Fri tillgång på torrfoder?

Wille

Trådstartare
Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra är inte mycket sämre heller.

De får blötmat så de klarar sig. Ger dem nog lite för mycket. Sen brukar jag kasta åt dem ett par nävar torrfoder också och så får de ägna en stund åt att städa golvet.

Jag funderar på att ge dem fri tillgång på torrfoder, men är rädd för att mina katter snart kommer att rulla fram. Fördelen med fri tillgång tror jag kan vara att det blir lugnare hemma när katterna inte behöver kräva service precis hela tiden.

Törs jag ge fri tillgång till mina matvrak?
 
Gäller att hitta en sort som är lagom äcklig. Man får prova sig fram vad som fungerar. Men öka varteftersom tills det finns lite kvar i skålen.
Mina katter har ätit betydligt mindre med näranog fri tillgång när de väl vant sig.
 
Gäller att hitta en sort som är lagom äcklig. Man får prova sig fram vad som fungerar. Men öka varteftersom tills det finns lite kvar i skålen.
Mina katter har ätit betydligt mindre med näranog fri tillgång när de väl vant sig.
Tror inte mina ogillar något torrfoder.

Just nu har jag Bozita. Indoor sterilized.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Mina två har fri tillgång på torrfoder. De äter helst sin blötmat som de får två gånger om dagen, knapprar mest bara på torrfodret när de tycker att deras slavar är alldeles för sega med maten. Vi har en stor skål typ hundmatsskål och det är inte ofta jag behöver fylla på den, så det går väldigt lite. Upplever att det gick mer när de hade varsin automatisk chipmatare och vi fyllde på torrfoder + blötmat 2 ggr per dag.
 
Du kan ju testa men risken är att de blir feta. Det bästa för katter är ju att inte äta torrfoder alls.
Mina har fri tillgång på torrfoder. Prada äter inget annat, är smal och fin. Paisley äter både torrfoder och våtfoder, lite beroende på vad hon känner för, är normalviktig. Oscar äter i princip bara våtfoder, är mager men på väg upp i vikt 😊
 
Du får väl testa och se om de fortsätter äta lika mycket blötmat som nu men mer torrfoder, då kanske det blir för mycket. Vår har alltid haft fri tillgång, han är perfekt i hullet. Äter Bozita large. Men det är kanske svårare att börja ge fri tillgång om de inte haft det, då kanske de äter mer en period innan de märker att det finns kvar.
 
I morse började katterna kräva saker av mig redan direkt efter frukost. Det slutade så småningom i att de fick en gigantisk portion torrisar. De åt som om de aldrig sett mat. Men sen har de varit proppmätta och lugna. Jag kan ju hoppas att de lugnar sig med ätandet om det liksom alltid finns mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har fått hem en liten kattunge men den är uppfödd på fri tillgång på torrfoder och så lite blötfoder. Jag vill inte ge torrfoder...
2
Svar
31
· Visningar
2 590
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: Lager
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 823
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp