Muskla upp, få bort stelhet - igångsättning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Fire-Eye
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 222
F

Fire-Eye

Hejsan! Jag har ett fullblodssto på 12 år (har haft henne sedan den 11:e) som inte har blivit riden på ett bra tag. Hon har vädigt känslig rygg men starka ben. Hon har inte varit igång på rätt länge men har en jäkla kondis (vet inte om det kan bero på att hon har varit galoppör som unghäst?). Därför resonerar jag nu så att jag longerar utan någon inspänning i skritt och lite lugn trav över nerlagda bommar för att värma upp och få bort den värsta överskottsenergin, och sedan skrittar jag (ska bli den 3:e dagen jag skrittar och andra dagen jag longerar idag) ett tag. Jag har så smått börjat att skritta på stora volter och göra halter med henne nu. Idag är det som sagt 3:e gången jag skrittar henne och jag behöver hjälp med lösgörande rörelser för hals och nacke. Gärna också hur man på bästa sätt musklar upp rygg och rumpa, har ej tillgång till skog och ännu inte tömkörning. Men jag har några små vallar att gå över som ligger ca 10 minuters promenadväg bort. Jag behöver också stärka tillit och psyke - hon
är ju ett fullblod! Jag är inte orolig över att gå för fort fram på marken för att hon har ju starka ben, utan att jag ska göra så att hon får ont i ryggen!

Sammanfattning:
  • Bra övningar för att stärka nacke och rygg
  • Inte så krävande övningar (hon är inte så välutbildad) för att få loss stelhet i nacke och hals
  • Övningar för att stärka tillit och psyke
  • När kan jag börja longera med gummiband? Såklart längst ut så att jag får en lång och låg form!
  • Och åter igen, hur jag får en bra ridbar musklad rygg så tidigt som möjligt! Skyndas långsamt!

Tack för alla svar! /Paulina (igen)

Dålig vinkel för att visa muskelfattigheten:
I46044.jpg

I45782.jpg

I45769.jpg

P.S. Manken behöver också musklas upp, och vilket foder är bäst för att "göda upp" och muskla upp? Hon får

(om dagen)

1 l betfor
½ l gröpellets
Vitaminer och mineraler

Och hon går ju i stor hage med gräs
Och hösilage, vilket ska hon få mest av?

Sv: Muskla upp, få bort stelhet - igångsättning

puttar upp* Snälla jag behöver hjälp! :cry:

Mitt fullblod går på riktigt bra bete och får ca 1 kg havre och 1 kg krafft grov om dagen. Det blir han riktigt fin i kroppen av.
Det är viktigt med bra mat. Jag tror du kan slopa betforn då det mest är snabb energi, om du inte har nån speciell anledning till den, och ge något annat i stället. Låter som lite mat för ett fullblod.

Vad gäller träning så kan du skritta mkt på lång tygel, för att få en fin överlinje. Tömkörning och longering där hästarna jobbar rätt är kanon. Men tänk på att inte ha henne för mkt inspänd och ta korta pass i början (viktigt när de mest går på en volt).
Klättra uppför, cavaletti, så småningom galoppera samlad galopp.

Träna så allsidigt du kan och lägg upp ett litet schema. I början kan man inrikta sig på att endast kräva någonting av hästen varannan dag, och något lättare eller vila varannan. Det mår musklerna bra av.

Vill du stretcha nacken och halsen kan du locka henne med en godbit så att hon för huvudet bak mot sidan och flanken.

Lycka till och glöm inte att de flesta fullblod aldrig blir speciellt biffiga utan håller en ganska slimmad modell.

Gå med henne mycket, detta ger både bra träning för rygg och överlinje (utan att "slita" på hennes rygg) samt bygger upp hennes förtoende till dig. Har du tillgång till inhängnad paddock så kan du "leka" med henne där. Spring brevid henne och mana på henne så att hon släpper loss och gärna bockar (värm upp med tex en promenad först så att hon inte sträcker sig). Då använder hon många av sina muskler i nacke och rygg på ett naturligt sätt som verkar lösgörande och dessutom ökar även denna övning tilliten. Lycka till! :bump:

/Charm

Kan ju tillägga att jag själv har två fullblod (7 och 10 år) som båda gått löp tills för 1,5 resp 1 år sedan.

Tack! Havre kan hon inte få för att då blir hon heltokig (hade det innan när hon reds) men vad ska jag ge henne för något annat då? Och hon har varit biffig :love: innan när jag skötte henne (för ca 1 år sedan) så var hon biffig (så biffig hon nu blir jämfört med andra ;) )! Tack för övningarna! Jag kan ha henne lös i hage men inte paddock för att det är för lågt staket, vägen ligger nästan bredvid så jag riskerar inget nu i början. Jag går mycket promenader med henne och är det ok att skutta över (jag springer bredvid) små små naturhinder, för att vi har en liten skog där det finns små naturhinder (av pinnar och sånt) som är så små att jag kan hoppa över dom. För att jag har gjort det en gång (2 skutt bara) och jag undrar om jag ska göra det och hur ofta? Jag har nästan inget ställe att klättra på. Bara små sketna :rofl: vallar som är typ 1 meter höga (ska ändå gå där, kan ju inte skada ;) ) ska jag gå med henne över bommar eller? Jag har dom isåfall på marken..

Men då lägger jag om mitt schema:

Innan såg det ut såhär:

Longera, skritta, promenera (mestadels skritt). Men nu lägger jag om det till mestadels promenader? Och skritta på lång tygel?

Tack så jättemcket för alla svar! Det hjälper mig så mycket och jag blir säkrare på mig själv! Fortsätt svara!

P.S jag svarade på bådas svar! D.S :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 781
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
3 226
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet... 2
Svar
35
· Visningar
6 253
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Guldfasanerna