Motorcross-cyklar

mian1

Trådstartare
Vad gäller för deras framfart? Får de köras i skog och på småvägar utan markägarens tillåtelse? Får man köra oregistrerade sådana på allmän/privat väg?
 
Motor fordon får endast framföras där det är tillåtet med sådan trafik, man får endast köra offroad med tillåtelse, är dock osäker på om det räcker med markägarens tillstånd.

Oregistrerad fordon får inte framföras på allmän väg.
 
De får inte köras i skog iaf, tror inte de får köra på privata småvägar heller.
Tror (är inte helt säker) att det beror på storleken + hastigheten på motor-crossen som avgör om den måste vara reggad.....

bibban
 
Detta är en enduro-cykel. En ny granne kör en sådan på vår allmäna bilväg (en mindre grusväg) och i skogen. Vi har inte haft något problem av honom, i alla fall inte ännu. Men vår skog gränsar till hans tomt och jag kan själv se att det är "körvänlig" mark om man kör enduro.
Vill veta vad som gäller ifall det skulle bli snack om det hela.
 
Här har jag hittat lite information

Enskild väg

Allmän motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg.
Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen. Ett sådant förbud ska skyltas på tydligt sätt. Men ägaren kan inte förbjuda någon att gå, cykla eller rida på vägen. Vägar med statsbidrag till vägunderhållet ska hållas öppna för motortrafik.

Men jag har för mig att crossar som inte är registerade endast får köras på inhägnat område.
 
Det ni, det vet jag allt om. Vi har grannar och dom ba'...

Crosscyklar eller enduro som kan framföras snabbare än 30 km/h eller har större cylindervolym än 50cc är motorcyklar och skall vara registrerade, skattade och trafik-försäkrade och föraren måste ha A-behörighet i sitt körkort. Annars så räknas de som mopeder och skall vara trafik-försäkrade. Sedan så finns EU-moppen, den skall vara skyltad, försäkrad under 50cc och får gå 45 eller 50 km/h och föraren skall ha ett förarbevis.

Vi gissar att endurocykeln går fortare än 70 km/h och därmed är att räkna som motorcykel. Att framföra den på annan plats än en inhägnad bana utan att den är registrerad är allvarligt och kostar böter och körkortet.

Att inte ha A-behörighet kostar mera och kan ta B-körkortet.

Man får åka motorcykel på privata vägar som inte är skultade med "motorfordonstrafik förbjuden". Men samma trafikregler gäller som på allmän väg. D.v.s. körkort och registrering.

Man får ALDRIG, inte ens med markägarens tillstånd köra i naturen/skogen. Ty enligt terrängkörningslagen, så får man inte framföra motorfordon utanför vägarna. Undantaget om snötäcket är så tjockt att naturen ej kan ta skada, vilket gör att det går bra med snöskoter om man har mycket snö.

De enda som får köra i skogen är de som arbetar där. En bonde får alltså åka runt och kolla sina staket på crosscykel om han vill. Men inte nöjesköra.

Så om enduro-/cross-cykeln inte är registrerad, så får den inte framföras alls. Och är den registrerad, så får den bara framföras på vägarna och inte alls i skogen. Ägaren till vägarna har då rätt till ersättning för den nötning på vägen som körningen medför. Och så det vanliga. Man får inte störa.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En grusväg, som inte är en uppfart och inte har någon skyltning, visst borde jag få rida här enligt allemansrätten? Längs vägen bor det...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 950
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Juridik & Ekonomi En tråd till om mina "grannar" då.. etablerade pundare och småtjuvar Väldigt många nätter kommer de körande med saker som cyklar...
Svar
6
· Visningar
1 247
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp