Sv: Munkpeppar
Har ett sto som tidigare var MKT brunstig och ofta, med en hel del jobbiga perioder som innbar att hon lätt stressade upp sig, spände sig, jobbig att rida, rädd för allt etc.
Jag pratade med vet. om det och hon trodde inte att det var ngn cysta eller liknande då hon brunstade jämna perioder och så, så jag har inte undersökt henne gynekologiskt. Nu är hon precis som vanligt när hon brunstar, jag märker fortfarande att hon brunstar men hon är inte alls lika uppstressad eller jobbig och hon slipper massa jobbiga muskelspänningar.
Jag provade först med munkpeppar, men det vägrade hon att äta, verkligen totalvägrade, och de gånger jag fick i henne det så märkte jag ingen skillnad.
Jag har också provat ett homeopatmedel som heter Mx-kur, och det var verkligen att kasta pengarna i sjön, ingen effekt öht.
Det som verkligen gjorde skillnad för min häst var ett kiropraktorbesök, efter det så har alla dessa brunstproblem släppt, jag har absolut ingen aning om varför men jag kan bara glatt konstatera att min häst mår mkt bättre nu när hon slipper alla dessa brunstproblem. Kanske ngt att prova?
Just ja, min tränare nämde ngt om en undersökning ang. munkpeppar. Det var ngn på SLU som skulle göra en studie på travhästar, vet dock inte hur pass långt man har kommit i studien, men du kan ju alltid höra av dig till slu och fråga?