Emtherlia

Trådstartare
Jag tänkte börja göra egen musli igen och vill höra era bästa recept!

Brukar ni ha i något icke-traditionellt? Jag brukar bara ha havregryn, nötter, frön och honung typ så inte så jättespännande kanske.:angel:

Och kan man använda frysta bär eller blir det vattnigt och svårt att få det bra? Måste de vara torkade innan de används till sånt här? Har en massa vinbär i frysen som hade varit perfekt att ha i annars.

Brukar ni ha i något icke-traditionellt? Jag brukar bara ha havregryn, nötter, frön och honung typ så inte så jättespännande kanske.:angel:

Och kan man använda frysta bär eller blir det vattnigt och svårt att få det bra? Måste de vara torkade innan de används till sånt här? Har en massa vinbär i frysen som hade varit perfekt att ha i annars.
Koncentrerad äpplejuice eller rentav rivet äpple är gott att om man vill ha lite sötning och för att få det blött och ihopklibbart (eh...). Gärna ihop med russin, vaniljpulver, kanel och kardemumma, hasselnötter och några olika grynsorter.

Annars gillar jag att klippa torkade aprikoser i bitar och slänga in sista stunden i ugnen - de blir karamelligt segsöta. Rostad kokos kan vara gott också.

Och så har jag gärna flera olika grynsorter i.

Jag tror inte att det blir bra med fryst eller färsk frukt.

Jag brukar göra enligt följande recept.

5 dl rågflingor (gärna saltå kvarn)
5 dl havregryn gärna saltå kvarn)
5 dl totalt av t ex kokosflingor, linfrön, nötter, mandel, pumpakärnor
1 dl socker
1 dl vatten
3 msk neutral olja

Blanda allt, kör in i ugnen på 200 grader tills rostat. Blanda några gånger . Låt svalna och blanda i russin, tranbär eller klippta aprikoser.

En riktigt god och lyxig variant är med rostad vit choklad och torkade blåbär. Receptet är från bloggen made by Mary, jag tror du hittar om du googlar.

@Diskurs Så torkade bär ska i först efter? De ska inte in i ugnen?

Kan man torka frysta bär?

Jag inbillar mig att om de torkade bären går med i ugnen så blir de för torra.

Ja det går att torka frysta bär men jag har inte gjort det själv . Jag tänker mig att man lägger dem på en plåt och kör i ugnen på 50 grader i några timmar.

Jag är faktiskt helt ointresserad av dina synpunkter på vilka havregryn jag köper.
Förhoppningsvis är andra läsare av tråden intresserade av huruvida de vill stödja biodynamisk odling o antroposofer.
Går säkert att köpa kolodialt silver o vatten som virvlat i en viss riktning för att bota sin cancer också, eller för den delen bota sina ovaccinerade barn när de får polio eller mässlingen.

Nu på hösten när vi har massa äpplen har vi torkat äppelringar och klippt i småbitar. Har sen i musli eller direkt på fil eller gröt :)

Förhoppningsvis är andra läsare av tråden intresserade av huruvida de vill stödja biodynamisk odling o antroposofer.
Går säkert att köpa kolodialt silver o vatten som virvlat i en viss riktning för att bota sin cancer också, eller för den delen bota sina ovaccinerade barn när de får polio eller mässlingen.

Nu tror jag inte jag ens märker nån skillnad på Saltås havregryn jämfört med t.ex. Axas, men om jag nu hade gjort det (till Saltås fördel) skulle jag aldrig köpa deras. Köper säkert massa produkter från företag som inte är helt ok på olika sätt men där går liksom gränsen. Jag är typ uppvuxen med galenskapen (min mamma jobbade på ett antroposofiskt boende)...

@Diskurs Så torkade bär ska i först efter? De ska inte in i ugnen?

Kan man torka frysta bär?
Jag tycker att det blir jättegott att ha med torkade bär eller torkad frukt de sista minuterna i ugnen. De blir, som jag nämnde tidigare i tråden, knäckigt karamelliga. Det gäller bara att se upp så att de inte blir brända, så bara en liten stund i ugnen.

Beträffande färsk frukt har det funkat bra att finriva äpple och blanda med gryn och övrigt. Då blir saften från äpplet bindemedel och tillför den fukt som tex @Diskurs tillför som vatten i sitt recept.

Nu tror jag inte jag ens märker nån skillnad på Saltås havregryn jämfört med t.ex. Axas, men om jag nu hade gjort det (till Saltås fördel) skulle jag aldrig köpa deras. Köper säkert massa produkter från företag som inte är helt ok på olika sätt men där går liksom gränsen. Jag är typ uppvuxen med galenskapen (min mamma jobbade på ett antroposofiskt boende)...

Tyvärr är det iaf i min närmsta butik ganska ofta så att Saltå Kvarn är det enda ekologiska alternativet. Då blir det liksom pest eller kolera.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 682
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
808
Senast: cassiopeja
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en... 3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 680
Senast: Rosett
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste... 2 3
Svar
59
· Visningar
9 094
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Bästa ögoncreme
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur