Motbetinga eller inte?

Jag tycker att man kan låta bli att ryta ifrån till en upprörd osäker hund om man inte är säker på att den kommer förstå vad man menar.

En hund som sitter lugnt och plötsligt gör ett utfall, föralldel, den måste hindras fysiskt så däng den i backen för att avbryta. Ryt till. Gör den inte ett nytt försök var det hårt nog. Den har en chans att fatta iaf.

Så gör jag faktiskt vid utfall mot katter och ekorrar o dyl.

Men hundmöten ser sällan ut så. De brukar vara rätt komplexa, ur träningsperspektiv, och det känns taskigt att visa mitt missnöje med en hund som redan är osäker och inte vet vad den ska göra.

I det läget är skvallerträning bättre. Egentligen tycker jag skvaller är en för diffus uppgift för att tränas i svåra stunder. Jag har haft en del nerviga hundar och vill då hellre ha tanken "nu kommer nån, jag ska hämta mitt godis hos matte" än "nu ska jag varna matte". En osäker hund kan gärna få tro att jag har koll på alla vi möter :)
Minimal skillnad rent praktiskt men tror iställningen smittar av sig.

Ska man köra med krav tror jag "sitt" eller liknande är bäst. Då kan man ju ryta ifrån om hunden reser sig. Men sätter den sig skakandes och spänd som en fiolsträng utgår jag ifrån att det eftertryck som krävs för att korrigeringen ska nå fram är lite för mycket för min smak.

Skvallerträning från början tror jag i princip garanterat är nyttigt för fortsatta livet med hunden, även lite amatörmässigt genomfört. Korrigeringar vid hundmöten KAN funka men om det inte funkar effektivt så gör det mer skada än nytta, och kanske rentav stor skada.

Du får det att låta som att det bara finns 2 alternativ: skvallerträning eller korrigering.
 
Som flera andra har sagt beror det mycket på hund och situation. Vi har ganska stora besvär med hundmöten med vår äldre hane och det enda som fungerat någorlunda i promenadsituationer är korrigering (skarpt nej som "installerats" med vattenspruta och som ibland förstärks av detta) följt av ett hurtigt kom och en snabbt framhalad leksak som han får ta ut sin frustration på. För honom är det ett beteende som började med ett alltför stort intresse för andra hundar och frustrationen över att inte få hälsa slog till slut över i aggression. Han kan reagerar på 200 m avstånd om han är överladdad. Å andra sidan kan han fungera perfekt ihop med andra på en lydnadsplan.
 
Jag har lart mina hundar ett absolut "Leave it!" som foljs upp av att de antingen kommer till mig om de ar losa eller att de gar fot om vi ar ute pa promenad. Den ena av mina nuvarande hundar far sedan en godis for fotgaendet och den andra far en boll eller en bitleksak nar vi gatt fot klart.
 
Vi kör belöning om han söker kontakt vid hundmöten. Blir det utfall brukar jag prata lugnade och klappa om honom. Det är vad som fungerar för honom.
 
Vad funkar bäst för er vid olika möten? Motbetinga och sedan belöna eller säga till på skarpen vad som är acceptabelt eller inte?
Många anser att man inte ska säga till utan motbetinga istället och låta hunden själv komma underfund med på avstånd att hunden eller vad det nu är som den skäller på inte är något.
Hyssar ni åt en hund som skäller eller försöker ni motbetinga tills att den blir tyst?
Hur motbetingar ni en lös hund?
Hur tar ni era ibland reaktiva hundar?
Förebygg - bryt känslan innan den blir så stark att man behöver "ta i" för att nå fram. När hunden släpper, belöna och avled.

Reaktiv hund kräver mer uppmärksamhet av mig så jag kan bryta vid mindre signaler.

Jag lockar mig inte ur en situation där hunden redan är inne i en känslomässig reaktion. Har det gått så långt så har jag misslyckats och "tränar" inte, utan brandsläcker: bryt känslan snabbast möjligt!
 
Håller med @Migo om vikten av att hålla sig under hundens tröskel för vad den klarar av.

Man måste vara uppmärksam på när hunden signalerar att det börjar bli jobbigt, och fånga upp den redan då. Har hunden låst sig på triggern så är den inte mottaglig för träning utan man får kanske släpa undan hunden för att undvika en tråkig och potentiellt farlig situation, men detta lär sig inte hunden något konstruktivt av utan är en nödlösning.

Är du inte nöjd med hur din tränare hanterar er situation så skulle jag se mig om efter någon annan, som tränar på ett sätt som känns vettigare för just er. Rekommenderar att kolla efter H-märkta instruktörer :)
 
Jag tittar mycket på Peter Ekströms videos. Tycker han resonerar väldigt klokt. Så det här har jag testat vid hundmöten. Nu är min ena rätt känslig så det krävs inte så mycket som det han gör men principen är densamma.
Tänker att det är så lätt att man gör en stor affär av saker som bara ska fungera. Så jag fokuserar mer på att det ska gå lugnt till vad vi än gör snarare än att avleda.
 
Jag tittar mycket på Peter Ekströms videos. Tycker han resonerar väldigt klokt. Så det här har jag testat vid hundmöten. Nu är min ena rätt känslig så det krävs inte så mycket som det han gör men principen är densamma.
Tänker att det är så lätt att man gör en stor affär av saker som bara ska fungera. Så jag fokuserar mer på att det ska gå lugnt till vad vi än gör snarare än att avleda.
Jag imponeras inte. Blir istället lite konfunderad av "hans" hunds kroppsspråk när han ställer sig framför och får huden att backa - hunden reagerar väldigt snabbt med att bli låg/osäker gentemot honom tycker jag.
 
Jag blir också tveksam. Två skäl.

Agerar hunden utåt pga osäkerhet eller rädsla lär inte förarens beteende skapa trygghet.

I filmen är ganska stora yviga rörelser. Rör man sig i en stadsmiljö eller ett villa kvarter är man ofta begränsad till en trottoar eller gångväg. Tvingar man hunden att baka undan måste det ske på en plats där det finns plats att göra det tryggt. Jobbar man på större avstånd - då kan man lika gärna skvallra eftersom felmarginalerna vid belöningar är större än vid korrigeringar
 
Jag blir också tveksam. Två skäl.

Agerar hunden utåt pga osäkerhet eller rädsla lär inte förarens beteende skapa trygghet.

I filmen är ganska stora yviga rörelser. Rör man sig i en stadsmiljö eller ett villa kvarter är man ofta begränsad till en trottoar eller gångväg. Tvingar man hunden att baka undan måste det ske på en plats där det finns plats att göra det tryggt. Jobbar man på större avstånd - då kan man lika gärna skvallra eftersom felmarginalerna vid belöningar är större än vid korrigeringar

Det jag tar med mig är att bryta innan det eskalerar. Jag har en hund som är väldigt stor så jag vill inte att hon ska flyga iväg. Kan tänka mig att hunden i filmen är ganska vass (finns andra filmer där han visar koppelträning exv med samma hund) så det kanske krävs en stor åtgärd i början. Men inte varje gång. Vilket är målet liksom.
 
Det jag tar med mig är att bryta innan det eskalerar. Jag har en hund som är väldigt stor så jag vill inte att hon ska flyga iväg. Kan tänka mig att hunden i filmen är ganska vass (finns andra filmer där han visar koppelträning exv med samma hund) så det kanske krävs en stor åtgärd i början. Men inte varje gång. Vilket är målet liksom.
När jag och förra hunden hade problem tog vi hjälp. Skvallerträna gör man också med småmedel och jobbar precis innan man når punkten där hunden reagerar. Vi började skvallra på hundar på långt håll och på andra sidan vägen. Det blev en lek när vi var ute att hitta hundar att rapportera till mig för godis och beröm. Eftersom min tjej var osäker fungerade det mycket bra för oss.
 
Jag tror också att det är rätt att jobba innan den oönskade reaktionen kommer - men för mig blir det ett argument för motbetingning. Ska man säga till för något man tror att hunden ska göra måste man vara duktig på att läsa hund och ha bra timing
 
När jag och förra hunden hade problem tog vi hjälp. Skvallerträna gör man också med småmedel och jobbar precis innan man når punkten där hunden reagerar. Vi började skvallra på hundar på långt håll och på andra sidan vägen. Det blev en lek när vi var ute att hitta hundar att rapportera till mig för godis och beröm. Eftersom min tjej var osäker fungerade det mycket bra för oss.
Jag har fokus på att mina inte ska bry sig alls, bara gå liksom. Även om hundarna vi möter är superskälliga vill jag att mina inte ska reagera. Har nått dit med alla utom en liten vit terrier som min stora blir väldigt provocerad av 😅 Då brukar hon få sätta sig och sitta still tills den passerat, då är hon lugn vilket är det jag vill att hon ska vara.
 
Så jag fokuserar mer på att det ska gå lugnt till vad vi än gör snarare än att avleda.

De flesta som avleder, skvallertränar, håller avstånd osv gör väl detta för att de vill att det ska gå lugnt till.

Vad är din metod? Fokus på lugn funkar nog till en viss gräns, men ofta behöver man göra saker i praktiken i hundträning.

Att få hunden att backa på detta vis fungerar säkert bra och lugnt på en hund som inte har några större problem eller blir tagen på sängen. Men jag ser inte riktigt hur det är en simplare eller lugnare metod än t.ex avledning? Jag ser snarare för mig hur det kan bli rätt brötigt..

Säger inte att det är dåligt, hänger bara inte med på vad som är så lugnt med detta och på vilket sätt ex avledning innebär mindre fokus på lugn?

Jag kunde absolut gjort nått liknande för att hantera en situation eller som ren kommunikation. Men när det gått så långt att upprepad träning behövs, då tror jag på luuuuuugna metoder vad gäller hundmöten.
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
641
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 163
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp