MUNKPEPPAR till "hingstarna"?????

tinafinis

Trådstartare
Hejsan!

Har ni som jag provat att ge era hingstiga valcker munkpeppar för att få dom sluta bli avmed beteendet?

Jag höll på att få panik för min lilla shettis (valack som aldrig gått med ston) blev som galn i mitt sto och jagade och betäckte henne i början när jag köpte honom. Annars var dom bra kompisar så jag tyckte de skulle vara synd o ha dom i skiljda hagar (då min stora häst aldrig nästan haft riktiga vänner).
Jag blev tipsad om munkpeppar som jag provade.
Efter ett par kurer var hans beteende borta. Fick ett litet återfall i somras men då gav jag honom det igen och nu har jag inte sett han hålla på.
Han var även väldigt nafsig och "på" på mäniskor oxå med detta försvann oxå med munkpepparn. Nu är han helt lugn och står o kelar med min andra häst bara (min andra häst har aldrig vågat de med andra hästar)

Ha ni provat?
Vad fick ni för resultat?
Mvh Tina

Sv: MUNKPEPPAR till "hingstarna"?????

Har aldrig hört talas om. Upplys mig.

Har ingen egen erfarenhet men har hört att munkpeppar ska ha den effekten, ska även ha effekt på brunstiga ston. Jag fick i dag tipset av en veterinär att ge det till min kastrerade hanhund som blir helt galen när tiken löper och försöker para sig med henne...

Hej!

Jag provade på ett sto vi hade för några år sedan och jag kan inte säga att jag märkte något direkt resultat, men det blev ju helt klart inte sämre heller ;)

Jag har ett sto nu igen (puh!) som jag funderar på att prova det på. Vilket preparat har du använt? Ren munkpeppar eller en örtblandning? /Mayara

Jag har gett muknpeppar till min valack, som visade kraftigt ha-begär, "de här stona är mina!" och försökte mörda den andra valacken i hagen när vi flyttade till nytt stall. (Finns en tråd "Få en flock att fungera..?" på hästhantering om min häst) Han hade aldrig gått med andra valacker utan bara ston. Han är dessutom ranghög och vi fick sätta honom i egen hage för den andra valacken skulle överleva, typ.. :crazy: Lidos blev mycket lugnare bara på två veckor, men om det var munkpepparn eller han bara började känna sig mer hemma och trygg efter ett tag, det vet jag faktiskt inte. Det kostar inte så mycket att prova (1 kg = 120 kr och givan = 1 msk om dagen) så jag tycker det kan vara värt ett försök. Lycka till!

Har aldrig hört talas om. Upplys mig.

GAv min häst ca 1 msk munkpeppar i fodret (tyckte ej om de i början) för han var en hingstig valak. han e lugn som en filbunke nu!
undrar om man får länka.... brukar ju inte vara så poppis... men i alla fall www.hippoK9.se var det som jag köpte min munkpeppar. där står lite info.
Som en annan skrivit. ja de ska fungera på brunstiga ston med.
De e inte så billigt att köpa men effektivt!

Har ingen egen erfarenhet men har hört att munkpeppar ska ha den effekten, ska även ha effekt på brunstiga ston. Jag fick i dag tipset av en veterinär att ge det till min kastrerade hanhund som blir helt galen när tiken löper och försöker para sig med henne...
prova! de ska tydligen fungera på människor med! man kanske skulle lura i pedofiler o våldtäcksmän!

prova! de ska tydligen fungera på människor med! man kanske skulle lura i pedofiler o våldtäcksmän!
MUNKPEPPAR - Vitex agnus castus - frön.
Verkan: Hormon balanserande/normaliserande.
Användning: Vid hormonell obalans som leder till beteende störningar och psykiska problem. Vid infertilitet som vid skendräktighet och hingstigt beteende. Traditionellt använd för att regulera brunst perioderna, öka mjölkproduktion och balancera hormon nivån.

MUNKPEPPAR - Vitex agnus castus - frön.
Verkan: Hormon balanserande/normaliserande.
Användning: Vid hormonell obalans som leder till beteende störningar och psykiska problem. Vid infertilitet som vid skendräktighet och hingstigt beteende. Traditionellt använd för att regulera brunst perioderna, öka mjölkproduktion och balancera hormon nivån.

Jag har gett muknpeppar till min valack, som visade kraftigt ha-begär, "de här stona är mina!" och försökte mörda den andra valacken i hagen när vi flyttade till nytt stall. (Finns en tråd "Få en flock att fungera..?" på hästhantering om min häst) Han hade aldrig gått med andra valacker utan bara ston. Han är dessutom ranghög och vi fick sätta honom i egen hage för den andra valacken skulle överleva, typ.. :crazy: Lidos blev mycket lugnare bara på två veckor, men om det var munkpepparn eller han bara började känna sig mer hemma och trygg efter ett tag, det vet jag faktiskt inte. Det kostar inte så mycket att prova (1 kg = 120 kr och givan = 1 msk om dagen) så jag tycker det kan vara värt ett försök. Lycka till!
Var hitta du de så billigt???????? Jag hitta 1 kg 250 kr! (fast ja köpte när de var halva priset)
Tacksam för svar!

*kl*
Munkpeppar användes frånbörjan när män skulle gå in i kloster. Då lades det i fotänden på sängen för att de skulle bli av med sexlusten.
Det kan oxå användas på människor. Har visat resultat på kvinnor med pms besvär.
Jag har använt det på mitt sto men det funkade bara i två månader sej var det p-spruta som gällde.

Jag kan inte hålla med om att det är dyrt. Jag betalade 280:- för 2 kg.

Hade nyss vet här och vacc hästarna. Han hade aldrig hört talas om munkpeppar.
Nu förstår jag varför;)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 248
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 215
Senast: super
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 090
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 660
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka