Munkpeppar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Åsa Carlsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 440
Å

Åsa Carlsson

Tack för svaren om nymfomani. Blev ännu mer förbryllad över min häst o samtidigt så lite mer hoppfull om att det inte är en "pissemärr" jag har. Några tipsade mig om Munkpeppar, var får man tag i det? Har aldrig hört talas om det. Någon sa oxå att man skulle ge kalk var köper man det. Jag handlar min hästmat i en kvarn o jag tror inte han har det sortimentet. tack igen för hjälpen!
MVH Åsa :confused: :bump:

Sv: Munkpeppar

Har själv provat med munkpeppar till mitt sto nu i 2månader och det har inte gett någon effect alls.. Kan vara så att munkpepparen inte var lösningen till våra problem :) Tror förövrigt att det ska funka på rätt symptom..
Pratade med en tjej som oxå använt munkpeppar till sitt super stoiga sto och det hade inte gett någon effekt alls, inte förrän hon slutade med pepparn :)

Har hört om stroppymare.. tydligen mycket bättre.. mer verksamma komponenter i den, fråga Boj hon vet :) :)

Lycka till

Hej igen

Vill bara förtydliga att kalk (kalcium, Ca) nog kan vara bra att hälla i försurade sjöar, däremot - som någon menade i ditt förra inlägg - är det helt befängt att använda kalk för att motverka ett lågt pH i hästens magsäck! För det första tas kalket upp av kroppen och det enda som händer är att man får en förskjutning av Ca/P-kvoten. För det andra ska det vara surt i hästens magsäck, detta är helt fysiologiskt och allt snakc om att ensilage etc skulle "försura" är rena bullshiten. Om du har en analys på ditt grovfoder och kraftfoder är det en lätt sak att kontrollera innehållet av kalcium och även nämnda kvot, först därefter kan man våga sig på några korrigeringar.

Munkpeppar kan säkert vara effektivt mot vissa störningar som resulterat i nymfomani. Jag anser dock att en grundlig gynekologisk undersökning ska vara det första man lägger pengarna på i ett fall där diagnosen är osäker. Om hästen inte ens är "pissmärr" utan har någon defekt som t ex urinpooling i vagina, förlänger man bara hennes lidande genom att prova en behandling mot ett tillstånd hon kanske inte ens lider av. Bättre ha diagnosen klar och sätta in rätt behandling på en gång.

Hur har diagnosen ställts på din lilla märr? Vilka undersökningar är gjorda?

Tänkte bara säga att munkpeppar fungerade jättebra på min förra foderhäst! :banana: Hoppas det går vägen för dig med :)

Beställde här ifrån

Har du inte varit i kontakt med vetrinär i frågan, håller jag med Tant Ester om att det är första åtgärd. Detta för att utesluta gynekologiska orsaker, och de finns några möjligheter här. När det är klart kan man prova andra alternativ, munkpeppar fick du en länk till av mig men ännu en kom här också.

Munkpeppar funkar på häst med sk översexualitet, tex ston som rider på andra ston i andra syften än att markera sin rang. Även valack med samma syntomer.

Sen finns olika örtblandningar, dessa innehåller även munkpeppar men också örter som skall verka hormonstabiliserande samt lite lugnande. Har man ston med sk PMS problem, dit hör skvättandet förändringar i humör vid brunst etc då funkar detta mycket bra. Även valacker som uppträder hingstigt kan få en lindring med dessa örter, för ston tar den inte bort brunsten örterna kapar bara topparna av det värsta sas. Genom det är örtblandning inget som räknas till långtidverkande, och effekten försvinner ganska snart efter det man har upphört med givan.

Här finns tex Regulate och även ett annat märke Stroppy Mare

Jag provade bägge på mitt sto, och den bästa effekten på henne fick vi genom Regulate. Hur det är för andra tror jag man måste prova sig fram.

Hej
Ang shettis med nymfomani.
Min veterinär har sagt att hon är en nymfomanhäst. Hon gjorde gynundersökning samtidigt som hon tog prover både i urin o i slidan. Konstaterade efter provsvar att hon hade e kolli i båda två.
Om det nu inte är vanlligt med e-kolli varför säger hon inte ngt om det. Föreslog att sy ihop henne lite för att minska hennes stora hål. Hon har haft 3 föl men är nu 2,5 år sen det sista fölet. Problemen uppstod efter att jag försökt få henne betäckt o att hon gått med min "hingstiga" valack. Jag ägde inte henne när hon hade de andra fölen o när jag pratade om hennes problem m skvättandet o lukten från henne med fd ägaren hade de aldrig haft problem med det... men vad skulle de annars säga?
tror dock att det uppstod efter att jag försökt få henne dräktig. Betäcktes 2 ggr den sommaren o sen fick hon problemen.
Hälsn.Åsa

Har ett sto som tidigare var MKT brunstig och ofta, med en hel del jobbiga perioder som innbar att hon lätt stressade upp sig, spände sig, jobbig att rida, rädd för allt etc.
Jag pratade med vet. om det och hon trodde inte att det var ngn cysta eller liknande då hon brunstade jämna perioder och så, så jag har inte undersökt henne gynekologiskt. Nu är hon precis som vanligt när hon brunstar, jag märker fortfarande att hon brunstar men hon är inte alls lika uppstressad eller jobbig och hon slipper massa jobbiga muskelspänningar.

Jag provade först med munkpeppar, men det vägrade hon att äta, verkligen totalvägrade, och de gånger jag fick i henne det så märkte jag ingen skillnad.
Jag har också provat ett homeopatmedel som heter Mx-kur, och det var verkligen att kasta pengarna i sjön, ingen effekt öht.
Det som verkligen gjorde skillnad för min häst var ett kiropraktorbesök, efter det så har alla dessa brunstproblem släppt, jag har absolut ingen aning om varför men jag kan bara glatt konstatera att min häst mår mkt bättre nu när hon slipper alla dessa brunstproblem. Kanske ngt att prova?

Just ja, min tränare nämde ngt om en undersökning ang. munkpeppar. Det var ngn på SLU som skulle göra en studie på travhästar, vet dock inte hur pass långt man har kommit i studien, men du kan ju alltid höra av dig till slu och fråga?

Jösses va dyrt... Jag betalar 140:- /kg för munkpeppar...
Det har fungerat bra på min märr som efter avvänjingen brunstade oavbrutet. Hon äter upp allt med hull och hår. 2msk/dag.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 845
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 084
Kropp & Själ Finns det någon här som känner igen sig, är likadan eller kan relatera till problemet på något sätt? Det skulle vara skönt att få prata... 21 22 23
Svar
451
· Visningar
32 940
Senast: Saeta
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
3 037
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka