Myler bett - vad hände med dem?

Sv: Myler bett - vad hände med dem?

Håller absolut inte med. Mina som haft 11.5 cm i vanliga bett har fungerat perfekt på myler i 11.5 cm. ÄVEN de som haft 10.5 cm i vanliga bett har fungerat fint på myler i 11.5 cm.
Problemet är väl att ridsportaffärerna märker fel så de bett som det står 13,5 på är snarare 14,5. Så jag går efter mitt egna mätsystem 5=13,5

Skönt.. :crazy:
41936d1285569000-weird-bits-31743_a-jpg

Vad är det där? En såg eller? :crazy:

Kallas för "Bicycle Chain Bit" eller "Mule bit" i USA, där det kommer från. Vet dock inte på vilket sätt mulorna förtjänar ett sådant bett... Men det är ganska snarlikt de gamla, svenska betten för dåtidens arbetshästar. Tanken var väl att få lite mer kontroll på kanske heta, svårstyrda hästar som är hårda i munnen.

Några exempel på sådana bett:

9424451.jpg

9424603.jpg

9425871.jpg

9426364.jpg

Senast ändrad:

Alltså det finns ju sjukt mycket annorlunda bett som man inte vanligtvis ser i en hästmun!

Saratoga-Sweet-Six-Copper-Twisted-Dogbone-Bit-Thumb.jpg

Skönt.. :crazy:
41936d1285569000-weird-bits-31743_a-jpg

caro2301_124953107.jpg

Uhh vilka läskiga bett du visar!

Undrar vad hästarna som råkar ut för de där betten gjort för ont :eek:
De måste då vara enna :devil: och lite till...

Fast de två sista jag visar har ju riktiga taggar på sina :crazy: Vill inte ens veta hur de hästarna/mulorna/årsnorna eller vad det nu är som haft dem såg ut i munnen efter nåt år. :( Vanliga lindade bett som du visar var väl standard förr. Har iafl hittat väldigt många på gamla logar och liknande. :) Skulle då 1000 gånger hellre lägga in ett sånt än de med taggar i en hästmun.

Kul att man idag slänger in det snällaste man har på heta hästar. Det har hänt lite på hästfronten. Tror inte de skulle bli så mycket trevligare i munnen med ett bett med taggar på :p

:eek: ...alltså, jag trodde jag sett det mesta men nåt liknande har jag aldrig stött på:crazy: ...

Det sista bettet med långa taggar på mundelen har jag för mig är flera hundra år gammalt och från fjärran östern någonstans. Inte för att det blir trevligare, men det är ju i varje fall inget som har varit i serieproduktion som använts de senaste hundra åren.

Fattar inte ens hur det ska sitta.. Vad är den lilla ringen till? och vart sätter man tyglarna/sidostycket?

Om jag inte är helt ute och cyklar ska sidostyckena sitta i de rektangulära hålen, tyglarna i det stora hålet och sedan ska det dit en curb strap/kinnkedja i de små hålen.

borde ju vara så men det ser så vridet ut så det ser knepigt ut när man tänker hur det ser ut sen när det sitter på.

Det stämmer, men på dom 2 olika hästarna jag hat testat det på räckte det med att man bara lyfte tyglarna lit, en cm eller två, så fick man en respons.... Trots att det var hästar som "normalt" inte reagerade på tygeltag oavsett vad den hade för bett eller inte.

Ja<g red med det i ca 6 v och sen dess har bettet aldrig behövts användas mer då ingen av hästarna visade en tendens att ligga på utan att bry sej om vad man som ryttare gjorde....
Bägge hästarna går nu med vanligt Nova tränsbett....

Uhh vilka läskiga bett du visar!

Undrar vad hästarna som råkar ut för de där betten gjort för ont :eek:
De måste då vara enna :devil: och lite till...

Dom 2 sista betten du visar är Mule snaffle, dvs tränsbett för Mulor, när man kör dom. Cyckelkedja och ringar. Jag var för 2 år sen hos en kusin i Tennesse Usa, som bor på landet, och använder Mulor till allt jordbruksarbete och när dom hämtar timmer. Mulor är lite speciella. stenhård mun så man använder tränsbett som ser hemska ut. kedja eller cyckelkedja.

Man kan ju undrar VARFÖR dom var stenhårda i munnen...

Det kan säkerligen vara en ärftlig grej, det är bara att se till att det finns hästar från vissa speciella stammar som är totalt okänsliga i munnen från början och där är det helt klart ärftligt. Det finns en specifik utlänsk hingst som gav hästar som var klart jämförbara med att sätta tyglarna i en tegelvägg från dag 1 när man red in unghästarna du kunde stoppa vad sjutton du ville i munnen på dem utan att de reagerade. Nu börjar tack och lov denna hingst halka bak en bra bit i stammarna och man ser mer och mer sällan dessa munnar på ättlingarna tack och lov även om man än idag ibland kan gissa vem som finns längre bak bara på känslan i munnen på en häst. Så helt klart kan okänsliga munnar vara ärftligt betingat.

Absolut finns det en ärftlig tendens till hårda munnar, men vad jag menade var att om man redan fr dag 1 stoppade in en kedja i munnen så kan man inte tro annat än att den alltid måsta ha så.

Men jag VET att det finns mulor som går med helt vanliga ridhästbett i munnarna och inte är hårdare än en vanlig ridhäst i munnen...

Så bara för att man har en mula måste man inte ha en kedja i munnen.... Det är bara en fördom.

Visst finns det hästar med stenhårda munnar sen födslen, troligtvis genetiskt, på 90-talet fick jag ett XXsto av mina föräldrar som gått på banan 3 säsonger, när hon kom ur träning och jag hämtade henne sa tränaren att den märren kan du bara rida med Springsteen Snaffle eller ringbett, alla hästar efter den hingsten är totalt döda i munnen.
året efter träffade jag en kompis som köpt en valack e samma hingst och det första hon sa var: är din märr lika död i munnen?
(hingsten som var 1/2 bror till en av sveriges mest framgångsrika XXhingstar togs ur aveln efter några år eftersom avkommorna var lite *knepiga')

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 239
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 912
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈