Mot hårbollar

Wille

Trådstartare
Den här veckan har jag fått torka upp två spyor med hårbollar trots att jag ger mina katter maltpasta. Kommer ihåg att ge dem nästan varje dag. Sen får de torrfoder en gång om dagen och den innehåller också något mot hårbollar. Vad är mest effektivt mot hårbollar egentligen? Lite tråkigt när man tycker man gör rätt och ändå får torka spyor.

20211205_130455.jpg
 
Har du provat att borsta katten/katterna?


Min ena katt har mycket underull i sin päls. (Båda mina katter är korthåriga, men med helt olika typer av päls.) Det gör att han i perioder kräks mycket, pga hårbollar. Tyvärr. Jag är rätt övertygad om att det till stor del har med pälsen att göra, att han släpper mer underull än hans mage kan ta hand om. Säkert hälften av gångerna syns ingen hårboll i kräket, utan det kan ta ett tag för honom att få upp dem när det är som värst. Då kräks han ofta, flera gånger i veckan (ibland flera gånger på ett dygn).

När han åt BARF (anpassad efter hans nedsatta njurfunktion, så inte riktigt "vanlig" BARF) så kräktes han i princip inte hårbollar alls, utan håret följde med bajset ut istället. Det är nog den enda gången som jag märkt skillnad (innan han fick sin diagnos så åt han vanlig blötmat, provade flera olika sorter. Och även vanlig BARF.). Men då blev hans bajs istället väldigt hårt och torrt pga allt hår, och det kändes inte alls bra. Så han äter numera konventionellt njurfoder (enbart blötmat, jag vill absolut inte ge torrfoder). Problemet med hårbollar kommer i perioder för honom. Borstar jag honom ofta (varje/varannan dag, typ) med en Furminator, så hjälper det lite - det blir verkligen mycket hår som släpper då!

Mina katter får inte kattmalt varje dag numera (har provat det förut, dock), utan bara som godis/belöning efter kloklippning nån gång i veckan. Min andra katt, med mycket mer silkig päls och lite underull, har inte alls samma problem. Hon äter också enbart blötmat, men vanlig.
 
Har du provat att borsta katten/katterna?


Min ena katt har mycket underull i sin päls. (Båda mina katter är korthåriga, men med helt olika typer av päls.) Det gör att han i perioder kräks mycket, pga hårbollar. Tyvärr. Jag är rätt övertygad om att det till stor del har med pälsen att göra, att han släpper mer underull än hans mage kan ta hand om. Säkert hälften av gångerna syns ingen hårboll i kräket, utan det kan ta ett tag för honom att få upp dem när det är som värst. Då kräks han ofta, flera gånger i veckan (ibland flera gånger på ett dygn).

När han åt BARF (anpassad efter hans nedsatta njurfunktion, så inte riktigt "vanlig" BARF) så kräktes han i princip inte hårbollar alls, utan håret följde med bajset ut istället. Det är nog den enda gången som jag märkt skillnad (innan han fick sin diagnos så åt han vanlig blötmat, provade flera olika sorter. Och även vanlig BARF.). Men då blev hans bajs istället väldigt hårt och torrt pga allt hår, och det kändes inte alls bra. Så han äter numera konventionellt njurfoder (enbart blötmat, jag vill absolut inte ge torrfoder). Problemet med hårbollar kommer i perioder för honom. Borstar jag honom ofta (varje/varannan dag, typ) med en Furminator, så hjälper det lite - det blir verkligen mycket hår som släpper då!

Mina katter får inte kattmalt varje dag numera (har provat det förut, dock), utan bara som godis/belöning efter kloklippning nån gång i veckan. Min andra katt, med mycket mer silkig päls och lite underull, har inte alls samma problem. Hon äter också enbart blötmat, men vanlig.
Nej, borstar dem inte så mycket eller regelbundet. Men jag har en sån här karda jag använder ibland:
20211205_140150.jpg


Är ju lite rädd att kränka en katt genom att borsta dem. Och på magen där de är lurvigast törs jag inte borsta alls.
 
Ena katten här tycker inte det är så jätteskoj att bli borstad så jag passar på och borstar när hon är trött och ligger och sover. Borstar den sida som är uppåt så att säga och borstar inte så lång stund i taget. Ibland tycker hon då det är mysigt och lägger upp magen och då får jag borsta lite försiktigt där med. Låter magborstandet vara när hon inte själv bjuder till. Borstar henne också bara de perioder hon fäller mycket. När hon är vaken och jag borstar går hon helt enkelt utom räckhåll.

Andra katten kan tycka det är jättemysigt att bli borstad när han är på det humöret så då lägger han sig på golvet och spinner medan han blir borstad. Gör samma med magen där, när han själv bjuder till och vinklar upp magen för borstning borstar jag försiktigt där och annars får det vara.

De är båda långhåriga och när de kom hit förra hösten kräktes den ena rätt många gånger men nu är det länge sen någon kräkts senast. De äter Royal Canin torrfoder och ofta någon variant för långhåriga katter.
 
Jag kör kattmalt till min långhåriga som avskyr borstning, vi gick från hårbollar flera gånger i veckan till max en gång i veckan. Jag kan kolla upp märket ikväll om du vill testa en annan variant TS, men jag tror det blir svårt att komma ifrån hårbollar helt oavsett. Det bästa är antagligen att borsta dagligen.

Själv borstar jag knappt, utan kör som sagt malt då och då och i övrigt klipper jag med sax/rakapparat för att ansa pälsen. Vet inte om det hjälper dock.
 
Jag kör kattmalt till min långhåriga som avskyr borstning, vi gick från hårbollar flera gånger i veckan till max en gång i veckan. Jag kan kolla upp märket ikväll om du vill testa en annan variant TS, men jag tror det blir svårt att komma ifrån hårbollar helt oavsett. Det bästa är antagligen att borsta dagligen.

Själv borstar jag knappt, utan kör som sagt malt då och då och i övrigt klipper jag med sax/rakapparat för att ansa pälsen. Vet inte om det hjälper dock.
Ja, kolla gärna märket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
606
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
956
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
877
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp