• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Gisburne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 394
G

Gisburne

Hur hittar man MS DOS på sin moderna 2000-talsdator? Jag vet att jag lyckades av en slump för nåt år sen, men inte 17 kommer jag ihåg hur jag gjorde! Jag har nämligen ett spel från tidigt 90-tal som bara kan spelas (tror jag?) från DOS-läge. (Man ska in i C:\MPS\nåt annat...)

Det är så frusterarande när man glömmer såna här basic-saker! :o

Om det finns nåt enklare sätt att hitta spelet så kan ni väl hojta. :grin:

Sv: Ms dos

:D Nu pratar du språk som jag inte kan, men jag ska prova! ;) Tack för tipset!

Hey, det funkade! :) :) :) (Provade Kör, CMD.) Nu hoppas jag bara att spelet funkar också...

Nähä, nu är inte C:\MPS\ ett korrekt kommando helt plötsligt... *mummel*

*gråta* Ingenting funkar ju! :cry: Nån som fattar vad jag gör för fel?

DOS finns inte i moderna windows-system. Kommandotolken är inte samma sak som DOS. Vill du köra ett gammalt spel så använd DOSBox, en DOS-emulator. Kräver dock lite datorkunskaper för att använda. Och om inte spelet är installerat i C:\MPS\ hjälper det inte vad du än försöker använda för att köra.

Ja, c:\mps är en mapp, för att köra ett program måste du ha nån körbar fil, som slutar på typ exe eller com. Det finns antagligen minst en sån fil i mappen c:\mps.

Sedan finns det nog en risk att det inte funkar, utan att du behöver installera en DOS-emulator. Exempelvis DOSBox.

Edit: Äsch, var för långsam

Mmm... *försöker hänga med*

Jag har spelat spelet på den här datorn förut, med en CD-Rom-skiva, som dessvärre gick sönder. Har nu fått en ny skiva, (bränd) som jag inte har testat än. (Tänkte göra det nu.) Jag började med att installera det som fanns på den nya skivan och sökte mig sen fram till DOS (eller vad det nu är?) med er hjälp. Och nu sitter jag fast, kommer inte vidare.

Förut skrev man in "C:" i DOS och tryckte Enter. Sen skrev man "MPS" och tryckte Enter. Och sen skrev man nåt med spelets namn (som nu är ett helt annat ord eftersom det är en ny skiva) och tryckte Enter och då började det. Nu står det bara att MPS inte är ett internt eller externt kommando, program eller kommandofil... :confused:

Jäkla skit, farsan som är datorexperten i familjen är på ett plan från England och kan inte nås förrän imorgon... *sucka* Det är han som vet vad som finns och inte på den här datorn.

"cd MPS" inte bara "MPS"

Eller bara öppna utforskaren, öppna mappen och leta upp filen där.

Jäkla skit, ... kan inte nås förrän imorgon... *sucka*
And lay of the caffeine...

Senast ändrad av en moderator:

Jag prövade allt utom just "cd MPS" tror jag... :idea: Höll på i en kvart och skrev massor med kommandon som inte funkade... :angel:

Jag dricker inte koffein, men jag äter en massa socker! :D

Hmm, det funkar inte med "cd MPS" heller. *svordom* Måste ringa och kolla om fadern är hemma nu...

(Det har blivit en principsak - det SKA gå!)

Hmm, det funkar inte med "cd MPS" heller. *svordom* Måste ringa och kolla om fadern är hemma nu...

(Det har blivit en principsak - det SKA gå!)

När du startar Kommandoholken hamnar du förmodligen i C:\Documents and Settings\Gisburne>
Använd cd .. två gånger för att ta dig upp till C:\ där du kan skriva dir /p för att se om du har någon katalog som heter MPS

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss eller diss - del 6
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka