Bukefalos 28 år!

Mullrande kontorshund

Q

QueenMarion

Hej alla!
Hittills har jag bara läst och förundrats över den enorma kunskapen Buke rymmer, nu behöver jag er hjälp!

Under mitt skrivbord på jobbet ligger min hund, han är snart 2 år gammal och har varit med mig här sen han var valp. Han är en glad herre om än lite osäker. Mitt bekymmer är att han morrar på en del personer som kommer in på kontoret. Han ligger kvar under skrivbordet men mullrar som en färja, inte som en förvarning till attack men det vet ju inte de som blir morrade på. Det har sagts mig att han bara är en förlängning av mina egna tankar om dessa människor men är det så enkelt? Ibland har jag inte ens registrerat personens närvaro på kontoret, ibland räcker det med att de tagit i handtaget i ytterdörren. Jag hyssjar och petar till honom med tårna, vill absolut inte göra affär av det, samtidigt som det är ytterligt pinsamt och jag försöker gärna avstyra morrandet viskande.

Kan någon hjälpa mig med detta? Varför morrar han, vad ska jag göra när han morrar och hur hittar jag en tyst lösning på allting?
 
Sv: Mullrande kontorshund

Vad händer om du "tackar honom för att han gjorde dej uppmärksam på att någon kom" och ger honom ett kex - eller något annat som tar en stund att tugga i sej - och sedan säger till honom att lägga sej och vara tyst?

Min lilla är med på kontoret nu och då och kan ibland på vintern tycka att personer i stora jackor, mössor, vantar som kommer in och stampar av skorna osv. är "konstiga". När hon påtalar detta brukar jag bara säga "Tack vännen, kom nu här" så får hon en liten godbit och sedan får hon gå i sin bur igen.

Effekten har iof blivit att hon ibland går och ser vem som kommer för att sedan glatt skutta till mej för att få en godbit :) men det kan jag leva med!
Henner larm-funktion har dock avtagit drastiskt! :laugh:

/Swat
 
Sv: Mullrande kontorshund

Att tacka för hjälpen kan jag absolut prova med. Min hund kan inte gå ifrån för att kolla vem som kommer. Han kan mullra antingen när besökare passerar mitt rum för att komma till chefen, eller redan när de öppnar ytterdörren. Tyvärr väljer han (oftast) att mullra på de som hanterar det sämst; chefens exman, mamma och vid ett tillfälle hennes dotter! Ägaren mullrar han också på och det beror på ren osäkerhet eftersom han (ägaren) vid ett tillfälle gick från att busa med valpen till att köra ett Crocodile Dundee-trick med ett hårt finger i pannan och en iskall blick när valpen blev för hårdhänt alt. han själv tröttnade. Då blev hunden jättekonstig berättade kollegorna som bevittnat det hela. Efter det morrar hunden på honom varje gång han kommer till kontoret.
 
Sv: Mullrande kontorshund

Aha, så det är bara "fåntrattar" hunden morrar på? :)

Då kan du ju alltid förklara för berörda personer att just din hund är extremt bra på att bedöma personers karaktär! :D

/Swat
 
Sv: Mullrande kontorshund

Hahaha!

Jotack, samtidigt som mitt uppsägningsbrev överlämnas! ;)
 
Sv: Mullrande kontorshund

*puttar upp frågan lite*

Är det möjligtvis någon mer som har goda råd till hur jag kan göra när min hund morrar åt besökare på kontoret? Nu i höst har det ökat kan jag tycka, är det åldern? Blir det bättre eller värre kan man tro med åldern?

Någon! :)
 
Sv: Mullrande kontorshund

Vad ar det for ras?

Jag tog min rottis till en kurs nar hon var 6 manader. Jag visste att tranaren inte gillade rottisar direkt och mer specifict inte gillade varken mig eller min rottis. Det var dock den narmaste kursen och han var varken battre eller samre som tranare an de flesta... Han sa aldrig nagot till mig, tog aldrig kopplet och sa vitt jag vet tittade aldrig ens snett pa hunden.
Varje gang jag la henne och han fanns i narheten morrade hon. Stadigt och ihallande. Jag hade inte ens hort henne morra utanfor lek innan...
Helt klart kande hon "vibes" hon inte gillade, om det var fran mig (jag VISSTE att han inte gillade oss och madde lite illa over det) eller om det var fran tranaren ska jag lata vara osagt, men kursen avbrots hastigt och jag hittade en annan kurs langre bort, men vi stod ut 3 eller 4 ganger innan jag insag exact vad jag utsatte henne for... Eller rattare sagt, innan en god van some tranar polis hundar upplyste mig vad jag utsatte henne for:o
 
Sv: Mullrande kontorshund

*puttar upp frågan lite*

Är det möjligtvis någon mer som har goda råd till hur jag kan göra när min hund morrar åt besökare på kontoret? Nu i höst har det ökat kan jag tycka, är det åldern? Blir det bättre eller värre kan man tro med åldern?

Någon! :)

På min hund har jag med en dåres envishet kört "Gå och lägg dig!" dvs, en ständig uppgift/reträtt för en vaktig och sjåpig schäfer. Det tar sig. Nu vaktar hon bara kontorsdelen väldigt kort och ger sig fort. Tog 2,5 år dock.
 
Sv: Mullrande kontorshund

Tala om för "de utsatta" att de absolut inte ska titta på hunden, på inga villkor! Bara ignorera den.
Möjligtvis kan dom "råka" spilla några väldigt delikata godisbitar på golvet varje gång dom kommer in i rummet. Om dom är av den samarbetsvilliga sorten alltså.
 
Sv: Mullrande kontorshund

Kontorsmullraren är en Ridgeback.

Hu, vilken tränare! Tur ni tog er därifrån!
 
Sv: Mullrande kontorshund

Han ligger redan i sin bädd när han morrar! Men kanske är det vettigt att ge honom en uppgift att sysselsätta sig med, jag får försöka förekomma honom varje gång jag hör att någon kommer in. "Sov vidare" ska jag träna in! :)
 
Sv: Mullrande kontorshund

Det är lite känsligt läge med de utmorrade. Ingen av dem är heller intresserad av hunden, tror inte att någon ägnar honom nån uppmärksamhet alls längre. Men kanske är det viktigare att jag fokuserar på hunden istället för det passerande besöket. Det kanske räcker med att förmedla "Det här tar jag hand om" till honom.

Jag tar till mig och försöker! Tack för hjälpen!
 
Sv: Mullrande kontorshund

Det ar vad jag skulle gora ocksa...

Jag har lart min rottis "leave it" som ar ett generellt komando och galler allt fran att lamna nagot jag tappat i koket, till att sluta springa och skalla utanfor hasthagarna nar hastarna springer. Jag anvander det om vi moter agressiva hundar ute och det var vad jag anvande nar hon nyligen kom pa hur man gnaller (vid tva ars alder:confused:) vid mattid.
Jag tranade det med det basta godis hon vet, i Mandy's fall ost, med att ha en matbit pa golvet jag sa "leave it" och nar hon vande bort huvudet fick hon osten. Jag korde med det med allt, hennes mat som jag bara cirklade runt mig sa fick hon den tillbaka men kunde inte ta forran jag sa "varsagod" igen, etc. Varje gang hon vande huvudet fran vad hon focuserade pa fick hon ost. Numera maste jag se till att jag tranar med godis (kan vara lagre 'value' godis nu) da och da annars sitter det inte 100%. Det ar nog det mest anvandbara jag lart henne... tillsamans med att vi har jobbat in en 100% inkallning. Jag ropar ...hon kommer, jag sager 'leave it' ...hon tittar up pa mig och vantar pa vidare order.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 413
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp