Torktumlare

Trådstartare
Folk pratar om att man gör mt och mh på hundarna vad är det fö ngt? Asså jag vet att det typ är olika moment. Med skottlossning & kamp osv. Men VARFÖR gör man det. Gör man det med alla raser? blandraser? får man göra det med alla hundar? ålder? ngt man kan göra för "skojs" skull eller vad är det? Nyfiken :)

Sv: mt | mh

Man gör det för att utvärdera ett avelsarbete, (och i viss mån individen). Man testar leklust, kamplust, gripande, överraskning, kvarstående rädslor, skott och mycket mer. Dels är det bra att veta vad du har i kopplet, (tex biter din hund overallen när den blir rädd?) dels får uppfödarna en bild av hur hela kullen blev.

Bruksraser mentalbeskrivs i stor utsträckning, och även en hel del andra raser, men jag kan inte på rak arm säga exakt vilka raser som nästintill aldrig beskrivs. Blandisar MH:as bara om de ska till tjänst.

Tack :) :bow:

Men FÅR inte blandisar mt/mh:as om man vill ens engång? eller om man ska ta valpar? detta va intressant :) var gör man sånt här?

Möjligen tror jag du kan få med en blandras om det blivit mkt avbokningar, eller om beskrivarna behöver hundar att "öva på". Jag tror inte avelsplaner gör att någon veknar och prioriterar en blandras framför renras, eftersom mentalbeskrivning är en del av att ägna sig åt kontrollerad avel. Blandrasaveln tenderar väl tyvärr att inte alltid följa dessa mått, även om det givetvis är bättre att veta nåt om mentaliteten än motsatsen.
I förlängningen skulle det vara konstigt om SBK och SKK (som är en renrasförening) skulle MH:a blandraser så att valparna är lättare att sälja för att det står att föräldrarna är mentalbeskrivna.

Lite bilder från min pajas MH.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=921331

men man får göra testen på vilken hund som hällst (så länge den är renras & reg i skk)? utan att man har intyg på att den ska gå i tjänst?/ avlas på?

När jag anmälde min hund till MH (ej bruksras enligt SBK) så fick jag ange anledning till att vi skulle gå.
För vår del var det dels för att jag själv ville veta hur min hund klarade av ett MH (då jag räknat med att det skulle gå sämre än det gjorde, hon är inte den bästa individen), dels för att jag vill tävla spår och sök med henne i framtiden.

Hir är det med små raserna mellan snouser
Har en kompis som frågade mig om det. >Jag visste inte

men man får göra testen på vilken hund som hällst (så länge den är renras & reg i skk)? utan att man har intyg på att den ska gå i tjänst?/ avlas på?

Ja om den är reggad i skk så.

Jag ska själv göra det på min Japanese chin i vår:p och det är nog inte så vanligt ingen i sverige som har gjort det en som jag vet!

Jo men det jag tror Brandgul menar är att man kan "dra ihop ett gäng" och försöka få tag på en domare som kan körda MH :)

När jag ringde för att boka tid för MH på min fick jag tala om vad jag hade för ras och fick förklarat för mig att de i första hand tar in bruksraser, sedan hundar som ska gå till avel (renras) och efter det övriga hundar i mån av plats.

Så går det oftas till förutom det Yorkwann la till här under ..

Om en bruksklubb har MH har dessutom medlemmarna företräde :)

Senast ändrad:

När jag ringde för att boka tid för MH på min fick jag tala om vad jag hade för ras och fick förklarat för mig att de i första hand tar in bruksraser, sedan hundar som ska gå till avel (renras) och efter det övriga hundar i mån av plats.

Nja, övriga RENrashundar i mån av plats. Det är som sagt endast för blandraser som ska gå i tjänst.

Torktumlare, alla renrasiga hundar får göra Mh, men brukshundar och hundar som ska gå i avel har förtur. hundarna som går får inte vara yngre än tolv månader, optimalt är arton månader ca.

Nja, övriga RENrashundar i mån av plats. Det är som sagt endast för blandraser som ska gå i tjänst.

Torktumlare, alla renrasiga hundar får göra Mh, men brukshundar och hundar som ska gå i avel har förtur. hundarna som går får inte vara yngre än tolv månader, optimalt är arton månader ca.
När jag blev bortlottad från två olika MHn med min brukshund sa de att hund oavsett ras som behöver MH för att tävla går i första hand. Jag var medlem i båda klubbarna.

Det var inte för att utbilda funktionärer då? för blandraser får inte göra MH, förutom om de ska gå i tjänst då.

När jag blev bortlottad från två olika MHn med min brukshund sa de att hund oavsett ras som behöver MH för att tävla går i första hand. Jag var medlem i båda klubbarna.

Det är fel. MH är i första hand för avelsutvärdering, så brukshundar som ska gå i avel går i första hand.

Att brukshundar går före andra raser är ju något man får acceptera.

Men att det enbart skulle gå efter om en hund (oavsett ras) ska tävla, det är en lite annorlunda prioritering.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 477
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 602
Senast: hastflicka
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
731
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31