Sv: Myler bett - vad hände med dem?
Som sagt är jag ingen anhängare av tjocka bett, men alla myler bett jag hållit i har varit bra mkt smalare än vanliga tränsbett, max 10 mm. Tänk då på att dom flesta andra bett är mellan 12-16 mm. Sprenger tex gör mest 16 och 14 mm bett, vilket för mina hästar verkar vara den ideala tjockleken (14 alltså).
Men det är ju helt individuellt vilken tjocklek som passar dom olika hästarna....
Jag har haft det mesta från B-ponny till Ardenner och det har inte varit många av dom som har haft bett tjockare än 10 mm... Absolut inte Ardennern i alla fall, för han kom som unghäst som inte ville bli tränsad till att gapa stort och ta sitt Mylerbett själv, han spottade dessutom ut ALLA andra bett jag testade med...
Ponnyn och fullblodet jag har nu kan absolut inte ha tjockare bett än 11-12 mm, helst mindre, pga hur dom ser ut anatomiskt i sina munnar....
Ponnyn har ett rakt Nathepelham dock som är tjockare men det är så pass böjligt att han kan forma det själv i munnen så det inte ger något obehagligt tungtryck så det gillar han och tar själv med öppen mun..
Sen har han ett annat mer osannolikt favoritbett... Ett 3d Mikmar....
Det ser helt groteskt ut men det är gjort i aluminium och jättelätt, dessutom så "ligger" det platt i munnen och är inte tjockare än ca 11 mm även om det är BREDARE....
Han gillar att gå i skogen och rulla på kopparrullen så det låter.... Han går med lyftat stilla huvud med spetsade öron.
Är det bett han avskyr springer han antingen med huvudet rakt upp med bakåtstrukna öron och ilskna ögon eller så sätter han huvudet mellan frambenen och har även då bakåtstrukna öron och ilskna ögon.... samtidigt som han ruskar på huvudet i bägge lägena.
Även fullblodet reagerar starkt med öppen mun och bakåtstrukna öron och ilskna ögon när han får ett bett han inte gillar i munnen
Så det är mycket lätt att se när dom gillar sina bett....
Nathepelhamet 10.5 cm
Mikmarbettet som det ligger i munnen. Det syns inte att det ha en plan yta längst ut på mundelen som ligger på lanerna.
Det är 2 helt osannolika favoritbett, men i fråga om bett och sadlar är det hästarna som bestämmer vad dom vill ha i mun och på ryggen...
Blir minst "slagsmål" och obehag för oss alla då