Tigertofflan

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Nu har det tyvärr gått så långt att hagkompisens täcke fick vara helt i tre dagar. Vi har därför bara två alternativ kvar. Antingen får pålle gå ensam hela vintern, och därmed också vara utan hästkontakt i ett halvår, eller så får han gå med munkorg... :crazy:

Är det någon som har erfarenhet av munkorgar? Jag är på jakt efter en bekväm munkorg utan skavrisk och som sitter kvar. Något tips? Andra tankar?

Sv: Munkorg?

En väninna till mig har en mulåsna som har munkorg varje sommar och den är effektiv, han får inte skav och den stör honom inte. Så här ser han ut (har lagt ut bilden förrut på buke men han tål en repris;))
kotten04.jpg

Finns nog lite varstans, är ngn sorts betesreducerare. Vet att Börjes hade den ett tag.

Mår han så dåligt av att gå själv:crazy: ??
Min kille går aldrig i samma hage som någon annan häst just för att han förstör täcken och han lider inte av det;) Vi har 1 m mellan hagarna så dom är ju inte direkt ensamma:D

ja många hästar kanske inte alls trivs att gå själv. Nog för att dom "har varandra" sällskapsmässigt men vissa klarar det inte. Johan blir deprimerad helt klart, han äter dåligare och är mycket mer nervös

sen tycker jag personligen att det är inte är snällt emot hästen att sätta dom i varsin hage om nu hästen absolut inte kan gå med nån annan.

Tigertofflan: men hindrar det inte hästen att äta när den är ute då också?

Ja Ja då är jag väl elak med min häst:smirk:

behöver du inte vara enligt min personliga uppfattning av det hela, du har ju en täckesbitare ;)

Jag tycker inte det är okej för en häst att gå helt ensam. Han måste kunna få (när-)kontakt med andra hästar.

life: Det har vi provat, det hjälper inte. Han skiter i bitmedel, crubnix, ättika - allt

Zuzzi: jo, det lär den ju göra, men de har flyttat över till grushagarna nu, så de har ändå inte så mycket att pyssla med. Vi får övertala lunchfodrarna att de fåt ta av/sätta på munkorgen över lunchen.

Har en liggande hemma som jag hade till en inackordering. Det är öppet galler så de får in tekniken ganska snabbt med hur de ska kunna äta hö ändå ute, läderremmarna behövs smörjas men i övrigt är det inga fel. PMa mig om du vill ha den så slipper jag slänga den, har inte användning för den längre, så skickar jag över den.

min pålle går tillsammans med en halblodshingst. han är i vinter 1½ år gammal. min pålle å han e bästa vänner. de busar och har jättekul i hagen. men nu är det så att min häst är lite hårdare i sina tag. han biter lillhingstan under halsen. inga stora sår men han biter. min har oxå bitmärlken men inte så tydliga..bara lite päls som är borta. kan man smeta på nått så de inte biter varandra.. de får gärna busa men det är inte så kula när ini kommer in med bitmärken varje dag.

Har ni testat att spreya täcket med en blandning av vatten och tabasco sås? Man kan tvätta täcket med det också. De flesta hästarna ger upp täckes tuggning efter de provsmakat dessa kryddade täcken ;)...

Har en minishettis som har munkorg varje sommar p.g.a. kronisk fång.....
Den jag köpte förra året är den enda hon ej lyckats plocka av sig.

Det var som en grimma med munkorg.Munkorgen var mjuk Gummi någonting.
Var som ett galler men under var det som ett runt hål så lite mat kan de utan problem få i sig.Hon var fortfarnade rund om man säger så.

Hon fick bara lite skav på nosryggen men då hade hon den åndå ett halvår nästan dygnet runt.
Den var ej heller dyr.Kostade ca. 200:- och fanns i storlekarna ponny,cob och full.

Lycka till!

Tycker det är bättre med munkorg än själv i hagen och det gjorde även shettisen.

haha, nej, tabascosås har vi inte provat, och det känns inte särskilt lockande heller måste jag säga :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 368
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Välkomna till världen årets föl 2025
Tillbaka