Musta äpplen? Päron?

Tja, det är väl klart att man kan äta och dricka socker när man har diabetes. Men hur bra man mår är en annan sak.

Ja och det beror på vilken mängd också.

Tyckte mest det lät så hemskt att du var bitter över att aldrig mer kunna dricka sådan saft som diabetiker, och att folk som läser tror att det är så för alla diabetiker men det är ju ett val du gör för att det passar just dig bäst att aldrig nånsin dricka saft igen.
 
Det blir äppelsaft och det är supergott!!!!

Min barndoms saft :love::d

Vi kokade det mesta i majan. Vinbär, blåbär, äpplen, krusbär, krikon. Saftmajan är en fantastisk uppfinning.

Hemkokt saft är en av de saker jag bittert saknar som diabetiker.

Vi gjorde äppelsaft i saftmajan förra året och saften blev jätteäcklig. Undrar vad vi gjorde för fel?
 
Särbon har ett gigantiskt äppelträd av en ovanlig, sen sort. Påminner om Gravensteiner i smaken, men de växer inte här uppe.
För två år sedan plockade vi 200 kg fallfrukt, vi HANN inte ens plocka ur trädet för det var så mycket!
Vi körde iväg omkring 150 kg till två olika musterier och fick tillbaka dem i pastöriserade, treliters bag-in-box, MYCKET praktiskt! :d :)
Priset per box var kring 85 kr, överkomligt tycker jag. Hållbarheten var garanterad ett år i oöppnad förpackning, en månad i kylskåp för öppnad box, men de höll mycket längre än så.
I år har äppelträdet fullkomligt fått fnatt , så vi kommer definitivt att lämna bort på mustning igen!
 
Särbon har ett gigantiskt äppelträd av en ovanlig, sen sort. Påminner om Gravensteiner i smaken, men de växer inte här uppe.
För två år sedan plockade vi 200 kg fallfrukt, vi HANN inte ens plocka ur trädet för det var så mycket!
Vi körde iväg omkring 150 kg till två olika musterier och fick tillbaka dem i pastöriserade, treliters bag-in-box, MYCKET praktiskt! :d:)
Priset per box var kring 85 kr, överkomligt tycker jag. Hållbarheten var garanterad ett år i oöppnad förpackning, en månad i kylskåp för öppnad box, men de höll mycket längre än så.
I år har äppelträdet fullkomligt fått fnatt , så vi kommer definitivt att lämna bort på mustning igen!
Var är "här uppe"?
 
När musten pressas får man ett utbyte på kanske 65 % ibland mer beroende på sort och teknik. Massan som blir över är varken god eller söt. Den kan används som djurfoder men jag vet inte hur bra hästar tål den.
Jag tror att massan är relativt snäll, Jägarförbundet har gått ut och gett det som förslag till viltfoder i år när det är så svårt att få tag på ensilage som annars är det vanligaste att ställa ut.
 
Jag tror att massan är relativt snäll, Jägarförbundet har gått ut och gett det som förslag till viltfoder i år när det är så svårt att få tag på ensilage som annars är det vanligaste att ställa ut.
Det mesta sockret tror jag förvinner med juicen men massan i sig kan nog börja mögla snabbt. Jag kommer dock ge den till hästarna istället för att slänga den i komposten som vanligt.
 
Jag tror jag har fattat vad must är nu. :)

Så här kommer följdfråga, eftersom jag hittat ett lokalt musteri och då är det ju faktiskt möjligt att göra något av äpplen och päron härute.

Päronmust? Blir det gott?
Blandat äpple och päron?
 
Jag tror jag har fattat vad must är nu. :)

Så här kommer följdfråga, eftersom jag hittat ett lokalt musteri och då är det ju faktiskt möjligt att göra något av äpplen och päron härute.

Päronmust? Blir det gott?
Blandat äpple och päron?

Här uppe (Västerbotten) har jag inte hört om någon som mustat päron, men det borde ju gå precis lika bra?
Testa att köra dem i en råsaftcentrifug (om du har tillgång till en sådan) för att "kolla smaken".
Jag gjorde det med ett gäng äpplen innan vi lämnade på mustning första gången.
Vill man ha klar och fin juice från centrifugen bör man både skala frukten och ta bort kärnhuset, för oss gick det inte att filtrera bort grumligheten.

Jag har kompisar som är allergiska mot råa äpplen men de kan dricka musten tack vare att den är pastöriserad. :)
(om intresseklubben vill notera ;) )
 
Jag tror jag har fattat vad must är nu. :)

Så här kommer följdfråga, eftersom jag hittat ett lokalt musteri och då är det ju faktiskt möjligt att göra något av äpplen och päron härute.

Päronmust? Blir det gott?
Blandat äpple och päron?
Jag har inte gjort på enbart päron med blandat med äpplen och kommer göra samma sak i år när jag sedan ska göra cider. Musten blir god tycker jag, men det beror ju även på vilka sorter du blandar. :d
 
Jag har inte gjort på enbart päron med blandat med äpplen och kommer göra samma sak i år när jag sedan ska göra cider. Musten blir god tycker jag, men det beror ju även på vilka sorter du blandar. :d
jadu, sorter...
Jag har ett lastgammalt päronträd med 4 olika sorters päron ympade.
Och ett lika gammalt äppelträd jag inte lyckats lista ut vad det är för sort.
 
Jag tror jag har fattat vad must är nu. :)

Så här kommer följdfråga, eftersom jag hittat ett lokalt musteri och då är det ju faktiskt möjligt att göra något av äpplen och päron härute.

Päronmust? Blir det gott?
Blandat äpple och päron?

Jag gjorde själv på gråpäron i slow juicer i fjol, den var god men blev lite för "grötig", skulle haft en sil till som reducerade fruktköttet mer. Pastöriserade flaskorna, så hållbarheten var det inget fel på. Nytt försök i år! Möjligen också på lite kombo äpplen/päron.

Dock har jag inte en sådan supersäsong för äpplen som många andra verkar ha, hos mig rasade mycket kart av i slutet på torkan. Så i fjol hade jag större mängder att ta av.
 
I mitt barndomshem gjordes det så mycket must ett år att varken mamma eller jag någonsin mer ville ha must. :wtf:
Jag ska göra 15 kilo mos till och sen ska resten bli vin, det lär nog bli runt 150 liter. :angel: Vin blir bäst i stora satser märkte jag sist jag satte en jättesats, den räckte flera år. Gamla rödfärgstunnor i plast är ypperliga att göra vin i och lätta att diska ur. :D
 
Päronmust? Blir det gott?
Blandat äpple och päron?

Jag skulle säga såhär: päronmust är mycket sötare än äppelmust. Jag själv gillar inte alls päronmust, tycker det är för sött, men vet många som gillar det och även en blandning av päron/äpple. Blandningen blir mer balanserad liksom.
 
Äppelmust är svingott :d Jag är vanligen inte förtjust i de röda äpplena (tycker att de är mjöliga och inte så söta), men när jag smakade äppelmusten så tyckte jag om det :up:
 
Testade att göra äppelmust för hand igår. Först mosades dem i köttkvarnen och sen vred vi ur dem genom kökshanddukar (plural för två stycken lyckades spricka av trycket :D) Hur gott som hellst. Synd att jag inte fick så mycket äpple iår, mycket ramlade av och blev dåligt direkt.
 
Vi fortsätter väl i den här tråden? Jag undrar om ni har något bra tips i hur mycket päron vs äpple som blir gott. Inte sött o inte surt. Vi har fruktansvärt mycket päron i år och lite äpplen och första omgången där vi tog 50/50 ungefär blev syrligt och lite blekt. Inte alls sött. Nu har ju päronen blivit en vecka äldre och vi har rånat sonen på fina saftiga äpplen. Vad tror ni?
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
850
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 863
Senast: Solstig
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp