Mugg?? (sammanslagen)

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare teess_aan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 58
  • Visningar Visningar 2 830
Sv: Mugg!

Hej!

Själv ringde jag precis vet för min mugg. Första vet. som tyvärr sitter i andra ändan av landet, tyckte jag definitivt skulle ringa annan vet. Andre vet jag fick tag i tyckte inte det var såå akut, trots att pållan nu har 40 graders feber och inte vet vilket ben hon ska stå på längre.. Det gör sååå ont!!! Allt detta av lite mugg som vi behandlat hemma och sen med hjälp av vet med tidigare nämnda öronsalva för hund.. Nånstans har häst fått en tokreaktion och mår pyton just nu:-(...

/ Lavinia, börjar tröttna på muggen och nu raspen och på det febern... (gissar att häst tycker det är ännu värre)

och kan man ringa till Distriktsvet. när som helst på dygnet?

okeej. men tycker du lavinia att jag kan vänta med imorgon och ringa?:confused:

Hej!
Jag vet en som hade en häst som hade mugg, hon prövade med muggsalva som inte fungerade något vidare. Det var dyrt och hjälpte inte. Så hon provade solrosolja. Det är billigt och fungerade jättebra! Så solrosolja skulle jag rekomendera! :D

skall pröva mig fram med era olika tips...fast imorn tror jag attt jag ändå ringer till distriks vetrinären...

eftersom det är "gojsigt" och hästen visar/visat? hälta så kanske det blivit infekterat? mitt "råd" (så som jag själv skulle/har agerat) ring din veterinär i morgon bitti på telefontiden. (brukar vara mellan 8-9 ) förmodligen kan pålle behöva en pencillin kur. har du möjlighet så tvätta rent det med lite jodopax eller alsolsprit i kväll, det torkar upp lite. lägg inte på någon salva om det vätskar och kletar.

hoppas det löser sig för dig.

Min veterinär assistent i stallet gör en egen mugg salva som är riktigt bra. Den säljer hon inte eller lämnar ut receptet på... Men hon sa till mig att det näst bästa är att köpa salicylsyra salva på apoteket, det och 4-ess salva varvat (alltså inte båda två på en gång)

....Då hade salvan gått in i huden men det var nån gojsig vätska kletig sak, men det var inte var utan var liksom genomskiligt...och det fanns inga skorpor. sedan i onsdags så hade det kommit liksom lite skorpor som inte satt fast på huden utan i pälsen. Och där fanns det fortfarande den här genomskinliga gojset. ......

'Nu läste jag lite nogrannare.. Gojset, vad är det?? Är det vätska som tränger ut så är det rätt som någon skrev för salva stänger in geggat isåfall... jodopax isåfall..:)

Har du haft veterinären ute så skriv gärna vad han sa :idea:

Jag hade veterinären ute för ett tag sen till min häst som var jätte halt av sin mugg. Han hade som typ sprickor i huden och massa skorpor. Dessutom fick han lymfangit av det och var jättetjock i hela benet.

Jag skulle ha salicylsyra salva på om det var mycket och hårda ruvor, låta det sitta kvar ett tag, sen tvätta med hexocilshampo och torka noga med en handduk.
Sen skulle jag ha på fucidinsalva (inte örondropparna utan salvan, vet inte om det är någon skillnad) två gånger om dagen. Och det är viktigt att man fortsätter med det tills det är helt borta.

Hon sa också att det är viktigt att hålla tort, hellre låta leran torka och borsta av än att spola av benen med slang.

Är det inte så allvarligt så har vi provat aloevera salva och någon spray, det funkar verkligen jättebra med :)

så ni tycker att jag skall prova mig fram med olika medel innan jag ringer vet. för att kolla på det? skall jag då isåfall köpa det ni sagt och behandla med det i 3dagar och sedan ringa vet. eller vad ska jag göra? är helt förrvirrad...vet inte vilka produkter jag skall prova eftersom alla skriver så olika...? hjälp!!!!:confused: :( :crazy: :bow:

Vill verkligen att min gullunge skall bli frisk så fort som möjligt!
vill att skiten skall försvinna!

Min häst har fått rätt så kraftig mugg, hur ska jag behandla på bästa sätt? har hört att inte salvor är bra eftersom det lättare fastnar smuts där då??

Gojset vet jag ju liksom inte vad det är! men det är i allafall kletigt och genomskinligt och ser inte ut som var eller som salvan...så det kan ju inte vara nåt sånt...

Sv: Mugg??

asså min häst har också mugg nu..tror jag..men vad menar du med kraftig mugg?

är det blött så ska du inte ha salva eller krämer på, det måste torka upp. har hästen visat hälta så bör du ringa din veterinär, i värsta fall kan benet svullna upp det kan bli lymfangit.

är muggen kraftig men hästen inte visat hälta eller är svullen behandlar vi genom att tvätta med jodopax (2% decinficerar och är "svampdödande") lufttorka, på med streptocillin (pencillinsalva på recept) och hålla benen rena och torra. lagt på inotyol om hästen ska ut och det inte är torrt (skyddar mot väta och smuts då salvan är kraftigt vatten avvisande och återfuktande) är det lindrig mugg så likadant men ingen streptocillin salva.

har hästen såpass mkt. mugg att den har problem av det, oren gång eller svullnad eller temp. så tar vi hjälp av veterinären. då har det oftast behövts en pencillin kur.

men min häst har ju bara två.3 skorpor typ och inte mkt men har fortfarande hälta...vad gör man då?

Liknande trådar

Hästvård Brottas med mugg/rasp just nu och idag kom svaret på odlingsprovet. Han har två bakterier varav den ena är resistent. Fick då hippotrim...
Svar
8
· Visningar
798
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete... 2
Svar
30
· Visningar
2 069
Senast: Noxos
·
Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 182
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka