Bukefalos 28 år!

Musik på hemsidan

E

Egonson

Jag håller på att fiffla med min hemsida i Frontpage, och kom på att det skulle vara roligt att ha lite bakgrundsmusik på den.
Går det att fixa i FP?
Hur kan man göra?
Finns det någon sorts kod eller liknande till hjälp?
 
Sv: Musik på hemsidan

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Snälla..... inte musik... det är banlyst, du kommer bli hemsökt i drömmarna av demoniska webdesigners,

Det finns inget värre otyg än musik på sidorna om det inte är någon flashanimation man kan klicka bort.
 
Sv: Musik på hemsidan

Om du så hemsk gärna vill ha musik så välj att besökaren kan stänga av den. Hur man gör i FP vet jag inte men det finns färdiga script till det.
 
Sv: Musik på hemsidan

Jag instämmer, musik på hemsidor är ett djävulens påfund. Om du absolut vill ha det för egen del och de få som uppskattar det. Se till att ha en väl tydlig avstäningsknapp annars lämnar folk din sajt rätt omgående och kommer sannolikt inte tillbaka..
 
Sv: Musik på hemsidan

Håller definitivt Basilika och övriga. Håll borta musiken från hemsidorna. De enda sidor som får ha musik/ljud är sådana som är riiiiiiiiktigt genomtänkta, genomdesignade och ljudmatchade, och även då ska man lätt kunna stänga av det... :D

Men om du nu ändå tycker att du vill ha ljud så finns det många olika sätt att göra det. Det enklaste är att söka på "ljud på hemsidan" eller något liknande på google så får du fram maaaassor med lösningar. :p
 
Sv: Musik på hemsidan

Jaja luuuuuugna er.. :D
Jag SKA ha med en funktion så man kan stänga av om man vill. Jag lovar :idea: ;)
Eller ännu bättre, jag ska ha en knapp där man kan om man vill lyssna på musik..
Så blir man inte tvångspåhoppad eller något :D

Sedan menar jag ju inte något skrikigt, utan något som relaterar till sidan. Eller något.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Musik på hemsidan

Sätt
<bgsound src="ljudfilensnamn.mp3"> någonstans mellan <head> och </head>. Stoppas med webbläsarens stoppknapp.
 
Sv: Musik på hemsidan

bgsound är en IE-specifik tagg och funkar inte i de flesta andra browsers. man bör alltså komplettera med någon typ av embedded object för andra browsers i så fall.
 
Sv: Musik på hemsidan

Om man är (som mig:o ) ganska korkad så kan man gå på Bakgrund och välja fliken Allmänt, där kan man lägga in bakgrunds ljud. Dock kan man inte göra någon knapp för avstängning...
 
Sv: Musik på hemsidan

Magnus_J skrev:
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Snälla..... inte musik... det är banlyst, du kommer bli hemsökt i drömmarna av demoniska webdesigners,

Det finns inget värre otyg än musik på sidorna om det inte är någon flashanimation man kan klicka bort.

håller med HELT NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ :devil:
 
Sv: Musik på hemsidan

HUvva.. spelar ingen roll om det går att stänga av.. Det är lika vidrigt ändå!!! SNÄLLA.. Ha INTE musik på hemsidan!
 
Sv: Musik på hemsidan

Men hörni, till vissa sidor är det väl ändå inte onödigt och hemkst:crazy:
T ex denna sida: Johans Minnessida är det verkligen så hemskt att jag har valt att ha musik på den sidan:crazy:
 
Sv: Musik på hemsidan

Musiken funkar som inte i firefox som tur är. :D

Men kommer jag in på en sida som spelar musik är min reflex att stänga ned den. Med en gång. Jag får nervösa ryckningar av midimusik. Så det beror på vad du ska ha sidan till. Är det en sida primärt för dig själv dit du vill gå och titta på bilder och så för att minnas honom så är det självklart att du ska ha musik om du vill ha det. Är den primärt för att andra ska gå och titta och läsa om denna fantastiska häst så är valet att ha musik på den troligen ett dåligt val - särskilt som det är midimusik.
 
Sv: Musik på hemsidan

Vad är de som gör att det är ett dåligt val:confused:
Vad är extra hemskt med midi musik:confused:
(Måste ju fråga för att få veta:angel: )

Jag vet inte varför jag har musiken, kanske så att man ska komma i rätt stämmning, det är Celine Dions "My heart will go on" (Titanic).


Förresten moiran! Är jag tokig eller kan du vara på Buke utan att din gröna lampa lyser?? För det är jämnt de du svarar fast du är offline:)
 
Sv: Musik på hemsidan

Jag är hemlig, därför kan man inte se om jag är online. ;) (finns nån inställning på kontrollpanelen som jag varit och pillat på)

Vad det är som gör att det är ett dåligt val: om man vill ha många besökare och om man vill att alla besökarna ska titta på alla bilderna och läsa texten osv bör man bygga en hemsida som besökaren trivs att vara på så att säga. En massa hysteriskt blinkande bilder, text med dålig kontrast, grälla färger och musik är sådant som många människor upplever som jobbigt. Så har man sådant på sin hemsida får man räkna med att många människor lämnar sidan utan att ens ha läst eller tittat på bilderna. Alltså är det ett dåligt val att använda något av ovanstående om man vill ha många besökare. Men som sagt, är den mest till för dig, och kanske såna som har samma smak som du, ska du ju bygga den så att den passar dig perfekt.

Vad som är extra hemskt med midimusik: Tja, det är ju väldigt elektonisk och "kall" musik. Den blir otroligt fattig på nyanser, känsla och uttryck. Dessutom låter låten olika hos olika användare, beroende på vilket ljudkort etc användaren har. Midifilen innehåller ju liksom inga ljud, utan bara toner. I värsta fall låter det bara som olika sammansatta sinustonarter... :crazy:
 
Sv: Musik på hemsidan

Ja, då tänker jag ha kvar min lilla minnes sida. För även om jag vill att folk ska titta på den så vet jag ju att det inte är huvud anledningen till att dom besöker min sida:D
Men annars håller jag med dig om färger etc. Jag minns min första hemsida:crazy: Tryck dit så mycket animationer som går: en för mail, en för e-post och en här och en där, ha olika musik för varje sida, och gärna färgstarkt så att ingen missar något:rofl: Och använd gärna Publishers mallar och försök inte ta bort någon av rutorna:o

Nåja, jag har en bra bit kvar innan jag är bra på detta, men bättre är jag väl ändå:angel: Eller???
Förresten! Syns allt som det ska i Firefox:)


Álin Jag måste ju be om ursäkt! Jag har lyckats virra iväg i allt annat förutom det du fråga om:rofl:
 
Sv: Musik på hemsidan

Mount Never Rest skrev:
Men hörni, till vissa sidor är det väl ändå inte onödigt och hemkst:crazy:
T ex denna sida: Johans Minnessida är det verkligen så hemskt att jag har valt att ha musik på den sidan:crazy:

Jag tycker det är bedrövligt. Midi i sig är ju bedrövligt oavsett vad man väljer för låt.

Jag väljer mina egna radiokanaler och egna skivor. Låt mig få fortsätta med det :cool:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 859
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Om man vill göra allt rätt och riktigt, vilka regler gäller då om man vill ha lite "bakgrundsmusik" på ett evenemang, t.ex en mindre...
Svar
12
· Visningar
1 249
Senast: Sharpless
·
Hemmet Köpte mitt hus av ett alkispar. Mycket av det slitna och förstörda har jag fixat men ett par saker har jag låtit vara eftersom det...
Svar
10
· Visningar
936
Senast: Raderad medlem 68338
·
Skola & Jobb Jag håller fortfarande på och krånglar lite smått med min fd arbetsgivare... Kom då att tänka på om det är det något intyg jag kan...
Svar
7
· Visningar
748
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp