Mystiska storlekar

L

lill_flesky

lite kul eg. Min kompis hade handlat hem två stycken sadlar från hööks, båda i syntet. En griffin haflinger (för hästar med x-tra breda ryggar typ) och en sigma vid eller x-tra vid, kommer inte ihåg riktigt.
I alla fall så skulle vi prova dom på min häst för skojs skulle, för att se hur dom låg på henne. Min häst är ett arabsto, hon är inte jättebred över ryggen, men dock välmusklad. Iaf så märk till vår förvåning när båda sadlarna var för trånga!!! :eek: Och det var inte lite heller!! :crazy: Hur 17 ska sådanna sadlar passa till ex. en haflinger med bred rygg :confused: bara nånting att fundera över...
 
låter skumt.. fast iof, araber kan vara rätt breda, min före detta tränare hade 34 på sin arab som inte vare så jättemusklad vid tillfället, den sadeln passade ocså perfekt på min kompis c ponny av cobstuk..
 
Tycker att det är vanligt att olika märken har helt olika mått.
Har en sadel som är måttbeställd till kusen som är någonstans 31-32 tror jag.
Provade en sadel i annat märke med 34 i bomvidd, tro fasen att den låg som en smäck på kusen :eek:

Så visst att det skiljer sig ibland...
 
jo visst, dom skiljer sig väldigt mkt i storlekarna, men att kalla det en haflingersadel är för mig ett mysterium
 
Håller med dig.

Har provat och inte fasen är den tillräckligt bred och då har jag märkt har jag en välslimmad kille jämfört med många andra Hafisar. Så jag vet inte hur de bär sig åt, om de trycker ner sin häst i dessa sadlar och tror att det är bra bara för att den heter Haflingersadel. De är helt galet konstruerade för en Hafi som inte bara är bred genom hela kroppen utan även har stora breda bogblad som inte har en chans att röra sig i dessa sadlar.
Min kille accepter det inte i allfall. Men så har jag heller ingen sadel att rida i nu heller :(

Men det är inte bara bredden, de är ju klumpiga och stora också. De flesta Haflingersadlarna är i str. 18 vilket för mig är helt obegripligt det också för det är ju drunkningsfaktor på dom :eek:

MVH/
 
Jag har velat prova en sådan till min nordis, men det kanske är slös med tid då?
Och 18?? :eek:
 
De allra flesta sadlar man hittar utomlands som det står Haflinger på är 18". Visserligen är utlänska Hafisar lite större och smäckrare än våra, men vi då??

Sedan beror det lite på utförandet. När ha när i trim så kan jag ha bomvidd 31, men det beror helt på sadelns utformning. Vår tum ligger på 16,5, förstå en 18".

Om din nordis har en fyrkantig rund bred rygg så tycker jag inte du skall prova. Har den en smal rygg som är smalare framtill än baktill kan det vara värt ett försök.
MVH/
 
ja, varför finns det inte riktigt breda sadlar för? Min lilla häst är för bred för wintecen jag har.. Har ridit utan bomjärn idag, och då låg den iaf lite bättre :angel:
Får hem min nya sadel nästa vecka förhoppningsvis (Jensen Exmoore). Hoppas den passar iaf! ÄR den toppen så får jag väl försöka skramla ihop till en likadan fast hopp eller allroundmodell (har beställt en dressyr)...
 
Jag har också haft en Griffin H hemma och prövat på nordisen,den låg som skit helt enkelt..
Och då hade jag ändå frågat i affären om de trodde att sadeln skulle passa på en bred nordis.
"Jaa,klart att den passar!!" Hrm..
Nu har jag en jättegammal,och jättefin, Lewa Comet.
Den ligger som gjuten på hästen. :bow:
 
Det jag har kommit fram till är att ju äldre sadeln är, ju bredare är den. Ett exempel så kanske ni förstår vad jag menar. Jag har några olika gamla Wintec sadlar till mina hästar. Den vidaste är för vid för vår kralliga ponny. Medan en ny sadel typ stübben, deras vidaste är för smal. Därför tycker jag att istället tala om sadlars bredd i benämning smal,normal,vid eller x-vid, varför inte tala om bredden mellan bossorna och bossornas bredd, i stället.
 
Det är väl ganska lågiskt igentligen?! Om du köper en sadel med för bred bom klämmer den på manken för att den "åker ner" och om bommen är för smal klämmer ju den för det...
 
tycker att bomvidden borde var angedd i grader, inte i tex vid, smal osv. För det är ju så stor skillnad!
Min häst är för bred för min wintec 500..
 

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
595
Senast: Mirabilis
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 137
Senast: Spyro192
·
Utrustning Häromdagen testade jag stallkompisens Thorowgood T4 allround, och var väldigt imponerad över den enormt breda kanalen (en full...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: mooi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp