Mystisk teckning på SWB

Tack för alla svar, verkar ju inte vara helt ovanligt då men även fast jag har fotat så länge och hanterar många bilder i veckan från folk som skickar så har jag aldrig sett detta fenomen tidigare. Har en häst i mitt minne, arab på en lokal dressyrtävling som var alldeles rosa långt runt ögonen och mycket på mulen men hittar inte åt den just nu i databasen, får återkomma!
 
Jag har hört att syndromet beror på kopparbrist i fodret. Vet inte hur väl det stämmer. Det känns ju som om det är genetiskt med färgen, men kan iofs också vara en genetiskt betingad defekt att ha en kopparbrist också.
 
Det kan kanske vara en utlösande faktor för de som har genen? För människor vet man inte vad som utlöser, eller visste inte för några år sen i alla fall...

Jag har hört att syndromet beror på kopparbrist i fodret. Vet inte hur väl det stämmer. Det känns ju som om det är genetiskt med färgen, men kan iofs också vara en genetiskt betingad defekt att ha en kopparbrist också.
 
@Amanda_F Jag bara spekuletade helt vilt, hade ingen aning om att det var så hos människor. Men isf känns det inte helt otroligt att det kanske är kopparbrist. Hen som jag hörde det av är hippolog med specialutbildning i foder, dock knuten till ett foderföretag vilket gör att jag tar allt med en nypa salt. Hen visade bilder på hästar med dessa ringar runt ögonen som faktiskt försvann efter en tid med koppar fodret.

Vet heller inte vad det har för andra effekter på kroppen att ha kopparbrist. Electro presterade tex på högsta nivå.
 
Allvarligare kopparbrist kan orsaka blodbrist hos hästar och kan ge nedsatt immunförsvar/fertilitetsproblem och speciellt tävlingshästar/hingstar i den prisklass som Quaterback lär vara rätt bra kontrollerade veterinärt så tror knappast att kopparbrist är den enda utlösande faktorn.
 
Senast ändrad:
Visserligen ingen swb, men kände en ner forest med vitt runt ögonen. Han hette Sharos och hade ärvt det från sin far, Robin 29, har jag för mej nu att han hette.
Aldrig sett det tidigare.
 
och på tal om vit runt ögonen, precis när jag skrev mitt inlägg här ovan öppnade jag en artikel från Ridsport om hingsten Hasard 1245, påbörjad att bli vit han också? ;)

http://www.tidningenridsport.se/Tavling/Falsterbo/2014/7/SWB-toppade-bland-7-aringarna/
Jo, men så är också hans morfars farfar Furioso xx :)

Nosbläsarna är väl konstanta till skillnad från på SWB, då de växer fram (syns om man jämför Blup ochridsports bilder på Hasard också)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp