Mycket energi i fodret

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare puckis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 047
Sv: Mycket energi i fodret

För mycket energi = fet häst. Temperamentet kan också påverkas, antingen blir hästen piggare eller slöare.

Som Madick säger, du kanske får en kockohäst som flyger runt väggarna, eller en slö fetpropp på sikt.

Håll koll så inte kvoten blir för låg, om energin ligger högt....

puckis skrev:
kan det vara skadligt med ett högt energivärde i foderstaten?

Det kommer du nog att märka :angel: ...
Som de andra sagt: av för mkt energi blir dom tjocka och/eller överpigga! ;)

Annars är det inte skadligt. (mig veterligen iaf)

Det låter bra. Jag vill nämligen fetta på min häst lite, men tycker inte att jag märkt någon direkt skillnad trots att energinivån ligger högt.
Det ger väl sig med tiden. Har en riktigt svårfödd rackare. Han är i normalhull men något kilo till hade ju inte skadad.

Han saknar lite fosfor i sin foderstat också. Vad tycker ni är bäst, vetekli eller bara mineraler?

puckis skrev:
Han saknar lite fosfor i sin foderstat också. Vad tycker ni är bäst, vetekli eller bara mineraler?

Jag har ingen erfarenhet av vetekli själv men många säger ju att det är bra i mindre mängder - så varför inte?
Annars finns ju fosfor att ge separat.

puckis skrev:

Tydligen så har studier visat att vetekli egentligen inte är en så bra fosforkälla eftersom inte hästen kan utnyttja större delen av fosforen i veteklin. Varför inte ge fosforbalans bara? F.ö. så innehåller bl a spannmål, linfrökaka och soja en del fosfor och har låg Ca/P kvot.

Jag skulle verkligen vilja ta del av den/de studierna. Har du eller någon annan en källa eller kanske länk?

Coffeaclub skrev:
Tydligen så har studier visat att vetekli egentligen inte är en så bra fosforkälla eftersom inte hästen kan utnyttja större delen av fosforen i veteklin. Varför inte ge fosforbalans bara? F.ö. så innehåller bl a spannmål, linfrökaka och soja en del fosfor och har låg Ca/P kvot.
vad är vetekli om inte spannmål då? :confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en del hö kvar från sommaren 2021. Förvarat inomhus torrt i en lada. Det höt längst ut är fräscht, har fin färg vad vi har...
Svar
2
· Visningar
410
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
3 005
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka