Myler bett - vad hände med dem?

Sv: Myler bett - vad hände med dem?

Japp precis min erfarenhet också det är de jag nämner ovan med hög port.

Ja de enda myler som finns kvar på rean i alla butiker är de som är riktigt långa som du säger och sådanahär:

myler_89-25337_33mouth_114939672.jpg

89-26435_pelhamhogsmal.jpg

Tror att marknaden för dessa är väääldigt liten om man vet hur en hästmun ser ut.

Kan du utveckla lite? Jag har provat en del olika bett på mina hästar och bett med tungfrihet har fungerat bäst. Inte Myler och inte i exakt detta utförande, men med tungfrihet.

Jo, men det är skillnad tycker jag på tungfrihet och tungfrihet. En vanlig tungfrihet med rundade kanter mer formade för mjuka överngångar är en sak, dessa med 5cm port som är skarpa och vänder rakt upp i gommen vid hävstångsverkan är en helt annan sak.

Som tex Bomber
fast%20mundel.JPG

Den här tycker jag har mycket mer ergonomiskt utformad tungfrihet (det beror ju på hästmunnen hur hög port den vill ha) och den vänder inte vid tygeltag. Bombers hävstångsbett dessutom har jag för mig har sin port vinklad mer fördelaktigt åt en hästmun vid hävstångsverkan.

Det finns ju portar utan dess like, och givetvis måste det ju finnas några personer som gillar dem och får sin häst att funka på dem eftersom de fortf görs. Men bara för de finns, så betyder det iafl inte för mig att dem är idealiska för en hästmun.

Senast ändrad:

*KL*

Jag sålde iofs mina Mylerbett på tradera nyss - och fick rejält betalt. Samtliga i storlek 11.5 cm ska tilläggas.

Att jag sålde dem var inte för jag 'lessnat på dem', utan för att jag inte behöver/har användning för dem längre. Nuvarande ponnyer tycker det går fint med tränsbett. Däremot har jag haft både unghästar under inridning och äldre, rutinerade hästar som föredragit olika typer av Myler - och då fått sådana.

Jag gillar de flesta av Mylerbetten skarpt - och hitills inte mött en häst som INTE tyckt de varut 'lika bra som alla andra bett' eller än bättre. Men gäller ju välja rätt sort till rätt häst!

Min sessa (eller det kanske ar mer jag) alskar sitt mylar bett.
Hon ar extremt het och det ar fa kuskar som kan halla henne nar hon lagger den sidan till. Vanliga transbett tryckte och klamde lite har och var vilket gjorde henne an mer forbannad. Hennes nuvarande bett daremot ligger sa trevligt det nu gar med ett anglok i andra andan pa tommen.
Hon har ocksa fungerat ok pa rakt pelham men vagar inte starta pa det da det ar sapass skarpt.
Positivt ar att bettet ar tunt da hon har liten mun men tyvarr ar det alldeles for stort aven med bettskivor vilket hon har nu.

Hon har visserligen bara bett i mun nan gang varannan vecka men nar hon startar ar Mylarn ett maste.

Är det travhäst du har? Vilket land bor du i? Önskar myler var godkända i sverige med. Vet många heta travare som funkar riktigt riktigt bra på myler. Men iafl då fick vi inte starta på dem. Men nu är det några år sedan jag la travet på hyllan så de kanske har blivit tillåtna nu?? Vore iafl riktigt bra om de blivit det. :)

Den ROSA WINTECEN.....

Den vill jag ha ! ! !

Åter till tråden:

Fullblodet har 2 olika Mylerbett vi varierar mellan, mest för att det inte ska bli punkttryck i munnen som det blir om man använder samma bett på samma ställe varje gång man rider/kör.....

Ponnyn har också ett Mylerbett, ett med samma mundel som fullblodet men med kombinationsutsida.
Har även ett pelham som jag brukade använda när jag red grannen starka tinkerkorsning.

Alla betten utom pelhamet är i storlek 10.5-11.5 cm, pelhamet är 12.5-13.5 cm.

Alla Mylerbettär genom sin konstruktion "ställbara" i minst 2 storlekar, typ 10.5-11.5 cm, men oftast är dom "ställbara" i 3 storlekar, en mindre och en större än vad som angetts.

Har även testat några jaktstänger med olika mundelar, men tyvärr var det fel mundelar för mina hästar.

5252850.jpg

Det ligger platt här men det är 10.5-11.5 cm när man håller det som det ligger i munnen.

24706428.jpg

Pelhamet är 12.5-13.5 cm

16904484.jpg

Mundel som inte mina hästar gillade, 10.5-11.5 cm

Roligt att du visade just den mundelen.

Den är en avgjutning av min ponnys tunga och laner.
Han AVSKYR/HATAR ALLT som trycker på tungan.
Så då gjorde vi ett avtryck av tungan, gomtaket och lanerna och sen tillverkade Bombers bettet åt mej.
Han som tillverkar betten tyckte det såg så ergonomiskt ut att han testade det på en av sina hästar som alltid avskytt alla sorters bett, och för första gången gick hästen med stängd mun och spetsade öron när den hade bett i munnen.

14640559.jpg

Nu syns det kanske inte så bra att det är "vinklat" för bästa passform i munnen. Storleken är 10.5 cm och tjockleken är < 10 mm, minns inte hur mycket just nu och kan inte mäta då bettet är i stallet...

Mina Mylerbett är ALLA tjockare i alla fall...

Jag har faktiskt länge varit sugen på att köpa ett bett med samma mundel för att variera med och lyfta bort lite tryck från tungan ibland. Tror inte det är någon nackdel. Men det kostar ju en del så än så länge har det inte varit prioriterat när hästen funkar på ''alla'' bett.. Tacksam jävel :D Så om han inte funkar på ett liknande har man ju kastar pengarna i sjön. Har aldrig stoppat i nåt med tungfrihet i munnen på han. Så jag har ingen aning om hur han skulle reagera eller funka på ett. Men om det blir ett, så blir det den mundelen. Tycker den är riktigt trevlig!

Mylerbett är mkt bra men ägaren måste våga titta sin häst i munnen, det finns SÅ många modeller och alla kan kombinerasså det är mycket jobbför köparen att hitta rätt till just sin häst. Det finns en mkt bra bok som Myler gettutå denär översatt, läs den så förstår du hur betten fungerar å tyvärr så har de konstiga storlekar, du måste köpa mkt mindre än i vanliga bett. Många hästar hatar att få tryck på tungan å då är en hög port bäst,lanerna tar trycket. Tänk er när hästenhar huvudet i lod, dåligger ju porten uppmot tungan åger frihet, eller hur. Jag har nu ridit enhästi ett år på olika Mylerbett å hästen har blivit så lätt i fram, lydig å glad. Förr hängde hon i handen å gick på bogarna. Vet ej om jag kan få in bild men detjag rider på nuär med melllantungfrihet . Lydnadsgrad 2-3 med parrerstänger å ledade sidor men det går inte attknipa ihop. Det tycker min häst är det bästaav de 5 jag äger, men som sagt.jag började med att se min häst imunnen, läsa, titta, tänka på vad jag ville förmedla till henne. Hur jag ville att bettet skulle fungera å då är Myler klart bäst. Jag vill inte ge minhäst tryck på tungan å hon går med sluten mun, tar själv bettet när jag tränsar å går absolut inte bakom hand men hennes underhals å att hä ga i handen har hon slutat med och jag har aldrig behövt vara stark å hålla i eller dragit tag i henne. Jag är jätteglad för att Mylerbett finns!

tyvärr så har de konstiga storlekar, du måste köpa mkt mindre än i vanliga bett.

Håller absolut inte med. Mina som haft 11.5 cm i vanliga bett har fungerat perfekt på myler i 11.5 cm. ÄVEN de som haft 10.5 cm i vanliga bett har fungerat fint på myler i 11.5 cm.

Som sagt är jag ingen anhängare av tjocka bett, men alla myler bett jag hållit i har varit bra mkt smalare än vanliga tränsbett, max 10 mm. Tänk då på att dom flesta andra bett är mellan 12-16 mm. Sprenger tex gör mest 16 och 14 mm bett, vilket för mina hästar verkar vara den ideala tjockleken (14 alltså).

Du glömde *kl* eller hur ?

För om du läst mitt inlägg hade du sett att jag mycket väl vet hur mina hästar ser ut i sina munnar....

Som sagt är jag ingen anhängare av tjocka bett, men alla myler bett jag hållit i har varit bra mkt smalare än vanliga tränsbett, max 10 mm. Tänk då på att dom flesta andra bett är mellan 12-16 mm. Sprenger tex gör mest 16 och 14 mm bett, vilket för mina hästar verkar vara den ideala tjockleken (14 alltså).

Men det är ju helt individuellt vilken tjocklek som passar dom olika hästarna....

Jag har haft det mesta från B-ponny till Ardenner och det har inte varit många av dom som har haft bett tjockare än 10 mm... Absolut inte Ardennern i alla fall, för han kom som unghäst som inte ville bli tränsad till att gapa stort och ta sitt Mylerbett själv, han spottade dessutom ut ALLA andra bett jag testade med...

Ponnyn och fullblodet jag har nu kan absolut inte ha tjockare bett än 11-12 mm, helst mindre, pga hur dom ser ut anatomiskt i sina munnar....
Ponnyn har ett rakt Nathepelham dock som är tjockare men det är så pass böjligt att han kan forma det själv i munnen så det inte ger något obehagligt tungtryck så det gillar han och tar själv med öppen mun..

Sen har han ett annat mer osannolikt favoritbett... Ett 3d Mikmar....
Det ser helt groteskt ut men det är gjort i aluminium och jättelätt, dessutom så "ligger" det platt i munnen och är inte tjockare än ca 11 mm även om det är BREDARE....
Han gillar att gå i skogen och rulla på kopparrullen så det låter.... Han går med lyftat stilla huvud med spetsade öron.
Är det bett han avskyr springer han antingen med huvudet rakt upp med bakåtstrukna öron och ilskna ögon eller så sätter han huvudet mellan frambenen och har även då bakåtstrukna öron och ilskna ögon.... samtidigt som han ruskar på huvudet i bägge lägena.

Även fullblodet reagerar starkt med öppen mun och bakåtstrukna öron och ilskna ögon när han får ett bett han inte gillar i munnen

Så det är mycket lätt att se när dom gillar sina bett....

31559130.jpg

Nathepelhamet 10.5 cm

24706302.jpg

Mikmarbettet som det ligger i munnen. Det syns inte att det ha en plan yta längst ut på mundelen som ligger på lanerna.

Det är 2 helt osannolika favoritbett, men i fråga om bett och sadlar är det hästarna som bestämmer vad dom vill ha i mun och på ryggen...
Blir minst "slagsmål" och obehag för oss alla då :angel:

Fast nu när jag tänker efter finns det ju mycket westernbett med den mundelen. Men jag vänjer mig nog aldrig :p

Måste bara lägga in detta som jag hitta när jag bildgooglade mikmar..

5-ring-bit-260-261-262.jpg

Undra om hästen snubblar på tyglarna??:angel:

Guuuääääkkk :eek::eek::eek:

Då är ju t.o.m. ett Mikmar kombinationsbett riktigt "snällt" i utseendet...

24706303.jpg

:angel::grin:

Alltså det finns ju sjukt mycket annorlunda bett som man inte vanligtvis ser i en hästmun!

Saratoga-Sweet-Six-Copper-Twisted-Dogbone-Bit-Thumb.jpg

Skönt.. :crazy:
41936d1285569000-weird-bits-31743_a-jpg

caro2301_124953107.jpg

Hahah ja det där hade ju inga stänger alls i jämförelse :p

Är det många som rider på Mikmar? Vad är idén bakom dem?? Bred anläggningsyta? Men vad händer med mikmar med hävstång, borde det inte finnas en risk att bettdelen ''ställer'' sig upp i munnen så det blir en väldigt smal kant liggandes mot laner och tunga?? Då måste det ju bli ett enormt tryck om man har kindkedja som håller emot?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
746
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 243
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
1 068
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31