Motion under läkning

Bukefalos 30 år!

Om folk bara fattade att bettet är något man ger signaler till hästen igenom och inte ska användas för att dra runt den i eller hålla i hop den med hade det inte varit några problem.

Och att argumentera för att nosryggen är okänsligare i en tråd där hästen har ett stort sår där är för mig frustrerande. Polarisering av en fråga ger sällan något bra. Det finns bra saker på varje sida, låt oss använda dem.
Jag argumenterar inte för att nosryggen är okänsligare kära du, jag påpekar det. Jag jobbar som sagt med vävnader och att argumentera att en päls och hudklädd yta är mer eller lika känslig som en slemhinna är bara, ptjaa... histologiskt, anatomiskt och fysiologiskt helt enkelt inte sant.

Dessutom - ingenstans står det väl att det är de facto användandet av bettlöst träns som gett upphov till såret från första början?

Som sagt, läs gärna den vetenskapliga reviewartikeln jag länkat till. Där påpekas det för övrigt också att munslemhinnan är exceptionellt smärtkänslig och att bett orsakar hästen smärta, men vi människor är så vana att använda bett på våra hästar att vi helt enkelt har slutat se de smärtbeteenden som hästarna uppvisar.

Det finns inga bra saker med bett. Förhoppningsvis inser fler det.

Jag argumenterar inte för att nosryggen är okänsligare kära du, jag påpekar det. Jag jobbar som sagt med vävnader och att argumentera att en päls och hudklädd yta är mer eller lika känslig som en slemhinna är bara, ptjaa... histologiskt, anatomiskt och fysiologiskt helt enkelt inte sant.

Dessutom - ingenstans står det väl att det är de facto användandet av bettlöst träns som gett upphov till såret från första början?

Som sagt, läs gärna den vetenskapliga reviewartikeln jag länkat till. Där påpekas det för övrigt också att munslemhinnan är exceptionellt smärtkänslig och att bett orsakar hästen smärta, men vi människor är så vana att använda bett på våra hästar att vi helt enkelt har slutat se de smärtbeteenden som hästarna uppvisar.

Det finns inga bra saker med bett. Förhoppningsvis inser fler det.
Om du föredrar bettlöst så är det väl bara att du fortsätter med det.
Tror ingen anser att du gör fel som föredrar det.
Gör din grej bara.

Tror inte folk inte ser dom utan helt enkelt inte tänker på dom som smärt/obehagbeteenden. Tror folk helt enkelt bara tänker att det är så hästar beter sig med bett och reflekterar antagligen inte övht på att det kan bero på obehag eller smärta.

För att spinna vidare lite på detta med bett och smärta, fick syn på denna artikel nyss. Läs gärna den och passa även på att utföra testet som beskrivs i den med pennan.

https://www.mdpi.com/2076-2615/10/4/572?fbclid=IwQ0xDSwMWee1jbGNrAxZ2cGV4dG4DYWVtAjExAAEeblgxCQRw0WKCxZwGybo2f8swlvrv5aKHG-lNpNZ4y6UugnrORKt8ZpWAtOo_aem_Pg8L4PxzZOtzk-gmzGc_IA#:~:text=The 'Mellor pen test.”,the interdental space causes pain
Om man nu ska göra "övningar" för att se hur vi själva reagerar på vad vi utsätter våra hästar för så är väl bettets vara eller inte vara bara en liten del.

Ställ dej på alla fyra å sätta en ryggsäck på ryggen där du drar åt en gjord så den inte rör sej och sen lägger du i 15% av din egna kroppsvikt å börjar röra på dej. En person kommer inte komma långt. Appropå korkade "gör så här för att förstå din häst bättre" ....

Om man nu ska göra "övningar" för att se hur vi själva reagerar på vad vi utsätter våra hästar för så är väl bettets vara eller inte vara bara en liten del.

Ställ dej på alla fyra å sätta en ryggsäck på ryggen där du drar åt en gjord så den inte rör sej och sen lägger du i 15% av din egna kroppsvikt å börjar röra på dej. En person kommer inte komma långt. Appropå korkade "gör så här för att förstå din häst bättre" ....

Fast 15 % är inte så mycket att ha i en ryggsäck tycker jag? Jag skulle inte ha några problem att gå med det på ryggen. Däremot har jag fortfarande lite överben nedanför knäskålarna efter att ha lekt häst som barn, så att gå på fyra ben skulle vara lite krångligare än att gå på två. Men just vikten är inga bekymmer.

Med det sagt ska vi såklart egentligen inte rida på våra hästar. Men jag gillar att rida, så jag försöker göra livet i övrigt så bra som det går för mina hästar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka