mycket flåsig hund

hera_

Trådstartare
hej. har en jaktlabrador på drygt 1 år, hon har alltid dragit, andats konstigt när man har henne i koppel. har därför använt nosgrimma på henne vilket funkat mycket bra vid promenader. för några dar sen fick hon springa lös runt en ovalbana på 250 meter hon sprang mycket men inte mer än de andra, men hon blev så flåsig!! flankade nåt fruktansvärt, fick annan blick på ögon, kom massa vitt slem i munnen. hon la sig ställde sig upp om vartannat och verkade mkt orolig.. vi stod stilla säkert tio min tills det lugnat sig och började gå hemåt, satte då på kopplet runt halsen, efter 2 min ser vi att tungan är alldeles blå och hon har svårt att andas... nån som vet vad detta kan vara?? hon är annars mycket glad och aktiv hund men blir alltid lite extra trött jämfört med andra hundar vid aktivitet.. kan det vara nåt fel med luftrören? astma? lungorna? hjärtat? tacksam för alla tips. (vi ska till blå stjärnan för undersökning men tänkte om ni hade några tips)

Sv: mycket flåsig hund

hej. har en jaktlabrador på drygt 1 år, hon har alltid dragit, andats konstigt när man har henne i koppel. har därför använt nosgrimma på henne vilket funkat mycket bra vid promenader. för några dar sen fick hon springa lös runt en ovalbana på 250 meter hon sprang mycket men inte mer än de andra, men hon blev så flåsig!! flankade nåt fruktansvärt, fick annan blick på ögon, kom massa vitt slem i munnen. hon la sig ställde sig upp om vartannat och verkade mkt orolig.. vi stod stilla säkert tio min tills det lugnat sig och började gå hemåt, satte då på kopplet runt halsen, efter 2 min ser vi att tungan är alldeles blå och hon har svårt att andas... nån som vet vad detta kan vara?? hon är annars mycket glad och aktiv hund men blir alltid lite extra trött jämfört med andra hundar vid aktivitet.. kan det vara nåt fel med luftrören? astma? lungorna? hjärtat? tacksam för alla tips. (vi ska till blå stjärnan för undersökning men tänkte om ni hade några tips)

Tips har jag tyvärr inte, men jag kände en boxer som betedde sig så och det berodde på hjärtfel.

Om hon bara går i koppel annars så har hon förmodligen ganska dålig kondis.
Men hjärtat behöver absolut kollas av en vet.

Om hunden får normalt motion (alltså inte går enbart i koppel) så låter det inte bra.

Den enda hund jag mött som betedde sig så var min mammas gamla labbetik - det visade sig vara hjärtfel. Den hunden rörde sig ett par timmar om dan, men ändå kunde hon plötsligt få "tvärstopp" efter språngmarscher då hon inte kunde andas. Väldigt obehagligt! Gå till vet och kolla.

Trakealkollaps (vanligast på mindre hundar dock), hjärtfel, lungödem kan ju vara tänkbara orsaker.

Låter som min Golden Retriver som hade hjärtfel. Han var hela sitt liv lite extra flåsig men vi visste om hjärtfelet och hade koll på det. När han var nio blev han sämre med de symptomen din hund har och då var det inte mycket mer att göra. Vet. konstaterade då "oxhjärta" och vätska i ena lungan så han fick somna.
Nu var det många år sen och all vård, även på djur har ju gått framåt så det finns säkert nåt att göra om det skulle vara hjärtat som krånglar på din vovve.

Lycka till!

plus alla andra: tack för era svar. hon rör sig ganska mkt fritt och får inte mindre motion än andra så dålig kondis känns det tyvärr inte som. suck känns inte kul detta men tack för era svar. kan ju återkomma när vi undersökt henne så ni får svar med:)

fattar mig lite kort nu men hunden är undersökt, det visade sig vara dels ett förstorat hjärta, fel på luftstrupen samt en matficka.. hon har genomgått en massa undersökningar idag.. ska tillbaka antagligen imon, det finns 2 djursjukhus som opererar detta hjärtfel, detta är ett av dem som tur var. de opererar i regel 1 om året med detta fel så ganska sällsynt med andra ord. det kommer troligtsvis bli ett flertal operationer.. nu hoppas vi på det bästa.....:cry:

ja det var nog detta som var problemet med hjärtat, läste att det var ärftligt borde man kontakta uppfödaren? det är en jakt labrador det handlar om förresten.

Ja, jag som uppfödare (om än av andra raser) tycker nog att du bör kontakta uppfödaren.

Jag tänkte på PDA men symptomen kan ju även vara samma för andra hjärtfel, var därför jag frågade. Som veterinärstudent är man alltid nyfiken :)

Mitt svar var nog rent generellt riktat även om jag tryckte svara på ditt inlägg. :)

Det är ju dock inte så många hjärtfel som debuterar med symtom såpass tidigt även om det skulle kunna hända.

Det håller jag med om! Men undantag finns alltid :) Däremot är PDA mellan Lungarterien (Truncus pulmonalis) och Aortan, inte lungvenen ;)

Senast ändrad:

Då hunden bara är ett år och hennes hjärtfel med stor sannolikhet är medfött, bör du ta upp doldafel-försäkringsfrågan med uppfödaren. Detta är definitivt ngt som räknas som dolt fel. Eller står ngt ang hjärtat i besiktningsintyget? Är uppfödare själv och för ett halvår sedan hade jag en valpköpare som hörde av sig (valpen då 5 månader). Visade sig ha porta-cava shunt, missbildning av kärlen till levern. Nu gick inte detta att operera utan valpen fick avlivas, men jag kunde ge valpköparen full ersättning med doldafel försäkringen. Den täcker då alla omkostnader som inte vanliga veterinärvårdsförsäkringen tar och alla självrisker.
Beklagar verkligen, alltid tråkigt när djuren är sjuka, men det verkar iallafall som en bra prognos för din hund med operation. Håller tummarna.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 096
Senast: Tuggben
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
12 097
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Jag har en blandrastik på lite över 2år. Hon går fint i kopplet förutom när man är på något nytt ställe (ska lukta överallt) men det är...
Svar
10
· Visningar
2 375
K
Hundhälsa min blandras hund på 1 år och 2 månader är världens snällaste och gosigaste hund. lydig och inga problem så. vi bor i utkanten av en...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: katja40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka