Musungar....

Strax innan jag åkte till jobbet idag tog jag det tunga beslutet att avliva de kvarvarande 4. Försökte nappa dem på morgonen utan framgång, det lilla jag lyckades få in i munnen på dem ville de inte svälja, de var slöa och kalla trots att jag rullade in dem i en kökshandduk med varmvattenflaskor på vardera sida. Med extremt mycket jobb hade det kanske gått att rädda någon men jag kände att det var mest humant att avsluta här istället för att förlänga lidandet.
 
Jag kan inte rekommendera mus.ifokus nog. Uppfödarna där sitter på en enorm kunskap, brinner verkligen för möss och är väldigt hjälpsamma och trevliga.

Jag fick så mycket hjälp av att lusläsa alla deras artiklar, söka genom tidigare trådar och fick också svar på alla möjliga frågor där. Araima, Grodan, Artlink och Ajanki var helt fenomenala och jag tror alla är någorlunda aktiva där fortfarande.

Hade inte funnits en chans att Lillegris överlevt utan deras kunskap och den var helt nödvändig för att ge henne ett så lyckligt liv som möjligt i fångenskap när jag inte visste hur jag skulle lösa alla de olika problem som dök upp längs vägen.

Det var så länge sen älskade Lillegrisen var bebbe att jag knappt kommer ihåg vad jag gjorde. Jag tycker det är svårt bara att se vilken art dina ungar är? Tyckte först de såg ut som husmöss men på denna bilden ser de väldigt röda ut. Vet du hur mamma mus såg ut?

Lillegris var en större skogsmus och var sådär röd i pälsen nämligen, den mindre skogsmusen och husmusen är vad jag vet gråare, men jag är inte helt säker på husmusen. Husmusen är nog lite enklare att ge ett bra liv i fångenskap, iom att det är dem tammössen kommer ifrån - skogsmössen är rätt annorlunda filurer (helgalna :nailbiting::heart) jämförelsevis, men de blir gamla om man sköter om dem väl (Lillegrisen blev nästan 4 år) och otroligt tillgivna. :love:

Lillegris som vuxen jämfört med sin tammuskompis Minigris:
Visa bifogad fil 100100

Lillegrisen hade en födelsedagstråd på mus.ifokus som det även finns lite kort sammanfattat om hennes liv längre ner i tråden (finns lite bilder där med @Mia_R ;)) och i inlägg #60 är det beskrivet om hur det faktiskt är att ha en skogsmus hemma. Lillegrisen krävde väldigt mycket mer än mina tammössor gjorde även om det såklart var mer än värt besväret. Helt underbar var hon, lilla skogspöket! :love:

Och det är ju bara jättebra att du har flera, de behöver kompisar. :heart
Underbara lillegris! Tårarna bara rinner efter att ha läst hans födelsedagstråd!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp