Musikhjälpen 2023!

Jag har aldrig tittat på musikhjälpen men jag förstår vad det går ut på.
Vilket väldigt många inte gör.
Expressen hade ett inlägg om luffar Lasse och folk tycker att pengarna ska gå till katthem och ifrågasätter personen som skapat bössan och tror att pengarna går in till den personen.
Så det kanske skulle göras tydligare vad det hela är så folk verkligen förstår eftersom folk tror att de som gör bössorna är dom som tar emot pengarna
Fast då är det ju specifikt den journalisten på Expressen som borde gjort det? Sen tycker jag, efter att ha läst artikeln, att det är ganska uppenbart att det är insamlat till något annat. ”Till årets ”Musikhjälpen” har kattens bössa samlat in över en miljon kronor.” har jag svårt att se hur man tolkar att det samlas till katten?

Det är ju inte direkt unikt för musikhjälpen att folk missförstår vad de läser i artiklar…
 
Har tittat/lyssnat om vartannat eftersom jag är sjuk så har det passat bra att ha på som bakgrundsbrus när jag halvlegat i soffan. Har varit med i en tävling och skänkt pengar på det sättet. En del artister har jag uppskattat att se när jag orkat. Malte som spelade piano var en helt otrolig skön kille man får ju hopp om framtiden när man ser så unga fantastiska människor. 🙂. Gillar konceptet med Musikhjälpen och hoppas det kommer tillbaka till Göteborg någon gång i framtiden är alltid kul att kolla på plats med lite artister och så.
 
Då var det över. 🎼❤️
Ett vemod drar över mig. Det gör det alltid, varje år.😐
Vi har återigen visat att tillsammans kan vi göra skillnad.
Jag tackar och bockar till de som pytsat pengar i min bössa. 3943 kronor blev det!🙏(Man har till midnatt på sig)
Men såklart är kronorna som är lagda i andras bössor lika värdefulla.💵💕

Mina höjdpunkter i år utan ha sett allt är:

Pontus-mannen med den blåa jackan som fick mig att bli nyfiken på Musikhjälpen för längesen. Vågar inte säga om det var hans första år men något av hans första i alla fall.
Jag är besviken på produktionen i år som har lyft honom alldeles för lite.
Ett par hundringar gick som vanligt till hans bössa. Därför blev det lite mindre i min egen.
Han är helt enkelt väldigt viktig, på så många sätt.💙

Men lyfte honom gjorde Linnea Henriksson ❤️som är en annan höjdpunkt. Hon är liksom skapad för Musikhjälpen. Jag hoppas så på att få se henne göra comeback som programledare. Helt överlägset bäst!
Gärna ihop med Arantxa! Älskar allt med henne också! ❤️
Programledarna i år har inte varit dåliga men inga favoriter.

Markus och Martinus imponerar på mig. De sjunger bra men framförallt sprider de glädje med sitt sätt att vara.👍

Malte! Elvaåringen som är en alldeles speciell pojke.
Spelade piano så att gåshuden aldrig ville lägga sig och samtidigt så ödmjuk.👏🙏

Och Vilfred ska ju också nämnas såklart. 👏

Och att avsluta med Kodjo är verkligen the perfect end.💯
 
Måste ju också nämna den otroligt coola katten Luffarlasse. Riktigt skön katt ! 🙂 Tycker programledarna har varit bra men inte några favoriter för mig heller. Det är kul med all musik som önskas också för då får man höra lite låtar som inte brukar spelas på radio så ofta annars.
 
Har tittat/lyssnat om vartannat eftersom jag är sjuk så har det passat bra att ha på som bakgrundsbrus när jag halvlegat i soffan. Har varit med i en tävling och skänkt pengar på det sättet. En del artister har jag uppskattat att se när jag orkat. Malte som spelade piano var en helt otrolig skön kille man får ju hopp om framtiden när man ser så unga fantastiska människor. 🙂. Gillar konceptet med Musikhjälpen och hoppas det kommer tillbaka till Göteborg någon gång i framtiden är alltid kul att kolla på plats med lite artister och så.
Det var i Göteborg förra året 😅
 
men var går pengarna? Rent praktiskt alltså. Var gör de effekt?


Från Musikhjälpens hemsida

Hur vet ni att pengarna från Musikhjälpen gör "skillnad?
Insamlade medel beviljas till beprövade svenska organisationer som sedan länge finns på plats och har ett dokumenterat samarbete med lokala organisationer.

Radiohjälpen går igenom den sökande organisationens kapacitet för finansiell uppföljning och kontroll, och rapporter från projekten måste dessutom gås igenom av en oberoende revisor för att säkerställa att pengarna använts på rätt sätt.

Radiohjälpen gör även projektbesök och följer upp projekten, en del med ett filmteam som dokumenterar projektets verksamhet och producerar så kallade kvittofilmer för allmänheten. "

https://sverigesradio.se/artikel/vanliga-fragor-och-svar-om-musikhjalpen
 
Om jag förstod rätt så var det rekord i insamlade pengar även i år. Tycker det är fantastiskt att så många bidragit i år med tanke på det ekonomiska läget är tufft för många ❤️ att vi tillsammans gör skillnad för en god sak även om inte alla kan skänka så mycket.
 
Om jag förstod rätt så var det rekord i insamlade pengar även i år. Tycker det är fantastiskt att så många bidragit i år med tanke på det ekonomiska läget är tufft för många ❤️ att vi tillsammans gör skillnad för en god sak även om inte alla kan skänka så mycket.
Näst högsta summan hittills! 2017 när temat var "Barn är inte till salu" så drog man in drygt 74milj och i år drog man in 59,5 milj.
Men högsta sedan 2017.
 
Från Musikhjälpens hemsida

Hur vet ni att pengarna från Musikhjälpen gör "skillnad?
Insamlade medel beviljas till beprövade svenska organisationer som sedan länge finns på plats och har ett dokumenterat samarbete med lokala organisationer.

Radiohjälpen går igenom den sökande organisationens kapacitet för finansiell uppföljning och kontroll, och rapporter från projekten måste dessutom gås igenom av en oberoende revisor för att säkerställa att pengarna använts på rätt sätt.

Radiohjälpen gör även projektbesök och följer upp projekten, en del med ett filmteam som dokumenterar projektets verksamhet och producerar så kallade kvittofilmer för allmänheten. "

https://sverigesradio.se/artikel/vanliga-fragor-och-svar-om-musikhjalpen
Tack, tyckte det var intetsägande där bara. Problemet med svält är ju annorlunda än många andra problem så därför blev jag nyfiken var pengarna har effekt.
 
Här är vi inte så intresserade, barnen vet inte ens vad det är så verkar inte finnas så stort intresse i deras skolor heller. I år valde jag själv att inte titta på det på grund av Sveriges radios behandling av den ena programledaren och de andra programledarna är inga jag känner att jag behöver ha i huset 24/7. Men det är väl bra att folk vaknar en gång om året och inser att det finns de som har det sämre än oss och skänker pengar, jag har inte så dåligt samvete över att jag inte gjort det den här veckan, jag skänker pengar till välgörande ändamål och flera av de organisationer som får del av dessa pengar varje månad ;)
 
Här är vi inte så intresserade, barnen vet inte ens vad det är så verkar inte finnas så stort intresse i deras skolor heller. I år valde jag själv att inte titta på det på grund av Sveriges radios behandling av den ena programledaren och de andra programledarna är inga jag känner att jag behöver ha i huset 24/7. Men det är väl bra att folk vaknar en gång om året och inser att det finns de som har det sämre än oss och skänker pengar, jag har inte så dåligt samvete över att jag inte gjort det den här veckan, jag skänker pengar till välgörande ändamål och flera av de organisationer som får del av dessa pengar varje månad ;)


Jag bidrar också till flera organisationer månadsvis men det hindrar mig inte från att bidra lite extra under den här veckan. Men smaken är ju olika 🙂
 
Jag bidrar också till flera organisationer månadsvis men det hindrar mig inte från att bidra lite extra under den här veckan. Men smaken är ju olika 🙂
Ja. Jag bidrar tillräckligt tycker jag, och du vet ju inte hur mycket jag bidrar med heller, eller hur, så blir en rätt onödig diskussion. Mer musikhjälpen kommer jag varken se eller bidra till mer :angel:
 
Jag blir mest deprimerad över att 50 miljoner bara utgör mindre en sjättedel av de 318 miljoner som delas ut i bonus till de svenska storbankernas ledningar under ett år.

Men de stackars vdarna behöver verkligen den bonusen, vem klarar sig på bara vanliga lönen på 22 miljoner (vd Nordea, 2017)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vill du köra tandemsulky med världskusken Björn Goop, få en VIP-dag på Solvalla och en exklusiv signerad t-shirt med stjärnhästen San...
Svar
0
· Visningar
259
Senast: Gunnar
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 826
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 101
Senast: Norma
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 934
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp