Mot svår brunst

B

banni

Pålla brunstar varannan vecka. Hon blir extremt brunstig och vet knappt var hon ska ta vägen så fort valackerna tittar åt hennes håll (från annan hage). Hon slingrar sig runt mig som en orm och blir väldigt påverkad i sättet.
Detta är irriterande för oss människor runt hästen men måste vara fruktansvärt jobbigt för hästen...
Vad göra :confused: :confused:
Aldrig drabbad själv tidigare, vet inte vad man ska göra. Men det kan ju inte vara normalt att hon brunstar så ofta heller? :confused:
 
Hilton Regulate är effektiv på detta problem, kolla bara så att det inte finns vetrinärmedicinska orsaker först.
 
hilton regulate är väl en örtblandning som på nåt sätt lugnar ner hormonerna har jag för mig..
jag har också för mig att mungbönor kan hjälpa också, men kolla upp det.
 
Munkpeppar fungerar om du vill få henne att sluta brunsta, men jag tror inte att det är en lösning i längden. Särskilt inte om hon börjar direkt igen.
Vi ger det bara till tjejerna som skall starta coh inte springer om de brunstar. Annars får de hållas.
 
munkpeppar menade jag såklart. mungbönor hade jag ju i maten igår. så jag snurrade ihop dom två nu..
 
Vill inte att brunsten ska sluta, bara lugna ner sig lite :smirk:
Men vad kan det bero på att hon är såhär? Hon är 6 år och har mestadels gått med ston till i våras då hon kom till oss. Hon går ihop med annat sto, men så fort hon kommer i närheten av någon "ny" häst (nosar på någon häst i stallet exempelvis) börjar hon genast brunsta och fortsätter i en vecka... :crazy:
 
Med regulate minskar symtomerna vid brunst, men brunsten i sig försvinner inte och det ska den inte göra heller.

Regulate innehåller bla munkpeppar, men även att antal örter som är hormonstabiliserande.

Munkpeppar enbart funkar bra på översexuella ston/valcker, men stabiliserar inte hormonella störningar.
 
Det låter bra, eller i alla fall värt att prova :idea:

Knepigt med pållan är att hon går som bäst i ridningen när hon brunstar.. Ingen annan häst jag varit i kontakt med har blivit bättre under brunsten, men hon blir det. Dock kan jag ju inte låta stackarn vara jättebrunstig jämt för den saken skull :p

Har Hilton någon hemsida?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
901
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 521
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp