Det ni, det vet jag allt om. Vi har grannar och dom ba'...
Crosscyklar eller enduro som kan framföras snabbare än 30 km/h eller har större cylindervolym än 50cc är motorcyklar och skall vara registrerade, skattade och trafik-försäkrade och föraren måste ha A-behörighet i sitt körkort. Annars så räknas de som mopeder och skall vara trafik-försäkrade. Sedan så finns EU-moppen, den skall vara skyltad, försäkrad under 50cc och får gå 45 eller 50 km/h och föraren skall ha ett förarbevis.
Vi gissar att endurocykeln går fortare än 70 km/h och därmed är att räkna som motorcykel. Att framföra den på annan plats än en inhägnad bana utan att den är registrerad är allvarligt och kostar böter och körkortet.
Att inte ha A-behörighet kostar mera och kan ta B-körkortet.
Man får åka motorcykel på privata vägar som inte är skultade med "motorfordonstrafik förbjuden". Men samma trafikregler gäller som på allmän väg. D.v.s. körkort och registrering.
Man får ALDRIG, inte ens med markägarens tillstånd köra i naturen/skogen. Ty enligt terrängkörningslagen, så får man inte framföra motorfordon utanför vägarna. Undantaget om snötäcket är så tjockt att naturen ej kan ta skada, vilket gör att det går bra med snöskoter om man har mycket snö.
De enda som får köra i skogen är de som arbetar där. En bonde får alltså åka runt och kolla sina staket på crosscykel om han vill. Men inte nöjesköra.
Så om enduro-/cross-cykeln inte är registrerad, så får den inte framföras alls. Och är den registrerad, så får den bara framföras på vägarna och inte alls i skogen. Ägaren till vägarna har då rätt till ersättning för den nötning på vägen som körningen medför. Och så det vanliga. Man får inte störa.