majola

Trådstartare
För ganska länge sedan var fanns det en tråd, förmodligen på hästvård, som handlade om mugg. (Jo, det finns ju massor av trådar som handlar om mugg, jag läste igenom de flesta häromkvällen...) Det var då någon (minns ej vem) som tipsade om att mugg kunde bero på brist på något ämne (minns ej vilket :crazy:).

En väninna till mig har under ängre tid haft problem med mugg på sina hästar med ljusa ben (mörka ben har klarat sig). Först på märren, och nu har också en ettårshingst drabbats. Hålla rent och smörja hjälper inte, eller mycket lite.

Hästarna är välskötta, och utfodras i mina ögon rimligt. Foderstaterna ställs av en foderrådgivare.

Jag har nu lovat henne att nysta lite i det här "muggspåret" för att se om det finns något där som kan hjälpa. Alltså, om det är någon som känner igen sig på min beskrivning av diskussionen kan ni väl antingen länka till den tråden (men jag tror att det var väldigt länge sedan, eller skriva igen.

Tusen tack på förhand!
/Majola
 
Jag hade STORA problem med mugg o värmeskador på min arab med tre vita ben. Jag red o tävlade distans så det var stor "nötning" på karlederna. Jag provade en massa salvor o krämer den ena dyrare än den andra.

Men sen fick jag tipset att prova att smörja in med grönsåpa. o tänka sig! Det hjälpte! Nu har han inga problem med sina karleder längre. Jag smorde bara in med ren outspädd grönsåpa innan ridturen o karlederna har aldrig varit så fina. Inte ens på en 80-km's ritt med hög fart syndes nåt på karlederna. Innan jag hittade grönsåpan blödde det innnan jag hunnit 1 mil... :crazy:

Jag tvättade alltså inget innan utan bara smorde på. Om hästen var blöt o lerig borstade jag bara bort det värsta.
 
potatismjöl är en annan beprövad kur. Höll på att låt bli det. Men använd det inte om det finns sår.
 
Höll på att låt bli det.

Tack för ditt tips! Tyvärr förstod jag inte riktigt detta.

Eftersom detta är foderforumet så söker jag mest efter foderrelaterade muggkurer. Missförstå mig inte, jag är jättetacksam för era tips, men är rädd att tråden åker om det blir för mycket salvor och grejs. (Men potatismjöl är ju åtminstone ett livsmedel! :))
 
En kompis till mig hade problem med något som såg ut precis som mugg på sin häst, men som visade sig vara något helt annat. Hästen hade blivit beroende av något ämne som finns i brännässlor.(Det låg torkade sånna i hagen)När hon inte äter brännässlor och det inte finns i hagen så försvinner det efter ett tag, men får hon i sig minsta lilla så kommer "muggen" tillbaka.
 
Magkur, är inte alls ovanligt att det är en störning i tarmfloran som orskar muggen. Så jag skulle ge ngn utrensade örtkur och magkur(typ Krafft MagTarm) och sedan stärkande örter profylaktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 716
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har börjat fundera över dessa fenomen efter vad som hänt mina hästar i sommar och sedan läst ett antal trådar här på buke. Jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
9 616
Senast: lady_vip
·
Hästvård Måste nu rådfråga er kloka bukare ;) Min Draumur har sedan länge "plågats" av diverse hudproblem, dels att han är mkt känslig för...
Svar
16
· Visningar
2 424
Senast: Draumsyn
·
K
Hästvård Hur gör ni med era hästar som får mugg? Min sköthäst får det väldigt lätt (hagen är jättelerig) :( Tror det var förr förra vintern hon...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: tinafinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp