Bukefalos 28 år!

Sv: motion

Minst en lång (+1½h) runda varje dag. Säkert 4-5 kortare (1min-1h, så himla olika) om vi är hemma en hel dag. Hundarna är alltid med mig på dagarna och då blir det mer träning och mindre kortisar.

Dom går kanske i koppel 20% av all tid.

Vädret har ingen betydelse. I riktigt rusk får jag dock bara med mig ena hunden ut.

Jaktgolden & Schipperke
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?

Med ca 3- 5 timmars mellanrum 5-6 gånger dagligen

Hur länge är ni ute?

Varierar mycket.Sambon snabbkissar ca 5 minuter tidigt på morgonen och 5 minuter innan vi går och lägger oss.De andra rundorna är minst en långpromenad per dag på minst en timme,och ofta en joggingtur på 5 km med sambon.Där i mellan blir det rundor på 20-30 min med varierande träning,bus och nos och lukt-rundor.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?

Nja,spöregnar det hela dagen,så blir det kanske ingen långpromenad,men då blir det mer aktivt inne istället(mer ben,aktivitetsleksaker,godislet).I övrigt blir det samma antal rundor,men kanske lite kortare.

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?

Ihållande spöregn eller snöstorm

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller

Alltid lös i skogen,alltid koppel i stan.På långpromenaderna är hon lös ca hälften av tiden och alltid på joggingturerna.

Min är en blandras med schäfer(vit herdehund),50%,golden 25% och labrador 25%
 
Sv: motion

Är ute från 1 till 3 timmar om dagen, ser väldigt olika ut från dag till dag och beroende på årstid. Rutiner har vi inga alls!
Är jag ledig eller börjar sent går vi en promenad på ca 1 timme vid 9-tiden på morgonen.
Sen blir det en promenad till vid 15, brukar vara ca 30 minuter.
Och vid 20 går vi ut för en kissrunda ca 15 minuter.

När jag jobbar så åker jag kommunalt dit, så då hänger hundarna med. Sen brukar de få springa på tomten och ibland blir det även en promenad, ca 30-40min med någon av våra boende under arbetspasset. Åker sedan kommunalt hem.

Nova går lös där det inte är bilar, Leia nästan alltid lös och Nikita nästan aldrig lös.

Ibland är jag även ute och tränar lydnad samt spårar med hundarna.
När det regnar en hel dag är vi ute mindre, varken jag eller djuren tycker om att vara ute då :p

Alla tre är dvärgschnauzrar, 6 1/2år 4 år och 8 månader.
 
Sv: motion

Jaha, låt se här. Vi går ut på en längre promenad på morgonen, 1-2 timmar, sedan en 20 min runt lunch. Nästa är egenligen en kissrunda för tjejerna bara och då blir det 15 min men ibland drar vi iväg på en riktig långpromenad då 2-4timmar ( då får gamlingen vila och sådana här långa blir det ca 1 gång per vecka) sedan har vi kvällspromenaden som är ca 40min och så nattkiss ung 10 min. Så det blir väl minst 2,5 tim per dag, dock orkar inte gamlingen med allt längre så han får ibland vara hemma och det blir ju mindre för honom.
Om det regnar drar vi definitivt ner på längden men kyla ( varmare än-15 grader ) som sådant har vi inget emot. Regn går inget vidare ihop med tjejernas pälsar så de gillar inte regnväder och gammelgubben vänder helst i porten då. Mina går alltid i koppel ( undantag göres men otroligt sällan ), dels för att gamlingen är en så kallad kamphund och jag vill inte utsätta honom för några risker och dels så är tjejerna riktiga jakthundar och här finns gott om ekorrar, harar, katter och fåglar.
Alltså: en staffordshire bullterrier och två afghaner är det jag lotsar runt, ca 65 kg tillsammans.
 
Sv: motion

Afghanhund, hane, snart 2 år:

Hur ofta är ni ute med hunden? En dag när jag är hemma hela dagen blir det kanske 5 gånger. Om jag inte är iväg och har honom med mig i flera timmar, vilket vi ju oftast är på helger och så.

Hur länge är ni ute? 3 x 15 min, 1 x 1,5 timme och så kvällskissen på typ 5 min. I grova drag så där.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind? Mja, snarare humör och mående men vi är oftast ute ungefär detsamma. Vi stannar inte hemma för att det är dåligt väder men om det ösregnar har jag inte heller dåligt samvete för att vi är inne och myser lite mer.

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor? Sånt där tungt ösregn som inte hinner rinna undan från vägarna gillar inte min vovve. Men är det mycket regn och blåst en hel dag så går vi nog mest kortare rundor. Han tycker inte det är jättespännande att vara ute då och har heller inga problem att ta det lugnt en dag eller två.

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
Enbart koppelpromenader pga jaktinstinkten. Vi besöker dock inhägnader flera gånger i veckan eftersom han måste få springa av sig. Försöker hitta på grejer under koppelpromenaderna med, spårlekar, hoppa upp på bänkar och sitta/ligga där, balansera på stenar osv osv.

Han går på dagis en del också, då blir det promenad dit på en timme alt. sista biten på en kvart ungefär, en timmes promenad på förmiddagen, en halvtimmes promenad på eftermiddagen, rastning på hemvägen och sedan en kvällspromenad på kanske en halvtimme, trekvart.

Måste erkänna att jag tycker det är svårt att generalisera dock. Är det bara jag som har ganska oregelbundna dagar? Ibland är vi ju iväg på massa saker, ibland går vi bara hemma och degar. Ibland är han på dagis och leker med sin bästis, ibland har vi lååång sovmorgon osv. Svårt att säga något som förekommer mer än något annat faktiskt. :)
 
Sv: motion

Hejsan! Jag har en liten westie tik på 11 snart 12 månader (född 4 november) dagarnas rastningar blir ungefär likadana varje dag (mamma tar alla förutom 2, pappa en, jag en) ;)

Hur ofta är ni ute med hunden?
Svar: 6 gånger per dag.
Hur länge är ni ute?
Svar: två "längre" promenader på ca 35 min, resten blir på ca 15 min.
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Svar: nej, sålänge det inte är totalt oväder (såsom storm osv..)
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Svar: se ovanstående svar.
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
En promenad om dagen är hunden lös ungefär.
:D
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
Hur länge är ni ute?
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?

Vi har en New Foundland-hane.

Han kommer ut 4-5 ggr per dag beroende på hur långa rundorna är.

Minst en runda per dag på drygt 1 h. De andra är kisserundor eller halvtimmesrundor.

Vi väntar tills det blir uppehåll om det regnar och blir det inte det så får man klä på sig ordentligt. Akilles bryr sig varken om väta, vind eller kyla men jag är inte så förtjust i att ha en dyblöt hund i hallen:crazy:
Däremot får man ju anpassa aktivitetsnivån på sommaren, då blir det bara motion på dygnets svalare timmar.

Han är lös 90% av tiden.
 
Sv: motion

Jag har en lathund ;), han är en Cesky terrier på 3 år!

Hur ofta är ni ute med hunden?
4-5 ggr om dagen
Hur länge är ni ute?
Morgon- och kvällsrundan är i princip alltid 20 min långa. Lunchen på vardagar är 5-10 lång och sen på eftermiddagen kan det variera. Vissa dagar blir det bara c:a 20 min då också men 1-2 ggr i veckan brukar jag ta mig till ett hundrastfält och gå en långpromenad
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Ja dels så får jag släpa en motvillig hund om det regnar, och så blir det inga långpromenader utan är bara ute 15-20 som längst dem dagarna.
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Hällande ösregn, total storm eller snöoväder
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
Har honom endast lös på långrundorna då det är koppeltvång i hela Malmö stad!
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
I snitt 4 gånger/dag. Hon är ganska ofta med i stallet och är hon flera timmar där kan det hända att det bara blir 3 gr/dag, men då har hon också hunnit med minst två rastningar på stalltiden. Händer att det blir upp till 6 gånger, det beror lite på hur dagen är upplagd.

Hur länge är ni ute?
Hon får minst 1½ timmes promenad om dagen, utspritt på en lång och resten kortare, eller två halvlånga och resten kortare. Ofta 2 timmar. Är hon med i stallet är det ju också utetid som blir utöver.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Ja! Ingen av oss gillar ösregn.... då blir det bara korta rastrundor. Samma vid stormblåst och åskväder.

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Som ovan. I duggregn går vi som vanligt, men inte i ösregn... i blåsigt väder går vi som vanligt, men inte i storm ;).

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
Hon är lös ungefär 50 % av tiden i stan ( bor i kanten så kommer ut på otrafikerade vägar ganska fort), 100 % av tiden runt stallet eller ute hos föräldrarna som bor i mer lantmiljö. Ibland rena stadspromenader i koppel också men generellt =)

Jag har en liten sprallig cockerspaniel, 3,5 år =)
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?

*** När vi vaknar - ut för snabb kiss 1 min
Efter frukost - bajsrunda 5-20 min
Efter lunch - bajsrunda 5-20 min
Efter middag - bajsrunda 5 min - 2 timmar
Sent - kvällskiss, oftast bara utanför dörren

Hur länge är ni ute?

*** Se ovan, även om det varierar mkt i tid... Men minst 20 minuter max 4 timmar kanske, per dag. Varierar ju lite med vad man orkar, om man är frisk och vad mer man måste göra...

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?

*** Njae... Hunden måste ju ut oavsett. Men visst är man riktigt trött och det regnar hårt iskallt regn och blåser ute så går man oftast inte så långt. Men rent generellt brukar vi gå ut även i regn, jag gillar regn! Det gör dock inte hunden... Men jag försöker gå minst 10.000 steg om dagen och eftersom jag pluggar hemifrån sitter jag mest still under dagarna och då får voffs och jag ut och springa mycket för att komma upp i stegmålet..

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?

*** Se ovan!

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
*** Yes, innan har jag haft lös nästan varje dag. Men nu när det är jakt vågar jag inte riktigt. På asfaltsvägar är det alltid koppel som gäller.

Jag har en 1-årig saluki, arabisk vinthund.

Kan ju tillägga att promenaderna ofta "byter plats" med varandra. Ibland kan morgonrundan bli den långa t.ex. Och det kan veriera från dag till dag hur mkt vi är ute. En dag kanske vi är ute totalt 20 min (t.ex. om jag är sjuk), nån dag 1 timma totalt (särskilt nu när det är mkt med skolan) och en annan dag blir det kanske 5 timmar.
 
Senast ändrad:
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
*5-6 gånger

Hur länge är ni ute?
*Aldrig kortare runda än 20-30 min, det är "kissrunda" för mig
Vanlig promenad 1-2 timmar vilket dogsen får minst två gånger om dagen
Långpromenad räknar jag allt över 2 timmar och det får dom i regel en om dan.


Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
*Lilltiken är en liten fryslort, så är det åt helskotta dåligt väder och kallt får hon åka jacka när hon börjar frysa, men annars är det ut oavsett väder som gäller

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
*Riktigt illa...


Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
*Lös 99% av tiden, ibland behöver jag inte koppla alls, det beror helt på vad vi kan tänkas möta på promenaden

Lös när det är möjligt, blir i regel lös tidiga morgonar och när vädret är dåligt.
 
Sv: motion

Det är lite olika. Dels beror det lite på dagsform (artros), väder och vind (blåst ogillas och regn innebär tvärnit vid ytterdörren), samt om vi är på resande fot eller inte. Men i genomsnitt så blir det ca. 1,5-2 h/dag fördelat på 5-6 promenader. Utöver det så simmas det och vi går i "vattentrask", men det blir i genomsnitt en gång i veckan.

Hunden är en italiensk vinthund på 15 år. Hon går numera i princip alltid i koppel på grund av att hörseln har blivit sämre med åldern.
 
Sv: motion


Hur ofta är ni ute med hunden?

4-5 gånger per dag beroende på vad vi gör

Hur länge är ni ute?

Cirka 2 timmar sammanlagt per dag


Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?

Näe, vi går nog ut lika mycket vilket som.


Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?

Om det är storm ute och man riskerar att få en lyktstolpe i huvet eller om det regnar så mycket så man knappt kan se handen framför sig. Annars traskar vi allt ut :devil:

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?

Lös så mycket det bara går, vid trafikerade vägar har jag alltid koppel på, samt vid hundmöten.
Kooikerhondje, 3 år!
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden? 4-5ggr/dag
Hur länge är ni ute? morgon 10 minuter, lunch 10 minuter, efter jobbet 30 minuter eller träning(som kan vara agility, lydnad eller jogging), kväll 10 minuter
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind? Ja
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor? Regn, blåst eller kallt
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller? Oftast lös, men såklart inte vid löp.

Hunden är en dvärgpinscher på 3 år.
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
4-5 gånger

Hur länge är ni ute?
Morgonrunda: 10-15 minuter. Sen försöker jag alltid gå en promenad på minst 1 timme, vi lyckas inte alltid med det men oftast. Därinnan/Därefter är det rundor på 10-30 minuter, ett par/tre gånger.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Nej, inte så jätte. Vi är oftast ute i alla väder, hon är inte den som vill stanna inne utan hade hon fått hade hon även i storm varit ute hela dagen. Men visst, är det riktigt ruskiga och regniga dagar så går vi bara kortare rundor.

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Spöregn (väldigt mycket) och jättemycket blåst (så man riskerar att få flygande skrot på sig)

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
Allt som oftast är hon kopplad. Försöker att några gånger i veckan släppa henne lös på ett ställe bara 5 minuter hemifrån, då blir hon så glad. Men ibland är det andra hundar där och då kan jag tyvärr inte göra det.

Jag har en 2-årig dvärgpudel
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
ca 4-5 ggr/dag. Ibland mer.

Hur länge är ni ute?
Det beror på. Alltifrån flera timmar till enbart snabba kiss/bajs rundor.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Nej, egentligen inte. Men jag ger mig inte in i skogen när det börjar mörkna. *Fegis*:p

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Då ska det verkligen blåsa storm och spöregna/halga.

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
Mina hundar är lösa 95% av tiden vi är ute. Kopplet är enbart på under tiden vi tar oss till ett ställe där det inte är koppeltvång. T ex från porten till skogen som är runt knuten.

Har btw två schäfrar och en pekingese.
 
Senast ändrad:
Sv: motion

Mest riktat till er som bor i lägenhet:)

Hur ofta är ni ute med hunden?
Hur länge är ni ute?
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
är me

Det blir ju 4-6 ggr per dag iallafall. (:
och självklart spelar väder och vind in, är det sol och fint blir det långa rundor, medans regn och snö gör det mindre sko jatt vara ute, hunden ska ha gjort sitt, lekt av den lite och senin igen. (:
Jag har alltid koppel, vågar inte släppa honom ifall han skulle bli påkörd osv, tänar dock honom lös ibland samtidigt so kopplet sitter på och jag kan få tag på honom hla tiden. (: ofta när jag har med hans favvo leksak och låter honom hämta den. (:
 
Sv: motion

Hur ofta är ni ute med hunden?
3 gånger per dag
Hur länge är ni ute?
1 timme på morgonen (gärna mer)
1 timme vid 3-4 tiden
kvällsrundan är ca 15min
Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
nej, regnar det o blåser går vi i skogen. är det fint brukar vi gå nere vid ån mm
Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
åskar det o blixtrar (över oss) skjuter vi upp det tills det är över
Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
hon är lös ganska mycket nu, ungefär 80% av promenaden.
men jag rör mig hela tiden, står inte o glor vid ett ställe

(jag räknar inte med när vi går ut med sopor, går till bilen mm)

dansk/svensk gårdshund 3år

/Mimmi
 
Senast ändrad:
Sv: motion

Jag har en Border Collie-hane på 1,5 år.

Hur ofta är ni ute med hunden?
4-5 gånger om dagen

Hur länge är ni ute?
Morgon ca 6,00 - Rask promenad ca 20-30 minuter
Vanligtvis med mig på jobbet i stall mellan 8,00-12,00
Lunch ca 12,00-13,00 Långpromenad på minst 1,5 timme
Brukar lägga in ett lydnadspass i denna promenad.
Eftermiddag ca 16,00-17,00 Promenad på ca 1 timme, cykeltur på 5-10km eller joggingtur på runt 5km. Det är lite olika och beror på om det är jag eller sambon som går ut.
Kväll ca 20,00 Kissrunda på ca 5-15minuter
Natt ca 22,00-24,00 Om sambon jobbar och kommer hem runt 23,00 så tar han ut Zotis på en kissunda på allt i mellan 5-30minuter.

Är det skillnad hur mycket ni är ute beroende på väder och vind?
Nej, det spelar inte så stor roll. Kanske att promenaderna kortas ner lite, men då ska det vara riktigt oväder..

Hur illa ska vädret vara för att det blir korta smårundor?
Riktigt regnoväder med blåst och åska eller riktig snöstorm.

Har ni hunden lös mycket, eller är det koppel som gäller?
I stallet alltid lös, går vi i skogen är han lös. Annars går vi ofta på cykelvägar med dålig sikt. Är det lite folk ute så brukar han vara lös mycket.. Dock sitter inte inkallning i alla situationer och därför väljer jag att ha honom kopplad när vi går på ställen där vi kan möta människor med hundar. Men vi tränar på inkallning med störning och det går framåt! ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 709
Senast: alicegard
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 408
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 580
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 400
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp