Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

och pris därefter.. något måste man ju göra avkall på när det skiljer 10 000 eller mer mellan en börjes och en keiffer, stübben eller prestige eller dyl.

vem har sagt att denna stoppning inge fungerar bra? ull har många nackdelar också... hellre en fräsh börjesstoppning än en usel ullstoppning.

men denna stoppning är inte frässh. Har du kännt på stoppningen av dessa sadlar? De skulle aldrig komma i närheten av min häst!

Delvis knapplån.

Det jag tycker är facinerade är att man inte stoppar om sadlar med jämna mellanrum. För vi tar ju förgivet att det är orginalstoppning... Sadeln ser ju trots allt väldigt välanvänd ut.

och pris därefter.. något måste man ju göra avkall på när det skiljer 10 000 eller mer mellan en börjes och en keiffer, stübben eller prestige eller dyl.

vem har sagt att denna stoppning inge fungerar bra? ull har många nackdelar också... hellre en fräsh börjesstoppning än en usel ullstoppning.

Med tanke på hur många tusenlappar som redan sparas in på bom och läder när man gör billigare sadlar...

Tja, vilken sadelmakare vill ställa sig att stoppa om en sadel med denna stoppning? Någon gång måste sadeln redigeras något. Sadlar bör ses över och stoppas om iaf en gång per år.
Dessutom är en knölig stoppning aldrig någonsin en fräsch stoppning, i mina ögon iaf.

Intressant =)

kl:

Börjes har inte svarat :devil: Om dom inte svarar idag tänker jag ringa :devil: mohahaha

Eh..fräsch är det SISTA denna stoppning är. Det var jätteknölig och hård, yrde damm över hela rummet och luktade gamalt mögel, så fräsch...nää

Dessutom vadå hellre detta än en usel ullstoppning? Har någon sagt att man ska använda en usel ullstoppning?

Har man häst så får man faktiskt hosta upp till en väl passande sadel med BRA stoppning!

du har ju en slutkörd sadel... inte värre det än någon annan slutkörd sadel.. och vad jag menade var att hellre en ny böjres för 1000kr än en utsliten "kvalitétssadel" för tusen kr begagnad..

sedan kan jag inte annat än hålla med om att har man häst ska man se till att man har råd med häst.

Senast ändrad av en moderator:

Eller så har man inget av dom...
Stoppningen måste ju bestått av lump/skräp även från början..

slutkörd eller ej men dessa sadlar är rena skräpet! Tror du stoppningen ändrar material bara för att sadeln är gammal? En kvallitetssadel trots dålig stoppning är fortfarande bättre för hästen en denna sadel tråden handlar om.

Har man en dålig stoppad kvallitetssadel så är det inte sadelns fel utan ägaren som brister i underhåll. Köper man en kingston brister man inte i underhåll utan i kunskap!

*kl*

Det där med ullstoppad sadel kan vara lite missvisande.

En riktig ullstoppad sadel ska ha ren ull i stoppningen, alltså ljus ofärgad fet ull.
Billigare sadlar är ofta stoppade med syntetull, där inköpspriset ligger på runt 30-50:-/kilot jämfört med ren ull som kostar uppåt 200:-/kilot. Syntetullen känner man igen på att den ofta är färgad, har hittat allt från ljus blå/lila till illgrön i sadlar jag stoppat om.
Tyvärr är billiga sadlar ofta stoppade med vad som finns tillgängligt, alltså diverse trådrester m.m. Man slutar aldrig förvånas över vad tillverkarna stoppar i. Dom verkar leva efter mottot "vi tar vad vi har till hands"

Mest intressant stoppning hade en gammal armésadel jag fick in för ett tag sen. Ingen hade öppnat den sen nytillverkning och där i fanns både hästpäls och fågelfjädrar. Detta var dock en bra stoppning när den tillverkades för 50-100 år sen, dock hade tiden tagit ut sin rätt och det var mest damm kvar när jag öppnade den.

Men borde det inte stå "Syntetullstoppad" om det inte är äkta? Tänkte först å främst i Börjes fall... Där står det ju Ullstoppad...

Nu har jag ringt till börjes eftersom dom inte ville svara på mailet. :devil:

Jag: Jag har en fråga om stoppningen i era kingston sadlar

Börjes: okej

Jag: Det står att dom är ullstoppade men jag öppnade upp en och det bestod inte av ull utan av gamal textil lump blandat med godispapper och allmänt skräp.

Börjes: Öppnade du upp sadeln?

Jag: Ja

Börjes: Varför gjorde du det?

Jag : Jag var nyfiken på att se vad som finns inuti. Jag har skickat bilder på det till er också. Och det var vekligen inte ull.

Börjes: Jagha..nej vi vet nog inte själva vad dom är stoppade med, vi trodde bara att det var ull.

Jag: Men varför står det på hemsidan om ni bara "tror"?

Börjes: Jag ska ta upp det med ledningen för vi ska just ha ett möte om våra produkter snart. Vill du att jag ska kontakta dig när jag tagit upp det?

Jag: Ja gärna

Så nu ska dom ringa upp mig och säga hur det går, tänk om det kan bli en förändring :)

haha usch vad äckligt!

palle: Kul att du i den andra tråden där Höökssadeln är slaktad skriver "DET vore toppen att få se om dom är så dåliga som somliga vill ha det till...:angel:" när skogersson skriver att h*n snart ska slakta en Kingston...

Du kanske ändrat åsikt?

*kl*

Jag håller just nu på och försöker jaga reda på min gamla hubertus (ca 20 år gammal) som jag gav bort för några år sedan som inridningssadel. Hoppas de har den kvar och kan tänka sig att skänka tillbaka den, fick sån obotlig lust att slakta den :D

Och får du tag på den så måste det hela bilddokumenteras noga! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka