Rea

Trådstartare
Hur pass giltigt är ett muntligt löfte när ena parten sedan pga något drar sig ur? Är det lika bindande som ett skriftligt?

I detta fallet är hästen redan besiktigad och klar för leverans men köparen har pga olycka nu inga intentioner att genomföra köpet. Tycker jag mig ana :crazy: , detta ställer ju till en hel del eftersom jag i min tur har en häst på intågande och isåfall hamnar i samma sits till den säljaren som min köpare sitter i till mig, dvs jag kommer inte att kunna ta emot en häst eftersom jag ingen boxplats har och ingen möjlighet i värden att dra runt 2 hästar, varken ekonomiskt eller fysiskt då jag själv är skadad. Hur löser man det?
 
Senast ändrad:
Sv: Muntligt?

Tyvärr är det så att en köpare kan dra sig ur en affär men aldrig en säljare, så det gäller att "håva in" handpenning så snart en eventuell köpare bestämt sig. Då har man som säljare lite "tröst" i alla fall!
 
Sv: Muntligt?

Kicki_J: Vill du specificera i vilka fall du menar att detta skulle gälla? Och gärna var man hittar stöd för detta också.
 
Sv: Muntligt?

Jo visst, men vad är en handpeng om man ser till det stora hela?
Min häst skulle åka på söndag och den nya kommer som import på kvällen. Hur i hela fridens namn ska jag kunna lösa det, jag har ju hållt min häst för att denna köparen ska ha honom, med löfte om flytt etc, hon har tagit hand om honom ett par dagar i veckan och har inte gjort köpet klart för hon inte hade boxplats innan. När hon fixat boxplats letade jag upp ny häst till mig och leveransdatum och köp anpassat efter min försäljning.
Nu står jag i samma sits gentemot min säljare, dvs jag kan inte ta emot hästen och måste bryta vårt avtal.
Detta känns inte roligt för någon av oss inblandade :crazy:
Samtidigt vill jag vara "snäll" och säga till min köpare att "det här ordnar sig" men samtidigt vill jag faktiskt bli av med hästen och vi har ju ett avtal???
 
Sv: Muntligt?

Tja... Ni har antagligen inte avtalat något om vad följderna blir om köparen inte hämtar hästen? Om ni t.ex. inte avtalat att from ett visst datum kommer du fakturera köparen kostnad för stallhyran kan du inte göra särskilt mycket. Tyvärr.
 
Sv: Muntligt?

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt dock mycket svårare att bevisa, därför bättre med ett skriftligt.

Vad det gäller att ena parten drar sig ur gäller lite olika regler beroende på vilka parterna är. Är säljaren näringsidkare och köparen inte så kan köparen alltid dra sig ur ända fram till att varan är levererad och till fullo betald.

I annat fall så gäller avtalslagen med anbud och accept där båda parter är bundna om det som kommit överens om. Ingen kan dra sig ur utan att riskera skadestånd. Sedan att du på ett snabbt och enkelt sätt kan tvinga köparen att hämta hästen inte är ett sannolikt scenario är en helt annan femma.
 
Sv: Muntligt?

Eftersom min köpare finns här på Bukefalos vill jag på detta sättet be henne att ta kontakt med mig omgående.

Du har varken svarat på telefonsamtal, sms eller pm! Hör av dig är du snäll, vi har en del att diskutera du och jag. Misstänker att du loggar in utan ditt nick så därför antar jag att du inte heller kollat dina pm, men nu vet du att jag försökt komma i kontakt med dig på alla möjliga vis, vill gärna slippa åka till din butik ;) men om det är det enda alternativet så får jag väl göra det för du har satt mig i en sits som kräver en lösning.
 
Sv: Muntligt?

Vi är båda privatpersoner och det finns gott om folk som hört henne säga att hon ska ha hästen, priset har hon vetat om från början.
 
Sv: Muntligt?

Jag har haft samma problem, men hade ingen annan häst på gång som tur är. Hade heller ingen handpenning. Men man skall aldrig säga att en häst är såld förrens hästen åkt till köparen. Jag miste 6 kunder på min häst :mad: , sparade ju inte telefonnr heller.

Kram Favina :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 107
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 790
Hästmänniskan Jag har lite svårt med att ta ett beslut i samband vid hästköp och tänkte att buke panelen skulle nog kunna ge mej några bra råd ;)...
Svar
6
· Visningar
1 557
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Hej! Jag har ett litet dilemma och vet inte riktigt vart jag ska vända mig så provar helt enkelt att skriva av mig här så får vi se om...
Svar
13
· Visningar
2 853
Senast: Gelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp