Motion för rn amstaff/schäfer?

I första hand så tycker jag att det är dumt att fundera på att köpa en ny valp, oavsett ras eller blandning, om man köpte en amstaffvalp igår.

I andra hand tycker jag man ska tänka ett varv till innan man startar en tråd med kontroversiellt ämne klockan tre på natten. Lätt att det skrivs saker som inte är riktigt på riktigt menar jag :)
 
I första hand så tycker jag att det är dumt att fundera på att köpa en ny valp, oavsett ras eller blandning, om man köpte en amstaffvalp igår.
Jag trodde det var samma valp som TS kallar för amstaffvalp?
I andra hand tycker jag man ska tänka ett varv till innan man startar en tråd med kontroversiellt ämne klockan tre på natten. Lätt att det skrivs saker som inte är riktigt på riktigt menar jag :)
Fattar inte? TS valp finns ju på blocket?
 
Kan ju garantera att en amstaff inte klarar sig med bara en timmes promenad om dagen och några rastningar som vuxen. Skulle min inte få en del mental stimulans utöver mycket motion hade nog vårat hus inte stått kvar. Vi håller oss visserligen till några få enstaka aktiviteter men det görs flera gånger i veckan (canicross, spår och weight pull utöver lydnadsträning och skogspromenader).

Utöver det hade jag schäfer tidigare, den var mycket mildare än amstaffen jag har nu men krävde ändå en hel del motion och stimulans. Malamute vågar jag däremot inte uttala mig om då jag bara träffat på sådana som tränar drag flera gånger i veckan.
 
Jag har haft en amstaffkorsning, han behövde jobba flera timmar varje dag, antingen med huvudet ordentligt eller verkligen trötta ut kroppen helt. Efter en vanlig promenad på 1-1,5 timme så kom vi in och han tittade på mig med spralliga klotögon ungefär som ”jaha, vad ska vi hitta på nu då?!” Det går inte att bara promenera dom trötta. Att dessutom blanda in schäfer/malamute! :nailbiting:

Min amstaffblandning tog jag över när han var 9 MÅNADER, då hade han varit i två olika hem, plus två jourhem…

De få gångerna han verkligen var trött var när vi hade varit i sandtaget och apporterat kong upp och ner i stooooooora sand/grushögar som han fick klättra upp och ner i, när vi varit till sjön och badat en halvdag, eller när han fick dra mig på spark över åkrarna i full fart. Vid en vanlig skogspromenad på kanske 3-4 timmar om vi var ute och plockade svamp så vilade han en timme, sen var det full fart igen. Han käkade bl.a. upp dörrfodret en gång i början av min graviditet då han fick alldeles för lite aktivering då jag mådde så otroligt illa under några veckor. Och vi bodde i hus och han hade tillgång till trädgård hela tiden.

Vi fick jobba mycket med huvudet hemma utöver promenader och den hunden kunde nog upp emot 30-40 olika trick. Att gömma godis ute i trädgården, aktivitetleksaker och en massa tuggben var standard.

Jag älskade den hunden mer än livet, men oj vad jag kunde få gråa hår av honom! O_o Han blev 11 år och var exakt lika ”galen” fortfarande.

Jag kommer aldrig mer ha en sån aktiv ras. 🙈 Jag kollar på raser under sällskapshund, trots att vi rör på oss väldigt mycket, och är ute så mycket vi kan, fiske, skog, svamp/bärplock osv. En sällskapshund har inga problem att klara 3-6 timmars aktiv rörelse om dagen plus röra sig fritt i trädgården. Hellre ha en sällskapshund som får röra sig lite mycket, än en krävande ras som får alldeles för lite. ”För mycket” motion kan aldrig skada.
 
Som jag skrivit förr, det behövs fler nya sällskapsraser med "tufft" utseende. Jag tror bara det är en bråkdel av alla hundägare som verkligen behöver den energi som en aktiv/arbetande ras har. Tyvärr är de flesta sällskapsraser avlade till att se ut som små söta knähundar, även om det finns undantag, och det passar inte alla människor.
 
Som jag skrivit förr, det behövs fler nya sällskapsraser med "tufft" utseende. Jag tror bara det är en bråkdel av alla hundägare som verkligen behöver den energi som en aktiv/arbetande ras har. Tyvärr är de flesta sällskapsraser avlade till att se ut som små söta knähundar, även om det finns undantag, och det passar inte alla människor.
Exakt!
Sen är det i princip bara pudel som finns i större storlek, folk verkar ju tro att småhundar inte klarar att följa med i en människas tempo..
 
Men pudeln har väl också rätt mycket energi som behöver få utlopp? Bland större raser med mindre behov tänker jag mer på Eurasier och mastiff
Ja det är en aktiv sällskapshund.
Mastiff är ju stor och dreglar och tar massor plats tror inte det är vad dom flesta vill ha som sällskapshund ☺️
 
Ja det är en aktiv sällskapshund.
Mastiff är ju stor och dreglar och tar massor plats tror inte det är vad dom flesta vill ha som sällskapshund ☺️
Samtidigt så ÄR ju en av invändningarna mot grupp 9 att den till 99% består av små raser, så vill man ha en stor så.... ;)
 
Jag är en sådan som kikat en hel del på sällskapshundarna i grupp 9, men som sedan landat i något större (och mer aktivt). Kanske inte så mycket för utseendet som för smidighetsskäl - jag vill inte ha en hund som bryter benet för att den hoppar ner från soffan själv (min systers pomeranian för ett antal år sedan...), jag vill helst ha en hund där det är smidigt att klappa och ge godis och ta apport och liknande utan att behöva böja sig hela vägen till marken, en hund som man inte håller på att råka snubbla över (min andra systers nuvarande yorkshireblandning) och en hund där jag inte behöver stängsla om hela tomten (2000-3000 kvm) (jag gjorde ursprungligen inte staketet småhundssäkert, utan det funkar till hundar på ca 10-15 kg och uppåt). Samtidigt försvinner de stora raserna också på grund av funktionaliteten - jag vill kunna bära min hund om det behövs om hunden skadat sig, blivit ormbiten eller behöver hjälp upp för trappa/in i bilen. Utifrån att ha testburit mammas golden på 34 kg så är min bärgräns en del kilo under det ;)

Jag har idag bland annat en storpudel, vilket är den enda stora rasen i grupp 9, men jag har kommit på att jag föredrar päls som fälls framför päls som måste klippas - och just min hund har en hel del rädsleproblematik. Kromfohrländer är i minsta laget för mina "krav", men hade kunnat fungera - men det är en liten ras där det är svårt att hitta en valp. Så nu när jag letade valp inför sommaren blev det att jag letade i andra rasgrupper även om jag säkert egentligen hade varit nöjd med en sällskapsras :) (i slutändan landade det i en blandras :p men jag är än så länge väldigt nöjd med henne :D)
 
Vi har funderat på att skaffa en valp. Mamman är amstaff och pappan schäfer/malamute. Kommer det räcka med 1 timmes promenad och sedan kortare promenader för att rasta hunden. Bor i hus så han kommer ha tillgång till trädgård. Vi har tingat denna valp men börjar nu bli orolig att vi kanske tagit på oss en för tuff ras. (Ska isf hämta den på torsdag). Ni som har en sån hund hur mycket krävs det ? Vi vill hundens bästa och vi vill absolut inte att hunden ska bli "farlig" pga att den inte får tillräckligt med motion.
Jag och min sambo har uppskattat att det är den aktiveringen + 15 - 30 min lydnadsträning/trickträning vi kan garantera att vi kan erbjuda en hund varje dag i 15 år. Vi landade i en grupp 9-hund som optimalt. Andra som vi känner som ligger på den aktiveringsnivån har valt staffar om de vill ha något tuffare.
 
Jag och min sambo har uppskattat att det är den aktiveringen + 15 - 30 min lydnadsträning/trickträning vi kan garantera att vi kan erbjuda en hund varje dag i 15 år. Vi landade i en grupp 9-hund som optimalt. Andra som vi känner som ligger på den aktiveringsnivån har valt staffar om de vill ha något tuffare.

Jag har haft staffe (alltså staffordshire bullterrier) och det är en väldigt trevlig ras som är lite ”mer hund” än småhundarna i rasgrupp 9, men ändå nöjer sig med lite vanlig vardagsmotion.

Mitt största bekymmer är att jag är väldigt mycket ute i skogen och vill ha hunden med mig, dom flesta ur grupp 9 når inte ens över blåbärsriset! :o

Jag har fortfarande inte landat i vad jag ska ha för ras som nästa hund, pudel går bort pga att det hade vi när jag växte upp och jag gillar inte pälsen alls, men själva hunden är ju skitrolig! Staffe igen ev, men har hört att det börjar komma en massa skit i rasen där också. Också att de kan ha lite problem med andra hundar.

Jag var inne på labbe, men det kommer bli för mycket hund för mig.

Jag tycker att det är jättesvårt att hitta en ”större” hund som är nöjd med vanlig vardagsmotion. Och större menar jag mellan 10 kg plus, men gärna under 20 så man kan bära om det krävs! :p
 
Jag har haft staffe (alltså staffordshire bullterrier) och det är en väldigt trevlig ras som är lite ”mer hund” än småhundarna i rasgrupp 9, men ändå nöjer sig med lite vanlig vardagsmotion.

Mitt största bekymmer är att jag är väldigt mycket ute i skogen och vill ha hunden med mig, dom flesta ur grupp 9 når inte ens över blåbärsriset! :o

Jag har fortfarande inte landat i vad jag ska ha för ras som nästa hund, pudel går bort pga att det hade vi när jag växte upp och jag gillar inte pälsen alls, men själva hunden är ju skitrolig! Staffe igen ev, men har hört att det börjar komma en massa skit i rasen där också. Också att de kan ha lite problem med andra hundar.

Jag var inne på labbe, men det kommer bli för mycket hund för mig.

Jag tycker att det är jättesvårt att hitta en ”större” hund som är nöjd med vanlig vardagsmotion. Och större menar jag mellan 10 kg plus, men gärna under 20 så man kan bära om det krävs! :p
Jag är inte expert, men någon vinthund? För oss föll de bort pga att jag älskar fluff och sambon tycker de ser ut som spöken. Men bortsett från våra estetiska preferenser så verkar de vara lättsamma sällskapshundar.

Gällande skogen och storlek. Storleken har aldrig hindrat en terrier 😅
 
Jag är inte expert, men någon vinthund? För oss föll de bort pga att jag älskar fluff och sambon tycker de ser ut som spöken. Men bortsett från våra estetiska preferenser så verkar de vara lättsamma sällskapshundar.

Gällande skogen och storlek. Storleken har aldrig hindrat en terrier 😅

DSG räknas som pincher men håller med dig! Hon tar sig fram bättre i skogen än de settrar vi haft. Jämna steg med hästen i alla gångarter :)
 
Jag har haft staffe (alltså staffordshire bullterrier) och det är en väldigt trevlig ras som är lite ”mer hund” än småhundarna i rasgrupp 9, men ändå nöjer sig med lite vanlig vardagsmotion.

Mitt största bekymmer är att jag är väldigt mycket ute i skogen och vill ha hunden med mig, dom flesta ur grupp 9 når inte ens över blåbärsriset! :o

Jag har fortfarande inte landat i vad jag ska ha för ras som nästa hund, pudel går bort pga att det hade vi när jag växte upp och jag gillar inte pälsen alls, men själva hunden är ju skitrolig! Staffe igen ev, men har hört att det börjar komma en massa skit i rasen där också. Också att de kan ha lite problem med andra hundar.

Jag var inne på labbe, men det kommer bli för mycket hund för mig.

Jag tycker att det är jättesvårt att hitta en ”större” hund som är nöjd med vanlig vardagsmotion. Och större menar jag mellan 10 kg plus, men gärna under 20 så man kan bära om det krävs! :p

Någon terrier kanske? Ganska "mycket hund" i relativt behändigt format och utan galet mycket aktiveringsbehov. Min förra hund var en cairnterrier och han var ganska perfekt på det viset. Förvisso kortbent, men studsade gärna med i blåbärsriset! :D Upplevde rasen som ganska enkel att ha att göra med, men en viss självständighet ska man ju räkna med att de har - han var inte superenkel att ha lös alla gånger (eller det gick jättebra så länge man koncentrerade sig på honom - var man inte rolig nog drog han iväg på eget äventyr!). Men lägger man ner en del arbete på just den biten är en cairnterrier en perfekt kompis! (möjligtvis minus för att det är en trimras)
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 669
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hej! Jag har några frågor om vad man kan göra och inte göra med en schäfer. Har nämligen tänkt att skaffa en långhårig schäfer och vill...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 010
Senast: yennork
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 535
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp