Bukefalos 28 år!

Myndighetsfråga (FK)

Så du menar att en sekreterare inte får skriva ett intyg dikterat av läkare? För det är just så jag tänkte kunde ske, bara det att personen som skriver blir utbildad av FK och kan kontakta läkaren direkt när något är fel så att fler intyg går i väg korrekta.

Ah du menade så. Jo så länge läkaren skriver under så jodå absolut. Så länge en läkare skrivit under och så att säga tar ansvar för intyget så kommer inte FK efterforska vem som skrivit det. Kommer in en hel del läkarutlåtanden skrivna av psykologer men signerade av läkare t ex. (psykologer är inte behövriga att utfärda läkarutlåtanden..)

Men många läkare är inte så intresserade. På en mottagning i mitt landsting är rehabkoordinatorn en extremt rutinerad fd FK anställd. Som haft utbildningar osv i försäkringsmedicin med läkarna. Men de är inte så villiga att varken lyssna eller ändra. Och på ett sätt förståeligt. De är läkare, med gedigen utbildning och vill inte bli uppläxade av någon annan eller en myndighet om hur de ska skriva eller formulera sig. Och det ÄR en väldigt fascinerande process att en icke läkare ska sitta och bedöma läkarens intyg. Att en läkare kan anse att en person helt saknar arbetsförmåga och en icke läkare kan anse att samma person är helt arbetsför.

Hur man får till det så alla drar mot samma mål känns som tiotusenkronorsfrågan. Vore en sak om det var landstinget och FK som käbblade och det inte drabbade nån annan. Men det drabbar ju patienten/den försäkrade.
 
Mycket tråkig situation. Jag hade blivit skitarg. Kanske inte hade hjälpt alls, men ett sketet intyg borde inte vara så svårt att få till när du ju till och med påpekade vad som var fel.

Jag blev skitarg. Men som sagt det hjälper inte varken det, eller jobba på FK. Troligen kommer läkaren bli arg med innan det är slut - för sjukpenninghandläggaren på FK kommer skicka ett brev med krav på komplettering till honom..
 
Ja, extrema absurda mängder misstag. Efter att ha hört hur det är att arbeta på FK och hur saker och ting faktiskt (inte) fungerar så är jag själv livrädd för att någonsin behöva ha kontakt med dem. Och det är faktiskt oacceptabelt att en statlig myndighet sköts så jävla illa.

Det är svårt att bemöta det. Du har rätt till din åsikt och jag förstår både åsikten och var den kommer ifrån. Samtidigt som jag vet att alla handläggare inte för misstag/är otrevliga/etc. Men det har jag redan framfört.

Jag hoppas dock att om du någon gång måste ha kontakt med FK så stöter du på en av alla de handläggare som inte bara gör sitt jobb, utan dessutom gör det bra och vinnlägger sig om att du ska få en begriplig och positiv upplevelse. Som motvikt :)
 
Jag blev skitarg. Men som sagt det hjälper inte varken det, eller jobba på FK. Troligen kommer läkaren bli arg med innan det är slut - för sjukpenninghandläggaren på FK kommer skicka ett brev med krav på komplettering till honom..
Med rätta, och du får väl också ett sådant brev med avslag? Då hade jag ringt om jag vore du och talat om att detta hade man kunnat undvika om man inte envisats, utan gjort rätt från början....
 
@Alexandra_W Fast det är inte min ”åsikt”. Det här är vad jag hört från två personer, oberoende av varandra, som alltså nyligen arbetat på FK. De har berättat om misstagen som görs, hur stressade personalen är etc etc.

Jag tror verkligen inte att någon som arbetar där är ond och tror inte att jag uttryckt det heller?
 
Det är svårt att bemöta det. Du har rätt till din åsikt och jag förstår både åsikten och var den kommer ifrån. Samtidigt som jag vet att alla handläggare inte för misstag/är otrevliga/etc. Men det har jag redan framfört.

Jag hoppas dock att om du någon gång måste ha kontakt med FK så stöter du på en av alla de handläggare som inte bara gör sitt jobb, utan dessutom gör det bra och vinnlägger sig om att du ska få en begriplig och positiv upplevelse. Som motvikt :)
Som motvikt kan sägas att jag skickade in alla mina intyg om mitt hälsotillstånd jag hade angående sjukersättning, fick sedan prata med en mycket trevlig och förstående handläggare i telefon i en timme ungefär och därefter vänta 4-5 månader på mitt beslut. Det gick igenom, hade dock gått tillbaka en vända till personen inom FK som granskat det och tyckte att jag skulle ha sjukersättning eftersom han var otydlig i sitt, om än positiva, utlåtande, så den biten fick skrivas om. Inga kompletteringar av läkare eller så. Och jag hoppas att det kommer gå lika smidigt i framtiden.....

Så ibland händer det ju! Men fy fasen vilken pärs ändå, all makt i deras händer!
 
Med rätta, och du får väl också ett sådant brev med avslag? Då hade jag ringt om jag vore du och talat om att detta hade man kunnat undvika om man inte envisats, utan gjort rätt från början....

Jadå jag kommer få ett kommuniceringsbrev om avslag om inte läkaren magiskt svarar vettigt på kompletteringsbegäran från FK.

Men även om jag får ett kommuniceringsbrev om avslag och tycker till läkaren att nu får du skriva ett vettigt intyg så det här ordnar sig - så behöver läkaren inte göra det.

Det är bland det mest frustrerande med jobbet anser jag. När jag mellan raderna kan se att den här personen är i behov av och har rätt till ersättningen. Men det är ett sanslöst uselt underlag från läkaren. Jag skickar brev till läkaren med kompletterande frågor, ofta med en förklaring till och med vad som krävs för att personen ska kunna beviljas. Och läkaren svarar helt uppåt väggarna och underlaget är lika uselt. Och jag måste skriva ett avslag.

Dessutom kan jag inte säga till den som söker att "du måste gå till en ny läkare!". Jag får inte råda så. Utan jag får informera om varför det inte håller och att de om de vill tex kan gå till en annan läkare. Men rätt ofta är personen nöjd med sin läkare - som troligen är en superbra läkare men inte så bra på intyg.

Och där står personen utan ersättning och ingen är glad. Men det blev rätt och fint juridiskt... 🙈
 
Ah du menade så. Jo så länge läkaren skriver under så jodå absolut. Så länge en läkare skrivit under och så att säga tar ansvar för intyget så kommer inte FK efterforska vem som skrivit det. Kommer in en hel del läkarutlåtanden skrivna av psykologer men signerade av läkare t ex. (psykologer är inte behövriga att utfärda läkarutlåtanden..)

Men många läkare är inte så intresserade. På en mottagning i mitt landsting är rehabkoordinatorn en extremt rutinerad fd FK anställd. Som haft utbildningar osv i försäkringsmedicin med läkarna. Men de är inte så villiga att varken lyssna eller ändra. Och på ett sätt förståeligt. De är läkare, med gedigen utbildning och vill inte bli uppläxade av någon annan eller en myndighet om hur de ska skriva eller formulera sig. Och det ÄR en väldigt fascinerande process att en icke läkare ska sitta och bedöma läkarens intyg. Att en läkare kan anse att en person helt saknar arbetsförmåga och en icke läkare kan anse att samma person är helt arbetsför.

Hur man får till det så alla drar mot samma mål känns som tiotusenkronorsfrågan. Vore en sak om det var landstinget och FK som käbblade och det inte drabbade nån annan. Men det drabbar ju patienten/den försäkrade.
Jag tror det krävs chefer som går in och pekar med hela handen på läkare som faktiskt är ovilliga. alla kan göra fel och ibland är det svårt, har man en otydlig diagnos är det kanske inte det lättaste heller, men ren och skär ovilja att förändra och ta till sig vad andra kan bättre är bara tjurskalligt.

Jag är medicinsk sekreterare, jag vet hur tjurskalliga en del läkare kan vara. Det ska vara på deras vis eller så som man alltid gjort, inga förändringar och de kan varken lära sig journalsystem eller diktera på ett vettigt sätt. Självklart kan de! Har man tagit sig igenom läkarutbildningen så klarar man det också. För någon vecka sedan påtalade jag vänligt för en läkare att var gärna rädd om mina trumhinnor och låt bli att hosta rakt in i mina öron när du dikterar, annars får jag ju göra ett besök hos dig så får du lappa ihop dem igen. ;)
 
@Alexandra_W Fast det är inte min ”åsikt”. Det här är vad jag hört från två personer, oberoende av varandra, som alltså nyligen arbetat på FK. De har berättat om misstagen som görs, hur stressade personalen är etc etc.

Jag tror verkligen inte att någon som arbetar där är ond och tror inte att jag uttryckt det heller?

Vi kommer nog inte längre. Men du bildar din åsikt eller hur man ska säga på två andtälldas åsikt. Min åsikt saknar relevans.och troligen skulle om jag radade upp 10 handläggare som aldrig gjort ett misstag och som lägger själ och hjärta i jobbet så skulle du ändå inte ändra dig.

Det är därför jag hoppas att om du måste ha med FK att göra ska du själv få se "den andra sidan", hur det kan vara. Både i kontakt, handläggningstid, bemötande, kvalitet, korrekthet och vad det månne vara :)
 
@Alexandra_W Men du skrev ju själv att det är ett problem att fel görs? :confused: Och att du själv har förståelse för detta i och med omständigheterna de arbetar under? För lite personal etc?
 
Som motvikt kan sägas att jag skickade in alla mina intyg om mitt hälsotillstånd jag hade angående sjukersättning, fick sedan prata med en mycket trevlig och förstående handläggare i telefon i en timme ungefär och därefter vänta 4-5 månader på mitt beslut. Det gick igenom, hade dock gått tillbaka en vända till personen inom FK som granskat det och tyckte att jag skulle ha sjukersättning eftersom han var otydlig i sitt, om än positiva, utlåtande, så den biten fick skrivas om. Inga kompletteringar av läkare eller så. Och jag hoppas att det kommer gå lika smidigt i framtiden.....

Så ibland händer det ju! Men fy fasen vilken pärs ändå, all makt i deras händer!
Jag fick sjukersättning vid första ansökan med bara läkarintyg, men det tog några månader.
 
Jag tror det krävs chefer som går in och pekar med hela handen på läkare som faktiskt är ovilliga. alla kan göra fel och ibland är det svårt, har man en otydlig diagnos är det kanske inte det lättaste heller, men ren och skär ovilja att förändra och ta till sig vad andra kan bättre är bara tjurskalligt.

Jag är medicinsk sekreterare, jag vet hur tjurskalliga en del läkare kan vara. Det ska vara på deras vis eller så som man alltid gjort, inga förändringar och de kan varken lära sig journalsystem eller diktera på ett vettigt sätt. Självklart kan de! Har man tagit sig igenom läkarutbildningen så klarar man det också. För någon vecka sedan påtalade jag vänligt för en läkare att var gärna rädd om mina trumhinnor och låt bli att hosta rakt in i mina öron när du dikterar, annars får jag ju göra ett besök hos dig så får du lappa ihop dem igen. ;)

Mm. Och då krävs dels chefer som får vetskap och chefer som förstår.

Just nu känns alla fast i att det från FKs sida är vårdens fel att folk inte får sin sjukpenning beviljad, och från vårdens sida är det FKs fel att folk inte får sin sjukpenning beviljad. Och den som står där utan sjukpenning skiter ju I vems fel det är. Men så länge det käbblas om vem som är mest dum, landstinget eller FK, blir ju inget annorlunda.
 
Det görs massa misstag. Jag är ärligt förvånad att det inte görs fler när arbetsbelastningen är som den länge varit. Och det är skit för alla, både anställda, de som söker ersättning och myndigheten. Liksom de ligger inte med lägst förtroende år efter år utan anledning.
Här 👆🏻

Jag fattar GIVETVIS att inte ALLA gör fel. Men det betyder ju inte att det ovanstående du skriver är ok.
 
@Alexandra_W Men du skrev ju själv att det är ett problem att fel görs? :confused: Och att du själv har förståelse för detta i och med omständigheterna de arbetar under? För lite personal etc?

Javisst. Men det finns grader i helvetet. Den bild du målar i dina inlägg är en helt annan.

T ex skrev jag massa fel, du skrev extrema absurda mängder. Två helt olika ställen på skalan.

En felfri myndighet är en utopi.

Tillägg: frågar du mig görs mer rätt än fel, men fel förekommer ja. Majoriteten gör rätt dock, men andelen fel är för hög. Frågar du mig sköts myndigheten bra men långt från perfekt. Du beskriver en myndighet som sköts jävla illa och inte fungerar.

Sånt tror jag inte vi kommer närmare varandra. Men min förhoppning är att så många som möjligt ska få uppleva myndigheten när den fungerar som den ska.
 
Ja men det finns ju grader i helvetet. Det du beskriver låter ju bedrövligt till exempel.

Jag tror du tolkar in. Majoriteten är korrekt och bra. Men det förekommer fel som skulle kunnat undvikas och det är inte okej, samt kan och borde förbättras. Men långt bättre än den bild du beskriver. Sen kan den säkerligen vara korrekt på ett enskild kontor eller så. Där kan majoriteten vara skit. Minns det med lönepåslag för avslag. Något som aldrig använts på FK i stort men på enstaka kontor. På ett sådant kontor lär det kunnat vara en majoritet fel, absurda mängder fel, skötts för jävla illa osv.

Men i stort en helt annan bild. Men det hjälper ju inte stackarna som hör till ett haverikontor liksom. Och deras bild av FK kommer inte ändras hur mycket det än får höra om hur det i stort fungerar t ex. Utan de behöver nog om och om igen själva möta den andra verkligheten och själva se hur bra det kan vara innan de kan gå med på det och känna det.

FKs största utmaning som jag ser det är att bygga upp förtroendet. Än går det dåligt.. ;(

Regeringens och riksdagens största utmaning är att rätta till systemfelen. Det verkar gå lika illa ;(
 
Mm. Och då krävs dels chefer som får vetskap och chefer som förstår.

Just nu känns alla fast i att det från FKs sida är vårdens fel att folk inte får sin sjukpenning beviljad, och från vårdens sida är det FKs fel att folk inte får sin sjukpenning beviljad. Och den som står där utan sjukpenning sliter ju I vems fel det är. Men så länge det käbblas om vem som är mest dum, landstinget eller FK, blir ju inget annorlunda.
Ja och chefer som vågar säga ifrån till läkare. Jag tror många områden skulle må bra av chefer som vågade säga ifrån när det faktiskt begick felaktigheter och därmed var villiga att förändra situationer betydligt snabbare än vad många gör i dag.

Jag tror att både FK och vården borde enas om att de båda bär ansvaret för situationen. Ibland är det vårdens fel och ibland FKs fel, för ingen är felfri. Och med tuffare chefer borde personer olämpliga för yrket sållas bort....
 
Jag tror du tolkar in.
Jag tolkar inte in. Jag läser det du skriver och tycker personligen att det är oacceptabelt för en statlig myndighet. Men du drar det till extremer och pratar om utopier och ondska - ingetdera något jag ens snuddat vid.

Exempel på vad jag tycker är oacceptabelt: det som @mandalaki beskrivit om hur personen som svarar inte kan svara på frågor. Annat exempel: arbetsbördan som handläggare har som gör risken för fel väldigt stor. Andelen sjukskrivna på FK. Som synes har det inget med ondska att göra.

Nu släpper jag det här! Orkar inte bemöta fler grejer jag inte skrivit.
 
Jag fick sjukersättning vid första ansökan med bara läkarintyg, men det tog några månader.
Pratade de inte med dig? Det verkade som om det är så de gör "nu". Var nervös just för att jag har hört om alla som fått helt märkliga avslag och liknande. Nu har jag bara halvtid så antar att det är lättare att få. Blir kanske värre den dagen min hälsa är ett totalt fiasko. Hoppas inte! :crazy:
Men samtidigt tycker jag ändå att det finns några runt mig som INTE haft problem med FK, och det är ju bra!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp