Lets talk about dammsugare

Jag ska lägga till att jag är fullt medveten om att man kan ställa om effekten både på själva dammsugaren och på munstycket, det är när den är som mest öppen/ställd på det lägsta som den fortfarande håller på att ta golvet med sig upp. Och med matta menar jag inte en inredningsmatta, utan det som ligger på golvet istället för klinker eller trägolv.

Mamma har ett annat munstycke till sin dammsugare, som är helt amazing. Tyvärr var den inte kompatibel med min, det gick inte att sätta på den. Men det kanske är enklare att hitta ett passande munstycke som inte håller på att slita upp trossbotten varje gång man dammsuger?
Kan tillägga att jag vet precis vad du menar. På landet i köket så lyfter hela golvet (plastmatta som väl i teorin ska sitta fast på ngt vis) under (electrolux) dammsugaren, men som tur är är det bara i ett rum så det är hanterbart.
 
Vilken sorts dammsugare har ni? Gillar ni den? Varför/varför inte? Vad rekommenderar ni? Kort sagt, hit me med era bästa dammsugartips.

Jag köpte min nuvarande, en Electrolux men minns inte exakt modell, 2017 när jag flyttade hemifrån. Valde en Electrolux och och inte de allra billigaste sorterna som finns på marknaden för att ändå ha en viss kvalitet, men ärligt, jag har aldrig kommit överens med den. Jag har ett ganska stort hus, i de rum som har klinker eller trägolv funkar den hyfsat men i de rum som har plastmatta (hela övervåningen plus kök och tvättstuga, så det är ändå en övervägande del), suger den sig fullständigt fast i golvet och (plast)mattan håller på att följa med upp. Detta är när den är ställd på absolut lägsta sugeffekt, den är så jobbig att man är helt slut när man dammsugit hela huset.

Letar främst efter en som inte suger sig fast men ändå är effektiv, har innekatter så det blir mycket hår och mycket kattsand. Pris är ganska ovidkommande, men inte robot utan en ”vanlig”.
Vi har haft påslösa dammsugare i 20års tid, nackdelen är att de slits väldigt fort (brukar hålla i vårt hushåll ca 2-3år och då köper vi inte billigaste sorten utan runt 2000:-)
Nu ledsnade jag på det och i vintras köpte vi en Nilfisk dammsugare för offentliga utrymmen med 10liters påsar, Grym! Skitlång sladd och den får med allt. Stor och rejäl pryl och lätt att hitta reservdelar och påsar till. Perfekt med megapåsar när man har hundar.
 
Vi har haft påslösa dammsugare i 20års tid, nackdelen är att de slits väldigt fort (brukar hålla i vårt hushåll ca 2-3år och då köper vi inte billigaste sorten utan runt 2000:-)
Nu ledsnade jag på det och i vintras köpte vi en Nilfisk dammsugare för offentliga utrymmen med 10liters påsar, Grym! Skitlång sladd och den får med allt. Stor och rejäl pryl och lätt att hitta reservdelar och påsar till. Perfekt med megapåsar när man har hundar.
Jag har testat Nilfisken också och det är bra med 10-liters påse. Men jag tycker ändå att wetrok vinner sammantaget.
 
Köpte en Electrolux pure silenence green I höstas när vår förra E-lux ultra silence dog. Visst är den väldigt tyst och har något smart system för att känna av mattor etc. Då går den ned i effekt så att inte munstycket suger fast, man ska med andra ord aldrig behöva meckla med att flippa om munstycket, och det funkar.

Om jag är nöjd? Nej, jag irriterar mig enormt på att den har så svårt att suga upp lite större föremål som en liten sten eller ett opoppat popcorn, man får som försöka lirka upp det, måste hamna i precis rätt position för att dammsugaren ska ta det.

Hade vi inte haft roboten som är den dammsugaren som är mest frekvent i tjänst så hade jag hoppat sönder E-luxen i ren frustration.
 
Hade vi inte haft roboten som är den dammsugaren som är mest frekvent i tjänst så hade jag hoppat sönder E-luxen i ren frustration.
Haha, just denna mening är precis så som jag känner när dammsugaren suger fast i golvet så att jag får slita mig svettig för att få loss den. Har hänt mer än en gång att jag ramlat baklänges när den äntligen släpper, och det har varit en hel rad härliga svordomar kopplat till detta, katterna brukar nu sitta en bit bort och roat iaktta mig när dammsugaren kommer fram, ungefär "fram med popcornen, nu blir det underhållning".

(Ska även tillägga som mer allmänt svar att min tanke absolut är att byta de här förhatliga plastgolven på övervåningen till åtminstone laminat, det la hyresvärden in mitt sovrum innan inflytt och där funkar det hyfsat, men det är inte riktigt prioriterat just nu.)

@Badger, du får gärna PM:a om vart du finns rent geografiskt. ;)
 
Jag har en likadan, köpte den på ICA Maxi när de hade erbjudande (jag misstänker att du gjorde det också ;)). Jag valde den främst för att den är tystgående, jag HATAR högljudda dammsugare och vägrar dammsuga i ett par Peltor.

Jag är supernöjd med min och den har ordentlig sugkraft, man får som sagt reglera med spjället på handtaget.

Jamen visst :D (De hade det erbjudandet igen i februari, såg jag, fast på en nyare modell.)

Justja, jag har plastmatta i hela lägenheten. Även om den i rummet är tänkt att se ut som nån form av parkettgolv..
 
Jag har nyss slangt ut (lamnat pa myrorna) min gamma Electrolux damsugare och kopt en Bizzel zing canister. Jag kopte en till husbussen men nar den “lanades” hem till huset och “glomdes” dar Blev det en till och Elecroluxen far but bo his nagon annan.
 
Jag har Robban,men han gör ett ganska dåligt jobb ibland o låter en del+ trasslar in sig i sladdar, och så har jag min snabeldrake av fabrikat volta eller electrolux.
 
Jag har nyss slangt ut (lamnat pa myrorna) min gamma Electrolux damsugare och kopt en Bizzel zing canister. Jag kopte en till husbussen men nar den “lanades” hem till huset och “glomdes” dar Blev det en till och Elecroluxen far but bo his nagon annan.

visst ja, hemma har jag Rosie, min robot damsugare som jobbar pa for det mesta, men det hander ju att man maste hjalpa till i hornen och det ar da Bizzel Zing kommer fram. SA latt och smidig jamfort med Electrolux.
 
Älskar min Miele så högt att jag nästan hellre räddar den i en eventuell eldsvåda än oersättligt arvgods. :o Alltså, en bra dammsugare är ju nästan lika viktigt som en bra säng! Jag förstår inte hur jag stod ut med vår gamla skunk-Dyson i så många år.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
4 844
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp