F
Fire-Eye
Hejsan! Jag har ett fullblodssto på 12 år (har haft henne sedan den 11:e) som inte har blivit riden på ett bra tag. Hon har vädigt känslig rygg men starka ben. Hon har inte varit igång på rätt länge men har en jäkla kondis (vet inte om det kan bero på att hon har varit galoppör som unghäst?). Därför resonerar jag nu så att jag longerar utan någon inspänning i skritt och lite lugn trav över nerlagda bommar för att värma upp och få bort den värsta överskottsenergin, och sedan skrittar jag (ska bli den 3:e dagen jag skrittar och andra dagen jag longerar idag) ett tag. Jag har så smått börjat att skritta på stora volter och göra halter med henne nu. Idag är det som sagt 3:e gången jag skrittar henne och jag behöver hjälp med lösgörande rörelser för hals och nacke. Gärna också hur man på bästa sätt musklar upp rygg och rumpa, har ej tillgång till skog och ännu inte tömkörning. Men jag har några små vallar att gå över som ligger ca 10 minuters promenadväg bort. Jag behöver också stärka tillit och psyke - hon
är ju ett fullblod! Jag är inte orolig över att gå för fort fram på marken för att hon har ju starka ben, utan att jag ska göra så att hon får ont i ryggen!
Sammanfattning:
Tack för alla svar! /Paulina (igen)
Dålig vinkel för att visa muskelfattigheten:
P.S. Manken behöver också musklas upp, och vilket foder är bäst för att "göda upp" och muskla upp? Hon får
(om dagen)
1 l betfor
½ l gröpellets
Vitaminer och mineraler
Och hon går ju i stor hage med gräs
Och hösilage, vilket ska hon få mest av?
är ju ett fullblod! Jag är inte orolig över att gå för fort fram på marken för att hon har ju starka ben, utan att jag ska göra så att hon får ont i ryggen!
Sammanfattning:
- Bra övningar för att stärka nacke och rygg
- Inte så krävande övningar (hon är inte så välutbildad) för att få loss stelhet i nacke och hals
- Övningar för att stärka tillit och psyke
- När kan jag börja longera med gummiband? Såklart längst ut så att jag får en lång och låg form!
- Och åter igen, hur jag får en bra ridbar musklad rygg så tidigt som möjligt! Skyndas långsamt!
Tack för alla svar! /Paulina (igen)
Dålig vinkel för att visa muskelfattigheten:

P.S. Manken behöver också musklas upp, och vilket foder är bäst för att "göda upp" och muskla upp? Hon får
(om dagen)
1 l betfor
½ l gröpellets
Vitaminer och mineraler
Och hon går ju i stor hage med gräs
Och hösilage, vilket ska hon få mest av?