Bukefalos 28 år!

"mossiga" ben

C

chilipop

\"mossiga\" ben

Min NF valack -86 börjar bli lite tjockare på bakbenen.
Alla säjer såklart att det är naturligt vilket det är, men man vill ja göra allt man kan för sin lilla ängel...
Vad är det man kan göra??? Bara rada upp saker, även de självklara... Vill bara vara säker på att man gör allt att förebygga...

TACK på förhand, snälla svara!!!! :bow:

Kramar
 
Re: \"mossiga\" ben

hej så där kan dom få om man ändrat på foderstaten men inte på ridningen.Jag skulle kolla hur mycket kraft foder han får.
 
Re: \"mossiga\" ben

Min Fjordis valack född 83 började också "mossa" till sig i ena bakbenet för bara några veckor sen.
Vet sa att det är helt normalt för en gammal man.
Jag lindar min häst på natten om det är väldigt tjockt, annars gör jag inget mer än rör på honom.
Oftast behöver jag inte linda, men han har lite gallor och det får man nog stå ut med är jag rädd... :)

Jag har inte ändrat någon foderstat.
 
Re: \"mossiga\" ben

kolla upp foderstaten, för mycket protein kan ge tjocka ben. Hårt underlag att rida på likaså. Står han inne mycket? Så lite vistelse i box ock så mycket vistelse i hage som möjligt minskar risken för ålderstjocka ben pga nedsatt cirkulation, som blir följden av stillastående i box. Min hbl valack som är 22 har väldigt torra och fina ben nu, sedan jag korrigerat foderstaten, innan var han tämligen svampig och tjock i all fyra benen, men hasn blir lättast tjock i bakbenen.
Linda benen nattetid hjälper en del, funkade dock inte på min häst.

Hans tjockbenhet går så gott som alltid ner efter en skrittrunda eller ett par timmar i hagen.

MvH TIGERHEART
 
Re: \"mossiga\" ben

Hur menar du med att kolla upp foderstaten, om den är uträknad och analyserad kn man då få för mycket protein?
HUr mycket är för mycket/för lite?
 
Re: \"mossiga\" ben

Prova backontrack! Min ponny har i MÅNGA år haft galliga och svullna ben.

i höstas tillverkade en kompis ett "special-liniment" (inte sån skit som finns i de man köper i affären, utan naturliga ingredienser) samt att jag lindar honom med backontrack underlägg varje natt. Han har blivit kanonfin i benen :love:

Hans ben ser fräschare ut än de flesta av de andra hästarna i stallet (som är mycket yngre än min 24åring)!
 
Re: \"mossiga\" ben

utrensande örter kan vara bra att ge, men kolla över foderstaten först!
Utrensande örter som du kan änvända är bla ringblomma, brännäsla, bovete, maskros.
man kan också tillsätta äppelcidervinäger i mat eller vatten.
 
Re: \"mossiga\" ben

Tack för alla svar!!!!!
Jag har inte ändrat fodret överhuvud taget, han får mineraler, vitlök, havre och betfor som vanligt.
Han går ute i hagen minst (en vanlig dag på vintern) 8 - 10 timmar per dag och så har han en stor box att mysa i...
Tror ni jag kanske ger honom för mycket havre???
Har trappat ner lite i motionen nu p.g.a. att han har kronisk bronkit och blir sämre på vintern och därför får han vila på vintern istället...
:love: Junior :love:
 
Re: \"mossiga\" ben

Alla säjer såklart att det är naturligt vilket det är, men man vill ja göra allt man kan för sin lilla ängel...
Naturligt :confused:
Har du höanalys och hur mycket havre ger du nu då han ställs av för vintervilan.. hur mkt rids han övrig tid på året, storlek & typ???
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 427
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 055
Senast: Mauen
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 167
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp