Motionera shettis med cykel???

F

fejema

Idag när jag var ute och gick med min hund träffade vi en kvinna som
var ute och cyklade med sin shettis vid sidan av cykeln, vi pratade en stund och hon berättade att hon var ute och cykelmotionerade sin shettis 2-3 dagar i veckan på en sträcka på ca en mil i varierat underlag och även då lite asfalt bitvis, tempot var allt från skritt till ett jämn trav i intervaller, hon hade en horsemanshipgrimma och ett vanligt grimskaft...jag frågade om det inte var farligt och riskfullt men hon sa att det alltid funkat utan problem och hon tyckte det var ett bra alternativ till körning och till hennes barns ridning.
Hon menade också att hennes shettis hade lätt för att bli alltför tjock under betet och hon vill hålla henne i god kondition under dessa månader för att undvika fång.
Har själv aldrig tänkt på detta att motionera min shettis med cykel men det såg väldigt trevligt och harmoniskt ut.

Vad har ni på buke för åsikter om detta, har ni själva cyklat med häst eller är det helt tokigt...vore kul och höra era åsikter om detta.

Mvh Fejema
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Jag har cyklat med min shettis! Är helt okej, än har inget hänt. Men sedan är han ganska liten också och jag har mer att sätta emot hans 110 kg än jag hade haft med en häst på 650 kg.
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Shit vad skoj, att jag aldrig kom på det!:idea: Fast med den shettisen jag hade hade det aldrig gått, han gick lite vart han ville liksom...:D
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

jag antar att det egentligen är samma sak som att cykla med en stor hund? det gäller ju att det är en häst som det funkar med! om inte annat får man ju lära hästen att springa brevid och det viktigaste är ju att den springer rakt och stannar när man själv stannar! verkar som en bra motionsform, sliter inte heller på hästen som ridning ju! och måste vara roligare för pållen än att bli longerad runt, runt, runt på en sandvolt...och lättare för människan än att springa...=)
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

är väl som att cykla med hund ungefär?

jag cyklade ofta med vår hund vi hade när jag var liten, iofs en pudel, men en ganska stor sådan :D

tror det måste funka om hästen är lydig och uppfostrad, skulle den dra iväg har man ju inte jättemycket att sätta emot uppe på en cykel...

en kvinna i stallet cyklade med sin ponny till sommarhagen o hem förra veckan, det gick bra men hon sa att det fick vara en engångsföreteelse, för man vet ju aldrig vad som KAN hända...
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Jag cyklade ganska mycket med mitt russ, hon var lite risig i bakknäna och för att hon skulle få kondis men slippa dra så gjorde jag så, hade ingen tillräckligt liten person som kunde ridträna henne.

En period var hon bara för vagn när det var tävling, ponnytrav, då gick hon rent och var fräch i benen.

Hon sprang fint med sitt huvud i höjd med cykelstyret i slakt grimskaft.

Fick väl en del konstiga blickar och skratt ibland...:angel: :angel:
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Hej igen och tack för era svar, jag ska testa idag om det går att cykla med min lilla "kubik", funkar det så kommer vi att göra detta regelbundet...hmm...kanske både matte och häst kan bli lite mer tajta inför bikinisäsongen.

mvh fejema
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Brukade cykelträna med min varmblodstravare förut, för att få lite omväxling i ridningen och körningen:rofl: Funkar alldeles utmärk om hästen bara är ordentligt ledtränad och van vid cykeln
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Har cyklat 3 ggr med mitt sto, ska inte göra det igen.
Ramlade några ggr :rofl:
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Jag cyklade med min d-ponny förra sommaren, till och från hagen. det var uppförsbacke på vägen hem och då drog hon, för hon visste att hon skulle få käk. perfekt, bara att luta sig bak och njuta! men skulle aldrig våga det på mitt nya stall, ägaren skulle väll få ryck.
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Lazio skrev:
Har cyklat 3 ggr med mitt sto, ska inte göra det igen.
Ramlade några ggr :rofl:

Haha vilken syn! hoppas det gick bra :rofl:
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Ska testa det på shettisen i stallet om jag får, ska nämligen sätta igång henne nu (börjat köra lite), och det skulle vara ett bra sätt att kompletera träningen med. ^^
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

En bra idé!
Tänk bara på att knyta ihop svansen på något sätt, det kan hända rätt otrevliga saker om den skulle råka blåsa in i bakhjulet...
Lycka till.
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Första gången jag skulle cykla gick det ganska bra, men andra gången sprang hon ut i diket och jag efter med cykeln - krasch.
Sen ramlade jag 2 ggr till under den cykelturen. Haha. :D
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Jag har cyklat med både d-ponny och stort halvblod (167) utan problem! Tycker också att det är bra omväxling.

/Charm
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

cyklar ca 1 gång i veckan med min d-ponny..han tycker att det är jätte kul:) ..jag travar, skrittar och galopperar även..skit kul för både mig o pållen:)
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Jag har åkt moped med mitt dåvarnade hbl hingst på 1 år:D

Och jag har åkt cykel med och jag har joggat kört annan häst och haft handhäst...

Miljöträning anser jag!:D
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

hmm:smirk: men om det funkar att cykla med shettisen
då borde ju sparken oxå funka på vårvintern
hmm någon som har erfarenhet hur man gör :confused:
ganska cool att cyckl med shettisen:rofl:
 
Sv: Motionera shettis med cykel???

Japp, nu har jag varit ute min min shettis på cykel, det var som om hon aldrig har gjort annat det gick jättebra iallafall denna gången.

Vi cyklade ungefär 5 km på gräs och lite grus i lugnt trav-tempo med korta pauser i skritt... ett pass som passade oss båda eftersom både hon och jag inte är några atleter utan två bukiga damer i den lägre skalan i kondition.

Hon hade mer att ge men jag vill ta det lugnt så att cykelturerna blir trevliga turer och att hon inte förknippar cykeln med "blodsmak i munnen" och blir negativ motionsform.

Jag ska cykla ca varannan dag på kvällskvisten och hoppas att hon håller vikten bättre och får bättre kondis ett bra alternativ till tömkörning i paddock och skogen och mina barns ridturer.

Jag ska ta kort på henne nu och om tre veckor och se om det blir någon skillnad sakta men säkert.

Mvh fejema
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev inspirerad av en annan tråd. Hur många är vi som cyklar? Alla former av cykling är välkommet. Cyklar du till jobbet? Spränger du...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
10 633
Senast: grodan21
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 357
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp