Muntligt avtal krångel..

Humelibumlan

Trådstartare
En liten fråga..
En kompis lånade ut sin häst på foder till en annan kompis i 3 månader, avtalet var muntligt (eftersom de var vänner) men det finns vittnen och hon tog emot räkningen av stallägaren.. Avtalet var att fodervärden skulel stå för hästens omkostnader i 3 månader och ta hand om hästen i allmänhet..
Efter ca 3 veckor tröttnar fodervärden och ägaren får ett sms där det står att de säger upp hästen med omedelbar verkan, men betalar för den månad de haft den..

Nu är vi alla osams och fodervärden vägrar betala en krona..
Kan man göra något?

Blev luddigt detta va? :(

Sv: Muntligt avtal krångel..

Lärdom, låna aldrig ut grejor till vänner om du vill behålla dom som vänner.

Kan man göra något? (

Om man inte är beredd att gå till domstol är det inte så där jättemycket man kan göra. Menar man att man har en fordran kan man vända sig till KFM men om motparten bestrider hamnar ärendet hos tingsrätt.

Prövning hos TR kostar 450 kronor tror jag och om kostnaden ska stanna vid det får man alltså lov att företräda sig själv. Om målet läggs som ett småmål (tvister understigande ett halvt basbelopp) tror jag inte att man kan ådömas att betala motpartskostnader heller men jag är osäker på hur det funkar med vittnesersättningar etc. Ring TR:n om du undrar över något - de kan svara...

Om man inte är beredd att gå till domstol är det inte så där jättemycket man kan göra. Menar man att man har en fordran kan man vända sig till KFM men om motparten bestrider hamnar ärendet hos tingsrätt.

Prövning hos TR kostar 450 kronor tror jag och om kostnaden ska stanna vid det får man alltså lov att företräda sig själv. Om målet läggs som ett småmål (tvister understigande ett halvt basbelopp) tror jag inte att man kan ådömas att betala motpartskostnader heller men jag är osäker på hur det funkar med vittnesersättningar etc. Ring TR:n om du undrar över något - de kan svara...

Tackar för svar :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig... 2
Svar
21
· Visningar
4 394
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej... 2
Svar
21
· Visningar
5 161
Senast: Lobelia
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 658
Senast: Marie_Ozzy
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka